Boordradio's GP Azerbeidzjan | Bijzonder verzoek: ‘Stel je voor dat er een kleine Andrea op je schouder zit' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Azerbeidzjan | Bijzonder verzoek: ‘Stel je voor dat er een kleine Andrea op je schouder zit'

Boordradio's GP Azerbeidzjan | Bijzonder verzoek: ‘Stel je voor dat er een kleine Andrea op je schouder zit'

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende veel inhaalacties en spannende gevechten, maar pas aan het einde van de race gebeurde er iets wat de boel echt opschudde. Toch hadden coureurs ook hun eigen gevechten, met rivalen en ook regelmatig met de auto zelf, waarvan ze de engineers op de hoogte hielden. Daarom zet F1Maximaal de leukste boordradio's van de vandaag op een rijtje.

Voor Lance Stroll en Yuki Tsunoda ging het al vroeg in de wedstrijd mis. ‘Hij sloot de deur voor me’, riep Stroll verontwaardigd op de boordradio, waar hij niet veel later ook een lekke band meldde. Hij kon echter wel doorrijden, terwijl Tsunoda niet veel later moest opgeven met een groot gat aan de zijkant van zijn auto. Bij Lewis Hamilton ging het ook niet geweldig. ‘Deze band is behoorlijk slecht’, moest hij al snel concluderen. Lando Norris had meer geluk. ‘Hoe zijn de banden?’ werd hem gevraagd. ‘Ze voelen prima op het moment’, was zijn antwoord.

George Russell werd net als Fernando Alonso eerder tijdens het weekend slachtoffer van een rondzwevend plastic zakje. ‘Ik denk dat er net een plastic tasje in mijn airbox terecht kwam’, meldde hij. Zijn engineer beloofde het in de gaten te houden. Max Verstappen had ondertussen zo zijn eigen problemen. ‘Ik heb nul grip met de auto’, klaagde hij.

Papaya teamwork

McLaren liet na vijftien rondes een sterk staaltje teamwork zien, nadat Oscar Piastri aangaf dat zijn banden er niet best aan toe waren. ‘Lando, kun je iets doen op Pérez op te houden zonder jezelf ermee te benadelen’, vroeg de engineer van de Brit. ‘Ja, maar voor hoe lang?’ wilde Norris weten. ‘Één of twee ronden’, was het verzoek. De Mexicaan had het spelletje van het oranje team snel door. ‘****, hij houdt me op’, meldde Mexicaan aan de pitmuur van Red Bull Racing. ‘Ja, dat zien we.’ Norris bleek echter net genoeg werk te hebben gedaan om Piastri voor Pérez de baan op te laten komen.

Een aantal ronden later kreeg de Brit het zelf moeilijk. ‘Ik heb het nu lastig’, aldus Norris. Zijn engineer kwam met bemoedigende woorden. ‘De pace voelt nu wellicht ****, maar je doet het echt heel goed.’ Leclerc had het ondertussen ook flink lastig. ‘Ze zijn als een malle aan het pushen of ze hebben meer grip dan wij’, stelde hij vast. Zijn toekomstig teamgenoot had ook problemen. ‘Lewis, doe alles om de temperatuur laag te houden’, luidde het verzoek van Peter Bonnington. ‘Ik probeer het’, antwoordde een gefrustreerde Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton mercedes azerbeidzjan zondag 2024 3
Hamilton vond de W15 niet te besturen. (Foto: Mercedes AMG F1)

Verstappen uitte zijn frustratie over de remmen die niet werkten en Hamilton was duidelijk niet blij met zijn W15, want niet veel later greep hij weer naar de boordradioknop. ‘Zie je hoe ik dit ding moet besturen?’ McLaren riep Norris ondertussen naar binnen, om vrijwel direct daarna aan te geven dat hij buiten moest blijven. Verstappen bleef nog even klagen over de grip. ‘Achter heb ik totaal geen grip, de auto springt maar wat rond. Ik verlies het contact’, meldde een boze Verstappen.

Leclerc werd na 36 ronden aangemoedigd door zijn engineer om de strijd nog niet op te geven. ‘Kom op, Charles. Ga zo door!’ Even later stelde dezelfde engineer plan C voor. ‘Niet stom’, is het meest positieve wat de Monegask daarop te zeggen had. Norris moest na zijn pitstop ruim vijftien seconden goedmaken om Verstappen in te halen. ‘We willen de beste pace om Verstappen te pakken’, meldde de pitmuur van McLaren. Even later kwam een nogal bijzondere aanmoediging. ‘Stel je voor dat er een kleine Andrea op je schouder zit die na elke bocht zegt: nul wielspin.’

Chaos in de laatste fase

Hoewel incidenten het circuit in Bakoe niet vreemd zijn, duurde het in 2024 erg lang voordat er iets gebeurde. In ronde 50 vlogen Carlos Sainz en Pérez er samen af. ‘Wat de ****. Is hij gek geworden? **** idioot!’ schreeuwde de Mexicaan over de boordradio. De Spanjaard bleef een stuk rustiger. ‘Wat gebeurde daar? Wat gebeurde er?’ vroeg hij. De Madrileen gaf aan dat hij oké was. ‘Ik snap het niet’, benadrukte hij echter nogmaals.

Piastri kon rustig naar de zege rijden onder de virtuele safetycar. ‘Yes’, klonk het ingetogen na de finish. ‘Goed gedaan iedereen. Dat was waarschijnlijk de meest stressvolle middag van mijn leven’, meende Piastri. ‘Wat een dag.’ Russell werd verrast met een derde plek na de crash van de twee mannen voor hem. ‘Banden, banden, banden’, luidde zijn conclusie na de finish.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws