Max Verstappen is intussen alweer bezig met zijn elfde seizoen in de Formule 1. Toch heeft de Nederlander zijn gehele loopbaan in de koningsklasse gereden met dezelfde soort motoren. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van een V6-hybridemotor. Toch wordt er de laatste tijd meer gesproken over de terugkeer van de schreeuwende V10-motoren. Verstappen is een groot voorstander van dit idee, maar benadrukt dat hij dit niet in de hand heeft.
In 2014 werd er gewisseld naar deze V6-motoren, na een lange periode met de V8-blokken. Sinds deze periode wordt er dus gebruikgemaakt van hybridemotoren, en het is duidelijk dat een groot deel van de coureurs geen fan is van dit idee. De batterij van deze motoren moet namelijk veelal opgeladen worden, waardoor er niet echt altijd voluit gereden kan worden. Voor volgend jaar komen er dus weer nieuwe motoren, maar veel coureurs zijn niet enthousiast over de weg die de FIA, FOM en de teams hebben ingeslagen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen heeft een duidelijke voorkeur voor een terugkeer van een ander soort motorblok: de V10, toch blijft de Red Bull Racing-coureur realistisch. 'Maar tegelijkertijd moet je ook naar de fabrikanten luisteren, wat zij willen', stelt de Nederlander tegenover internationale media. Verstappen is zich bewust dat sommige fabrikanten wat anders willen. 'Zij wilden iets anders, dat is een paar jaar geleden besloten. Natuurlijk verandert de wereld razendsnel en zijn er andere zaken beschikbaar en ook wat ze nodig hebben', stelt de viervoudig wereldkampioen over de situatie omtrent motoren.
Toch denkt de Nederlander dat een groot deel van de mensen het met elkaar eens is. 'Ik denk dat iedereen, althans de meeste mensen, het erover eens zijn dat een V10 cool is en beter klinkt', aldus de Limburger. 'Wie dat niet vindt, is waarschijnlijk een beetje gek, maar je moet ook gewoon naar de situatie in de wereld kijken', stelt Verstappen. Toch heeft hij zelf duidelijk voor ogen waar zijn voorkeur ligt. 'Ik persoonlijk vind de V10 geweldig. Hopelijk maakt het de auto's ook een stuk lichter en verbetert de rijervaring ten opzichte van een hybride', verklaart de Red Bull Racing-coureur.
Verstappen is hier niet om de regels te bepalen
Verstappen is zich echter ook bewust van het feit dat hij de touwtjes niet in handen heeft. 'Ik ben hier niet om de regels vast te stellen. Het is aan de teams, de FIA en de FOM om tot overeenstemming te komen.' En de Nederlander is niet de enige die zo in de wedstrijd zit, want Charles Leclerc is ook fan van het idee. 'Wat ik voor volgend jaar zie, is niet iets waar ik bijzonder enthousiast van word en ik denk dat de meesten van ons dezelfde mening delen. Misschien zullen sommigen zich om verschillende redenen luider uitspreken dan anderen, maar ja, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat V10 een betere oplossing is', stelt de Monegask.
'Het is duidelijk dat wat we nu zien, niet geweldig is', zo vervolgt Leclerc tegenover internationale media. 'Niet alleen voor de racerij, eigenlijk voor alles. Zelfs op het gebied van veiligheid is het in sommige gevallen best tricky. Dit zijn dingen waar de FIA volgens mij naar zal kijken', aldus Leclerc. 'Ik denk dat deze keuze nu gemaakt is en dat we er zo goed mogelijk mee om moeten gaan', zo concludeert de Ferrari-coureur over de situatie die de teams volgend jaar staat te wachten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties