De coureurs konden voor het eerst dit seizoen met elkaar vechten in de nieuwe bolides van de Formule 1. Ferrari bleek met Charles Leclerc en Carlos Sainz uiteindelijk de sterkste van alle renstallen. De boordradio's bij het Italiaanse team waren dan ook overwegend positief. Bij Red Bull Racing, en vooral bij Max Verstappen, hadden de berichten een zeer boze ondertoon. Andere coureurs maakten ook hun gevoelens duidelijk over de boordradio's en F1Maximaal zet deze op een rijtje.
Vanaf het begin waren er eigenlijk twee coureurs die veel problemen kenden en dat maakten ze dan ook duidelijk aan hun respectievelijke teams. Verstappen kende problemen met zijn bolide, terwijl Lewis Hamilton de algehele snelheid van de Mercedes-bolide in twijfel trok. 'Ik ben echt zo langzaam op het rechte stuk', klonk het in de oren van Peter Bonnington.
Drie-stop snel duidelijk door Hamilton, Pérez en Sainz
Voorafgaand aan het seizoen was de verwachting dat de bandendegradatie niet zo hoog zou liggen. Niks bleek minder waar te zijn in Bahrein. 'Ik heb geen grip op deze banden', zei Hamilton over zijn softs. De coureur kwam dan ook al heel erg vlot naar binnen. In de twaalfde ronde zette het team van Mercedes haar coureur op de hards. De zevenvoudig wereldkampioen kon maar één conclusie trekken: 'Dat was echt een hele vroege stop.'
De teams zouden de drie-stop-strategie vast al hebben besproken na de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag. Sergio Pérez maakte duidelijk aan zijn team dat de bedachte strategie de prullenbak in kon. 'We gaan naar plan B', instrueerde hij zijn ingenieurs. Ook Carlos Sainz maakte duidelijk dat een twee-stopper niet haalbaar was. 'We moeten nadenken over een drie-stopper.'
Milde problemen Verstappen tijdens gevecht met Leclerc
Charles Leclerc mocht de race beginnen op poleposition en hij wist de gehele race soeverein die positie vast te houden. Het werd een paar keer spannend nadat Verstappen een undercut probeerde. Leclerc wist telkens de pareren, waardoor de coureur kon rekenen op applaus vanuit de Ferrari-garage. 'Het gat naar Verstappen is nu anderhalve seconde. Je bent heel erg goed bezig', zei de ingenieur van de Monegask.
Bij Verstappen zag alles er minder rooskleurig uit. 'Dit is de tweede keer dan ik het rustig aan moest doen tijdens mijn outlap, maar ik had heel makkelijk voor hem kunnen staan. Dat ga ik nooit meer doen', zei een boze Verstappen. Bij de Red Bull-coureur begon de bolide niet meer mee te werken. 'Ik kan echt niet rijden met deze remmen.' Daardoor ging het bandenmanagement ook het raam uit. 'De banden zijn opnieuw dood.'
Problemen Verstappen van kwaad tot erger
De problemen met de RB18 van de kersverse wereldkampioen bleven zich opstapelen. Waar eerst de remmen te heet werden en de bandendegradatie hoog lag, kon de coureur op een gegeven moment niet meer goed insturen. 'Ik heb problemen met sturen. Check wat het probleem kan zijn', zei de coureur op een redelijk onvriendelijke toon. 'Ik heb het overal zwaar zelfs op het rechte stuk. Het is lastiger om te sturen op hoge snelheid.'
Also read
Geruchtencircuit | 'ESPN verzilvert nieuwe F1-deal en betaalt jaarlijks 75 miljoen dollar'
Podiumkansen Red Bull gaan in rook op
Kon het nog erger voor Verstappen en Red Bull? Zeker weten. 'Wat is er in godsnaam mis met de batterij?!', schreeuwde de Nederlandse rijder haast over de boordradio. Gianpiero Lambiase maakte duidelijk dat er niks mis was met de hybride systemen van de RB18. 'Jawel!', bleef de coureur volhouden. Uiteindelijk moest de coureur zijn race vroegtijdig staken. 'Het heeft echt niks met de batterij te maken, maar het is wel een terminaal probleem. Probeer de auto naar de pits te brengen', waren de laatste worden van de ingenieur van Verstappen.
Een paar ronden later was het opeens Pérez die stil kwam te staan in bocht 1. 'Al het vermogen is weg', zei de Mexicaan nadat hij tot stilstand was gekomen. Hierdoor konden de Ferrari-rijders een één-twee vieren op het podium. 'Let's go! Kom op! Dat is de manier om het seizoen te beginnen!' zei Leclerc nadat hij als eerste over de streep kwam op het Bahrain International Circuit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties