Red Bull Racing heeft niet de start van het seizoen achter de rug waarop ze hadden gehoopt. De Oostenrijkse renstal heeft het namelijk niet voor elkaar gekregen om een bolide te bouwen die net zo snel is als de McLaren. Een van de onderdelen waarin het team van Max Verstappen achterblijft, is de achtervleugel. Na de Grand Prix van Japan kwamen er weer beelden naar buiten waarop de achtervleugel van McLaren flexte, tot onvrede van Verstappen en Red Bull Racing.
McLaren ging vorig jaar al onder het vergrootglas bij de autosportfederatie, nadat werd gezien dat de achtervleugel flink flexte op het rechte stuk. Dit betekent dat er een soort extra DRS-effect ontstaat, waardoor de auto dus meer snelheid heeft op het rechte stuk. De FIA greep toen in, waardoor het team uit Woking ertoe gedwongen werd om de achtervleugel aan te passen. Hierna verdween dit onderwerp enige tijd in de doofpot, omdat het technische snufje dus aangepast moest worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch is het in Bahrein weer het gesprek van de dag, aangezien er beelden opdoken van de Grand Prix van Japan waarin duidelijk te zien is dat de achtervleugel van de MCL39 flext. Dit zorgt voor lichte irritaties, aangezien Red Bull Racing sowieso vindt dat er sneller gehandeld had moeten worden door de FIA. Flexibele voorvleugels worden namelijk pas verboden vanaf de Grand Prix van Spanje, en het duurde ook een flinke tijd voordat de regelgeving omtrent de achtervleugels werd aangescherpt.
Verstappen verklaart dat de beelden niet liegen
Verstappen kreeg de beelden zelf ook voorgeschoteld, en volgens de Nederlander zegt dit genoeg. 'Ik heb de beelden ook gezien', stelt de Nederlander tegenover de Telegraaf. 'Maar ik maak de regels niet en ik ben ook niet degene die ze moet handhaven. Wat ik zie als ik die beelden onder ogen krijg, is waarschijnlijk hetzelfde als veel andere mensen ook zien', verklaart de viervoudig wereldkampioen omtrent de situatie met de flexende vleugels.
Red Bull Racing heeft deze technische snufjes dus niet, dus de vraag is dan of het wel helemaal eerlijk is, maar Verstappen heeft daar een duidelijk antwoord op. 'Als het is toegestaan, dan wel', verklaart hij. 'Iedereen zoekt de grenzen op en het is aan de FIA om te bepalen wat wel en wat niet mag', zo legt Verstappen verder uit. En vooralsnog is dat waar het op lijkt, zo liet de FIA aan de Telegraaf weten dat wat er op de beelden van Japan te zien was, binnen de reglementen bleef.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen stipt aan dat Red Bull vooral naar zichzelf moet kijken. Hij wil dan ook niet te ver in de toekomst kijken. 'Daarom denk ik nu ook niet aan titelkansen of aan Barcelona', waar dus de regels wijzigen omtrent de voorvleugels. 'Als we gelijkwaardig zijn aan de beste auto, of in ieder geval dicht in de buurt zitten, dan weet ik dat het wel goed komt. Maar op dat punt zitten we nu nog niet', aldus de viervoudig wereldkampioen over de huidige situatie.
McLaren komt tot dusver dus als beste uit de verf in 2025, maar Verstappen deed toch wat terug in Suzuka vorig weekend. De Limburger maximaliseerde alles gedurende het weekend, waardoor hij op zaterdag met zijn RB21 poleposition pakte. Hierdoor had de Nederlander al één hand op de trofee voor zondag, aangezien het lastig inhalen is op het bochtige circuit van Suzuka. Hij won dan ook de race, maar had wel heel de race beide McLarens op de hielen. Hiermee verkleinde hij het gat naar Norris tot slechts één punt in het wereldkampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties