Boordradio's GP Frankrijk | Ingenieur Verstappen: 'Oké, Max, dat is je man' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Frankrijk | Ingenieur Verstappen: 'Oké, Max, dat is je man'

Boordradio's GP Frankrijk | Ingenieur Verstappen: 'Oké, Max, dat is je man'

Na een ongelukkige openingsfase is het Max Verstappen die de Grand Prix van Frankrijk heeft weten te winnen. Dit ging niet zonder slag of stoot. De eerste bocht verloor de Nederlander de leiding aan Lewis Hamilton, om zich vervolgens na de eerste pitstop-fase weer een weg langs zijn Britse titelconcurrent te banen. Over de boordradio werd het strategische steekspel van de Formule 1-teams zeer mooi duidelijk.

De eerste ronde van de Grand Prix van Frankrijk was het Verstappen die in de fout ging. Op het 'groene' circuit, dat veel grip verloor door de regen eerder die dag en de koelere baanomstandigheden op de zondag. 'Ik had de auto niet onder controle dus ik kon niet naar rechts sturen..', meldde de Limburger aan zijn ingenieur nadat hij de uitloopstrook niet correct pakte. Virtueel gaf hij in de eerste ronde de WK-leiding onhandig weg.

De koelere baanomstandigheden en het feit dat het 's ochtends nog geregend had, vormden een spekglad circuit waar ook Hamilton in de eerste ronde veel moeite mee had: 'Check mijn linker achterband. Er ligt hier totaal geen grip', liet hij Peter 'Bono' Bonnington weten in de openingsfase. Ook bij Mercedes waren ze niet helemaal tevreden met hoe de W12 zich gedroeg op het Franse asfalt. Hamilton wist dan ook niet weg te rijden bij de Red Bull-coureur.

Niet veel later was een bericht te horen vanuit de cockpit van de zevenvoudig wereldkampioen: 'Deze banden zijn.. Ik weet niet, maar ik denk niet dat deze banden zo lang mee gaan als jullie denken dat ze meegaan', aldus een bericht dat in ronde 6 al kwam. 'De banden worden warm', voegde hij daaraan toe. In de tussentijd kreeg teamgenoot Valtteri Bottas, die Verstappen prima bij wist te houden, een mooi bericht van Mercedes: 'Je doet het geweldig, alles is mogelijk.'

De extreme degradatie viel ook op bij de andere teams. Zo meldde Fernando Alonso bij Alpine dat zijn medium compound het niet lang meer uit zou houden en hintte hij dat een tweestopper voor hem de voorkeur had. 'We hebben ook al slijtage gezien bij de heren die op de harde band rijden. Ja, plan B. Kom maar op!', meldde de Spanjaard strijdlustig.

Red Bulls undercut

De eerste pitstop bij de twee topteams was van Bottas. Mercedes haalde de Fin naar binnen in een poging voor Verstappen te eindigen wanneer de Nederlander zijn stop maakte. Dit mislukte en een ronde later moest Mercedes ook met Hamilton reageren. Toen alle drie de heren gewisseld waren, was het Hamilton die de eerste plek weer naar Verstappen zag gaan. 'Ik weet niet precies wat daar gebeurd is..', stamelde Bono.

Van radioproblemen hadden heel veel coureurs last tijdens de race en ook Verstappen ervoer deze. 'Wat, maat, hallo?!', riep hij zijn ingenieur toe toen hij zwaar onder druk stond van Hamilton. 'Het gat is 0,9s, Max. Rustig aan.' Niet veel later hoorden we hem weer: 'Dit houden we niet vol tot aan het einde van de race, dat is zeker.' Verstappen wilde een tweestopper en kreeg deze ook. Bij Mercedes waren ze op de hoogte.

'Lewis, Verstappen denkt dat ze het einde van de race niet halen met deze pace', stelde Hamiltons ingenieur. 'Daar ben ik het mee eens', reageerde hij. 'Laten we zorgen dat die undercut nu voor ons is.' Het bleek een afleidingsmanoeuvre te zijn, de tweede pitstop van Hamilton kwam niet. Voor Bottas verliep de tweede fase van de race minder voorspoedig. 'Als ik meer push dan dit, red ik het niet.' Bij de andere Mercedes-man: 'Mijn achterbanden zijn oké, alleen bij de voorband is de slijtage heftig.'

Tussendoor waren we ook ogenblikkelijk aan boord bij Lando Norris en Pierre Gasly. De twee jongelingen vochten om serieuze punten en de McLaren-coureur moest een flinke aanval van de Fransman verduren. 'Hij forceerde mij van het circuit, wat doet deze idioot? Hij ging er zelf ook af', klaagde de Brit. Uiteindelijk was het de McLaren-man die aan het langste eind trok aan het einde van de race met een knappe vijfde plaats.

Teamwork bij Red Bull, druk bij Mercedes

Sergio Perez stond op een eenstopper in de Grand Prix van Frankrijk, Verstappen op een tweestopper. Daardoor kwam de Limburger op een gegeven moment zijn Mexicaanse collega tegen op het asfalt. Het kostte Verstappen weinig moeite, bij Red Bull wist men dat elke meter telde en Perez werd gevraagd of hij het niet te moeilijk wilde maken. 'Dankjewel', meldde Verstappen toen hij erlangs was. Teamgenoot Perez kreeg motiverende woorden te horen: 'We gaan racen', doelend op Bottas.

De moeizame communicatie met Lambiase was ook op circa twee derde van de race nog niet opgelost. 'Sorry Max, ik kan je nog steeds niet horen. De radio is nog steeds zwak. Kijk eens of je je microfoontje kan verplaatsen op het volgende rechte stuk.' Geregeld was er gekraak te horen, hoewel het leek alsof Verstappen zijn ingenieur wel gewoon nog kon verstaan. Hamilton werd intussen nerveus in de W12: 'Hoe hoog ligt Verstappens pace?'

Boze Bottas en vrolijke Verstappen

Terwijl Hamilton zich klampachtig vasthield aan de steeds kleiner wordende voorsprong op Verstappen moest teamgenoot Bottas zijn meerdere erkennen in allebei de Red Bull-coureurs. Verstappen was de Fin in twee ronden langs, waarna ook de Mexicaan aanklopte. Bottas was boos op de strategie die de Duitse renstal hem toegewezen had. Eerder in de wedstrijd voorspelde hij namelijk al dat een tweestopper de dominante strategie was.

Om de overwinning van Mercedes te beschermen lieten ze Bottas langer doorrijden. 'Waarom de fuck luisterden jullie niet toen ik zei dat dit een tweestopper was?!', meldde hij gefrustreerd terwijl hij de tweede Red Bull dichterbij zag komen in zijn achteruitkijkspiegels. 'Fucking hell...' Niet geheel onterecht nam de Fin het zijn team kwalijk dat die tweede podiumplek uiteindelijk niet van hem was. Al helemaal omdat Hamilton de overwinning niet pakte.

Voordat Hamilton die overwinning kwijtraakte, reden we nog even mee aan boord bij de man die de overwinning stal, Verstappen. 'Oké, Max, dat is je man. Nog vier ronden', kreeg Verstappen te horen toen hij de laatste achterligger had gepasseerd. Vanaf dat moment keek hij naar het INEOS-logo op de achterkant van de Mercedes W12 van Hamilton. Spoedig reed hij naar zijn titelconcurrent toe, waarna hij nog eenmaal aangespoord werd: 'Het gat is 1,6s, je hebt nog twee ronden te gaan. Ik laat je met rust.'

In opperste concentratie reed hij de laatste twee ronden uit. Hamilton had in het trage stuk voor de Mistral-straight niet voldoende grip om bij Verstappen weg te rijden en de Limburger plaatste met succes een aanval. Zodoende won hij de wedstrijd en daar was hij na afloop van de Grand Prix dan ook zeer te spreken over vanuit de cockpit: 'Woah, wat geweldig mannen! Een waanzinnige prestatie!' De coureurs en het team werkten in harmonie samen om een prachtoverwinning voor Verstappen veilig te stellen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws