Brokkenpiloten | Kan Red Bull updatepakket vergeten na nieuwe klapper Pérez? Formule 1
Formule 1

Brokkenpiloten | Kan Red Bull updatepakket vergeten na nieuwe klapper Pérez?

Brokkenpiloten | Kan Red Bull updatepakket vergeten na nieuwe klapper Pérez?

Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.

De Grand Prix van Azerbeidzjan staat vaak garant voor chaos en dat was ook in de 2024-editie het geval. Het Baku City Circuit is een stuk breder dan de straten van Monte Carlo, maar op sommige punten komen de muren heel snel heel dichtbij. Vanaf de eerste vrije training ging het meerdere keren mis, waardoor de rode vlag ook enkele keren gezwaaid moest worden. De race in Bakoe werd uiteindelijk afgesloten met de zwaarste klapper van het weekend.

Uiteindelijk moesten de monteurs van de verschillende teams flink aan het werk, aangezien één of meerdere onderdelen van elf auto's aan vervanging toe waren. Dit maakt de Grand Prix van Azerbeidzjan ook direct één van de duurste raceweekenden van het jaar. In totaal bedroeg de schaderekening van het weekend in de stad aan de Kaspische Zee €3.580.000. De duurste rekening plofte op de mat in Maranello bij het hoofdkwartier van Ferrari.

Rookie mistakes in vrije trainingen

Meerdere coureurs schoten gedurende de vrije trainingen rechtdoor de uitloopstroken in. Er lag maar weinig grip in de straten van Bakoe en dat leverde enkele hachelijke momenten op. De uiteindelijke polesitter Charles Leclerc was de eerste coureur die hard contact maakte met de muur. Bocht 15 was de afgelopen jaren al een lastig punt voor de coureurs en Leclerc begrijpt nu waarom. De coureur van Ferrari kwam bij het ingaan van de bocht te veel op het vuil terecht, waardoor zijn auto niet genoeg vertraagde. Deze klapper kostte de Italiaanse renstal uiteindelijk €310.000.

Het duurde niet lang voordat de tweede rode vlag gezwaaid moest worden. Franco Colapinto, die aan zijn tweede raceweekend als Formule 1-coureur was begonnen, raakte bij bocht 4 de muur. De Argentijn verloor bij het ingaan van de bocht de controle over zijn Williams-bolide, waardoor hij met geen mogelijkheid de muur kon vermijden. De schaderekening bij de Britse renstal was al fors door de crashes van Logan Sargeant en Alexander Albon, en Colapinto deed daar in Azerbeidzjan een schepje bovenop. Met €510.000 wordt de totale rekening van Williams weer een stuk groter.

Oliver Bearman, de andere rookie die mee mocht doen aan de Grand Prix van Azerbeidzjan, was de gehele vrijdag voorzichtig, maar op zaterdagochtend ging het alsnog mis voor de Brit. Bearman was afgelopen weekend de invaller voor de geschorste Kevin Magnussen en dat deed de Formule 2-rijder naar behoren. Zijn crash in bocht 1 tijdens de derde vrije training was echter een smetje op zijn weekend. Bearman dacht de bocht nog te kunnen halen, maar de muur kwam in rap tempo dichterbij en was al snel niet meer te vermijden. Haas zal ook een schaderekening van €310.000 op de mat horen vallen.

Tekst gaat verder onder de tabel.

coureurs azerbeidzjan 2024 brokkenpiloten
Meer dan de helft van de coureurs liep schade op in de straten van Bakoe. 

Problemen in parc fermé

Gedurende het weekend was er ook voldoende onzichtbare schade. Veel teams moesten in parc fermé onderdelen vervangen om het weekend vol te kunnen maken. Zo begonnen onder andere Lewis Hamilton en Esteban Ocon vanuit de pitstraat. Beide coureurs wisselden niet alleen motoronderdelen, maar ook onderdelen op de auto. De bolides van Pierre Gasly, Oscar Piastri en Daniel Ricciardo werden ook nog onder handen genomen gedurende het raceweekend.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Brokkenpiloten | Kan Red Bull updatepakket vergeten na nieuwe klapper Pérez?
Ferrari kan na het weekend in Azerbeidzjan de miljoenen van het constructeurskampioenschap goed gebruiken. 

Pérez en Sainz geen vrienden in Azerbeidzjan

De Grand Prix van Azerbeidzjan verliep redelijk rustig, op een schermutseling in de eerste ronde tussen Yuki Tsunoda en Lance Stroll na. De Aston Martin-coureur dook op aan de binnenkant van de Japanner en raakte uiteindelijk zijn sidepod. Stroll was niet tevreden met de actie van Tsunoda, terwijl de Visa Cash App RB-rijder op zijn beurt ook niet begreep dat de Canadees voor een inhaalactie ging. Tsunoda was uiteindelijk de meest ongelukkige van de twee, aangezien zijn auto €87.000 aan schade opliep.

De race die vaak garant staat voor Safety Cars leek even zonder groot incident te gaan eindigen, totdat Sergio Pérez en Carlos Sainz elkaar tegenkwamen in de negenenveertigste ronde. De coureurs van Red Bull Racing en Ferrari waren het hele weekend al geen vrienden van elkaar. Sainz zat Pérez op de vrijdag in de weg en op zaterdag waren de rollen omgedraaid. Op zondag was Pérez in eerste instantie in gevecht met Leclerc, maar tegen het einde van de race kwam Sainz dichterbij.

De Spanjaard haalde de Red Bull-coureur in, maar Pérez wilde niet definitief wijken voor Sainz. De twee rijders kwamen bijna zij-aan-zij door de tweede bocht. Het zou een drag race naar bocht 3 worden, maar deze drag race was zeer kort. Sainz bewoog een beetje naar links en werd eigenlijk als een magneet aangetrokken door de Red Bull-bolide van Pérez. Toen de voorband van Pérez contact maakte met de achterband van Sainz was het leed al geschied. Beide rijders schoten de muur in en dat zorgde voor een flinke klap. De totale kosten van de crash, die worden verdeeld over de twee teams, komen uit op €1.619.800.

Coureursstand F1-Brokkenpiloten

Brokkenpiloten | Kan Red Bull updatepakket vergeten na nieuwe klapper Pérez?
Sergio Pérez neemt de leiding weer over van Logan Sargeant.

Constructeursstand F1-Brokkenpiloten

Brokkenpiloten | Kan Red Bull updatepakket vergeten na nieuwe klapper Pérez?
Geld lijkt te verdampen bij het team van Williams. 

Door: Mike van Weert en Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws