Red Bull-kopstukken delen conclusies over upgrades en balansproblemen Formule 1
Formule 1

Red Bull-kopstukken delen conclusies over upgrades en balansproblemen

Red Bull-kopstukken delen conclusies over upgrades en balansproblemen

Op 23 juni 2024 pakte Max Verstappen zijn laatste Grand Prix-zege tot nu toe. Sindsdien greep de Nederlander acht keer op rij naast de overwinning, maar in Austin doet de regerend wereldkampioen weer helemaal mee. Dat bleek wel uit de sprintzege op het Circuit of the Americas. Teamadviseur Helmut Marko gaat dieper in op het grotere upgradeplan van Red Bull, en geeft een oordeel over hoe het team er met de nieuwe onderdelen voor staat, terwijl ook Verstappen zich tevreden toont.

Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez luidden al langer de noodklok over de problemen aan boord bij de RB20, maar met name het talent en de goede resultaten van Verstappen zorgden ervoor dat Red Bull de ernst van de zaak niet op tijd inzag. Na de zomerstop ging het roer om, en in Italië stelde Verstappen hoogstpersoonlijk de oorzaak van het probleem in de data vast. Sindsdien is Red Bull aan het werk gegaan met een oplossing, met na de herfststop ook nieuwe onderdelen in Austin.

In gesprek met de Duitstalige tak van Sky Sports F1 legt Marko uit hoe Red Bull de problemen heeft aangepakt, sinds het probleem in Monza ontdekt werd. 'Het ging in drie fases. Eerst hadden we nieuwe onderdelen in Bakoe, daarna in Singapore, en we hebben nu de definitieve versie hier in Austin', deelt de Oostenrijker. 'Godzijdank heeft deze definitieve versie ons in de juiste richting gestuurd.' De constructeurskampioen heeft in de afgelopen drie weekenden dus in stapjes een oplossing geïntroduceerd, waarmee Verstappen in Singapore al de schade beperkte met een tweede stek, terwijl de definitieve versie al een zege in de sprintrace opleverde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen cota zaterdag sprintrace 2024 redbullacing rb20
Verstappen voelt zich weer goed in de RB20.

Verstappen gelukkig(er)

Verstappen verscheen ondanks het mislopen zeer goedgemutst in de media. 'Het is lang geleden, sinds ik me zo goed heb gevoeld in de auto. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer dat was. Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar zeker in de snelle bochten gaan we goed', vertelt de Nederlander, die al het hele weekend uitblinkt in de openingssector. 'De balansproblemen, die ervoor zorgden, dat we de bochten niet konden aanvallen, zijn nu ook veel minder. Tot nu toe blijkt dit weekend dat we een hele goede stap hebben gezet.'

Hoewel dat goed nieuws is, baalt Verstappen er wel van dat zijn team veel tijd heeft laten liggen, voordat de problemen serieus genomen werden. 'In Monza hebben we een paar dingen begrepen, waardoor we in ieder geval een richting hadden waarin we moesten werken. Dat betaalt zich nu uit. Alles wat we qua upgrades voor Monza in de pijplijn hadden, konden we in de prullenbak gooien. Ik heb al weken of maanden heel veel dingen aangegeven, wat betreft mijn gevoel in de auto, en dan is het aan het team om het op te lossen. Nu voelt het al veel beter aan.'

Problemen met grondeffect-auto's

In 2022 en 2023 bleek Red Bull het team te zijn, dat het grondeffect het beste begreep, maar dit seizoen brengt dat concept ook moeilijkheden met zich mee voor de Oostenrijkers. Dat uit zich er vooral in problemen met aero shaping. 'Dan heb je het over hoe de auto aerodynamisch gezien presteert bij lage snelheden, en hoe de auto aerodynamisch gezien presteert bij hoge snelheden, en hoe de ophanging en de geometrie samenwerken met die load op de auto', legt oud-coureur Anthony Davidson uit. 'Als je dus een nieuwe voor- en achtervleugel meeneemt, en je ook de vloer en de ophanging aanpast, kan echt de hele balans verloren gaan. Je voegt dus wel downforce toe, maar opeens is de auto onbestuurbaar, en dan stuurt de auto niet meer in of juist te veel.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen singapore zaterdag 1212 1 helmut marko
Helmut Marko en Max Verstappen zijn tevreden.

Dit zorgt ervoor dat het lastig om de auto in het juiste window te krijgen en te houden, beaamt Marko. 'Eigenlijk is dat een probleem waar wij ook maanden mee hebben geworsteld', bevestigt Marko tegenover De Telegraaf. 'Het laat zien hoe lastig het is met deze banden en de grondeffect-auto’s. Als je upgrades hebt, kun je er niet zeker van zijn dat het gelijk een verbetering is.' In de laatste races was dat bij Red Bull wél het geval, en dat verklaart ook de enorme opluchting bij Verstappen. 'Ik denk dat wij wel kunnen concluderen dat onze veranderingen hebben gewerkt', reageert Marko. 'We zijn terug! Dat denk ik echt. Het laat zien dat we als team één blijven en dat we de zaken kunnen omdraaien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws