Boordradio's GP Verenigde Staten | Coureur niet gecharmeerd van actie team: 'Zeg me hoe dit is gebeurd' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Verenigde Staten | Coureur niet gecharmeerd van actie team: 'Zeg me hoe dit is gebeurd'

Boordradio's GP Verenigde Staten | Coureur niet gecharmeerd van actie team: 'Zeg me hoe dit is gebeurd'

Het was een veelbewogen race op het Circuit of the Americas, met een enorm spannende eindfase tussen Lando Norris en Max Verstappen. De twee coureurs hadden veel te bespreken met hun engineers na de inhaalactie van de Brit op de Nederlander. Ook elders in het veld was er sprake van paniek, plannen en slechte banden. Zoals gewoonlijk zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's voor je op een rijtje.

Nog voor de race begon had Lewis Hamilton al wat te melden via de boordradio. 'Verdomme, dit is ver naar achteren', klaagde de Brit. De race zelf begon ook allesbehalve goed voor Hamilton, want hij vloog er in de derde ronde al af. 'Sorry, jongens', verontschuldigt hij zich direct naar de pitmuur.

'We hebben het incident genoteerd', meldde de engineer van Norris, die zijn coureur vroeg wat hij van het moment in de openingsronde met Max Verstappen vond. 'Hij duwde me duidelijk van de baan. Hij had niet de intentie om de bocht te halen', houdt de Brit vol. 'Hij kwam naast de baan terecht. Ik moest hem ontwijken zodat hij niet tegen me aanreed of ik tegen hem.' Later voegde hij er nog iets aan toe. 'Hij haalde me in door zo hard te gaan. Net als in Boedapest. Het was identiek', was Norris namelijk van mening.

Angstig moment voor Sainz: 'Ik ruik brandstof'

'Ik heb geen power bij het uitkomen van de bocht.' Ferrari stelt hem gerust dat er naar gekeken wordt. 'Ja, maar het kost me heel veel', drong de Spanjaard aan. 'Ik ruik brandstof', kwam de zorgelijke opmerking van Sainz. Even later benadrukte hij de ernst ervan. 'Het ruikt echt naar brandstof, jongens.' Even later was het probleem van Sainz alweer opgelost. 'Zoals je kunt zien is het nu beter. Ga zo door', moedigt zijn engineer hem aan. Ondertussen spinde Zhou Guanyu. 'Sorry, jongens. Ik weet niet wat daar gebeurde', verontschuldigt hij zich.

'Feedback wat betreft plan A, alsjeblieft', vroeg de engineer van Oscar Piastri na twaalf ronden. 'Ambitieus', was de eerlijke mening van de Australiër. Ook bij Ferrari besprak men de plannen voor de rest van de race alvast. 'Als je dit gat tot Verstappen houdt, zijn we oké met plan A. Baseline is nog steeds plan B', aldus de engineer van Leclerc. 'Ja, ik wil waarschijnlijk plan B of C', antwoordt de Monegask. Verstappen kreeg ondertussen te horen dat er iets mis was. 'Max, let even op. We hebben een probleem gevonden met de auto tijdens deze stint. We lossen het tijdens de pitstop op. Hou vol', waarschuwt Gianpiero Lambiase zijn coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing zondag verenigde staten gp 2024 6
De RB20 leek een klein probleempje te hebben. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

George, we hebben een straf van vijf seconden voor het van de baan duwen van Valtteri', kreeg de Brit informatie vanaf de pitmuur. 'Wat?' reageerde de Brit zeer verbaasd. De teambaas van Mercedes was het daarmee eens. 'Een grote grap, die straf, George. Een grote grap', kwam Toto Wolff op de radio melden. Bij McLaren ging het een stuk voorspoediger. 'De banden voelen nog best goed. De graining houdt een beetje op', klonken de enigszins bemoedigende woorden van Piastri na twintig ronden.

Waar Piastri tevreden was met de staat van zijn banden, was dat bij Norris niet het geval. 'We lijken minder degradatie te hebben dan de anderen. Hoe zien de pace en de banden er bij jou uit?', wilde zijn engineer weten. 'Pace is weg. Al een tijdje', reageerde Norris weinig positief. Ook Leclerc was niet helemaal blij. 'Laat me niet te lang buiten. Ik wil niet onder druk staan', drong hij bij het team aan. Even later leek hij gekalmeerd. 'Hoe veel rondes kun je nog op deze banden?' vroegen de pitmuur van Ferrari. 'Het gaat oké zo, laten we focussen op plan C', zei Leclerc.

Moment van verwarring bij Ferrari

De drievoudig wereldkampioen van Red Bull was allesbehalve blij. 'Banden links zijn heel slecht nu', meldde Verstappen na 25 ronden. Vlak daarna werd hij naar binnen gehaald voor een pitstop. Sainz kreeg ondertussen advies waar hij weinig mee kon. 'Meer fase 1, rem loslaten voor bocht 1', vroeg zijn engineer. 'Ik weet niet wat dat betekent', gaf de Spanjaard eerlijk toe. Norris kreeg wat informatie over zijn tegenstanders. 'Je bandenvoordeel op Verstappen is zes ronden. Op Leclerc tien ronden. Sainz moet hard pushen voor een undercut', was het bemoedigende bericht.

Minder bemoedigend was de radio van Verstappen. 'Deze banden zijn niet goed. Ik kan niet remmen. Ik kan niet aanvallen', klaagde de Limburger. Yuki Tsunoda was er niet over te spreken dat zijn teamgenoot voor hem de baan op kwam. 'Hoe is dit gebeurd?' wilde hij weten. 'Zeg me hoe dit is gebeurd', riep Tsunoda nogmaals. 'De auto was sterker dan verwacht en we hebben een straf van vijf seconden', was de verklaring. Haas was op dat moment in lichte paniek. 'Box, Kevin, box. Je moet nu boxen', klonk de dringende stem van de engineer van de Deen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Verenigde Staten | Coureur niet gecharmeerd van actie team: 'Zeg me hoe dit is gebeurd'
Tsunoda eiste uitleg nadat Lawson voor hem op de baan terechtkwam. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

In de eindfase van de wedstrijd begonnen de boordradio's elkaar in rap tempo op te volgen. 'Hij haalde me buiten de baan in', riep Verstappen na een actie van titelrivaal Norris die al rondenlang op zijn positie aasde. De Brit dacht daar anders over. 'Ik reed voor hem de bocht in. Laat het me weten als je er anders over denkt', meldde hij bij zijn team. McLaren gaf hem gelijk. 'Je zat ervoor.' De drievoudig wereldkampioen greep ook weer naar de radio. 'Hij moet het teruggeven', zegt Verstappen over de positie. 'We zitten er bovenop, Max. We weten het. We zagen hem ook bewegen tijdens het remmen in bocht 1', informeerde Lambiase hem. 'De stewards kijken ernaar, Max', verzekerde hij hem vlak daarna nogmaals.

McLaren bleef volhouden dat zij gelijk hadden. 'Naar onze mening lag jij voor in de bocht, beide auto's gingen van de baan', aldus de engineer van Norris. 'Ja, hij ging er ook vanaf', benadrukte de Brit. Lambiase meldde ondertussen iets heel anders. 'Lando krijgt track limits. We verwachten dat hij daar sowieso een straf voor krijgt. Ga er vol voor', moedigde de Brit Verstappen aan. McLaren waarschuwde Norris inderdaad voor track limits. We hebben onze derde strike voor track limits gekregen. Dan weet je dat. Geen track limits meer dus. Niet meer', drukte de engineer van Norris de coureur op het hart.

Leclerc soleert naar zege, Verstappen blijft boos

Leclerc reed ondertussen oppermachtig naar de overwinning. 'Dat is mijn jongen, weer een zege', klonk de lof van zijn engineer. 'Geweldig gedaan. Geweldig', was Leclerc het met hem eens. Norris realiseerde zich inmiddels dat hij zijn derde plek was kwijtgeraakt. 'Ik gok dat ik een straf van vijf seconden heb gekregen?' vroeg hij. 'Ja, ze gaven je vijf seconden omdat je buiten de baan reed en voordeel pakte. Geen idee waarom', was het bericht dat hij terugkreeg vanaf de pitmuur. 'Ik had gewoon weer achter hem gaan moeten rijden, toch?' stelde de McLaren-coureur vast.

Verstappen pakte dankzij de straf de derde plaats. 'Goed gedaan, maat. Je hebt daar hard voor gereden. We waren niet zo competitief als we hadden moeten zijn tijdens de tweede stint. Je verdient dat podium vandaag', werd hij geprezen door het team. Het was zeker geen makkelijke race voor de Nederlander, zo bevestigde hij al snel. 'Mijn god, dat was een moeilijke race. Ik heb alles geprobeerd met het verdedigen. Een beetje vreemd dat je buiten de baan mag inhalen', aldus Verstappen. Hij was blijkbaar nog niet op de hoogte van de tijdstraf. 'Dat mag niet en de FIA heeft dat rechtgezet', stelde Lambiase hem echter gerust.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws