Red Bull Racing kende een dubbele uitvalbeurt tijdens de Grand Prix van Bahrein en een verklaring daarvoor lijkt te vinden bij de benzinepomp. Helmut Marko licht in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com het probleem toe, dat nog niet eerder is voorgekomen in de Formule 1.
Marko suggereerde eerder al dat de brandstoftoevoer door de kapotte pomp niet meer werkte: 'Wij vermoeden dat er problemen zijn geweest met de benzinepomp, bij de test had iedereen daar last van', zegt de Oostenrijker nu. Belangrijk detail: de pomp is niet van Red Bull zelf: 'Die moeten we gewoon afnemen. Het is heel gek, want dit probleem hebben wij nog nooit eerder gehad.'
De FIA is namelijk de maker van de benzinepompen van alle auto's in het veld. Het behoort tot één van de standaardonderdelen van het autosportorgaan. 'Alle wagens moeten uitgerust zijn met een brandstofpomp die vervaardigd is door één leverancier, die door de FIA World Motor Sport Council is aangewezen en die voldoet aan een specificatie zoals door de technische afdeling van de FIA bepaald', aldus Marko.
Also read
Verstappen viel uit met benzineproblemen: 'Dit zijn hele dure punten'
Horner over uitvalbeurten Verstappen en Pérez: 'Problemen lijken gelijk aan elkaar'
Verstappen en Pérez krijgen te maken met oververhitte benzinepomp
Verstappen en Pérez zouden een benzinepomp hebben gehad die te warm is geworden tijdens het rijden. Dat komt door het nieuwe technisch reglement, dat ervoor moet zorgen dat alle auto's dichter bij elkaar kunnen blijven tijdens een race. Dat brengt zo zijn voor- en nadelen met zich mee en Red Bull ondervond al de eerste nadelen daarvan in Bahrein.
Het zit namelijk zo: wanneer iemand langer achter een andere auto blijft zitten, neemt de temperatuur van de bolide toe. Dit gebeurde ook met de brandstofpompen van beide RB18's. Het onderdeel kreeg simpelweg meer te verduren dan voorheen en het was toevallig Red Bull dat er serieuze hinder van ondervond. De FIA stuurde op zaterdag al wel een document naar de teams dat een onderzoek zou worden ingesteld naar de pompen. Problemen leken dus al langer in de lucht te hangen.
Also read
Geruchtencircuit | 'ESPN verzilvert nieuwe F1-deal en betaalt jaarlijks 75 miljoen dollar'
Verstappen verdedigt uitlatingen over boordradio: 'Ik houd me niet in'
Update 15.25u (21/03) | Checks Red Bull en FIA wijzen op andere boosdoener uitvalbeurten Verstappen en Pérez
Red Bull Racing is begonnen aan een diepgaand onderzoek wat betreft de uitvalbeurten van Max Verstappen en Sergio Pérez. Tijdens de Grand Prix van Bahrein vielen beide coureurs enkele ronden voor het einde van de race uit. Helmut Marko dacht dat het probleem lag bij de benzinepomp van de RB18. Het is inmiddels duidelijk geworden dat het probleem elders ligt, meldt De Telegraaf.
Dit wordt bevestigd door Red Bull zelf en ook door de FIA. De benzinepomp is een standaardonderdeel geworden van de Formule 1-bolides, waardoor elke auto met hetzelfde onderdeel rijdt. Twee van de drie onderdelen van het brandstofsysteem worden nu geleverd door de FIA. De Oostenrijkse renstal dacht dat de zogeheten primer pump ervoor zorgde dat er geen brandstof meer naar de motor liep.
Deze uitspraken zijn inmiddels achterhaald. Uit de checks van de FIA en het team zelf is gebleken dat er geen defect is aan het standaardonderdeel. Red Bull onderzoekt momenteel zelf naar het daadwerkelijke probleem. Aankomend weekend staat immers al de Grand Prix van Saoedi-Arabië op het programma. Zelf denkt het team aan een defect in het benzinesysteem.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties