Achtervleugel McLaren toont ook flexibiliteit: 'McLaren lijkt voorop te lopen met legale vervorming' Formule 1
Formule 1

Achtervleugel McLaren toont ook flexibiliteit: 'McLaren lijkt voorop te lopen met legale vervorming'

Achtervleugel McLaren toont ook flexibiliteit: 'McLaren lijkt voorop te lopen met legale vervorming'

Oscar Piastri wist volgens Mark Hughes de Grand Prix van Azerbeidzjan te winnen door drie verschillende factoren. De belangrijkste factor was misschien wel een trucje op de auto. Er is veel te doen om de voorvleugel van de McLaren, maar ook de achtervleugel lijkt enige flexibiliteit te tonen. Daarnaast was de hulp van Lando Norris en de eigenwijsheid van Piastri ook zeer welkom voor McLaren.

De Grand Prix van Azerbeidzjan werd na een rustige eerste stint nieuw leven ingeblazen door de pitstops. Zo zaten Piastri, Charles Leclerc en Sergio Pérez in één klap heel dicht bij elkaar. Piastri leek nog de minste snelheid te hebben van deze coureurs, maar de McLaren-rijder wist alsnog de race te winnen. 'Er was een zeer kleine kans dat Oscar Piastri de Grand Prix van Azerbeidzjan kon winnen – en hij greep die kans', is de conclusie van Hughes bij The Race.

Volgens Hughes waren er drie factoren waardoor de jonge Australiër de tweede zege van zijn Formule 1-loopbaan wist te boeken. De eerste heeft een licht ironisch karakter, aangezien McLaren voorafgaand aan het weekend duidelijk maakte dat Piastri zijn teamgenoot zou helpen in de strijd om de coureurstitel. Uiteindelijk moest Norris op het Baku City Circuit zijn teamgenoot helpen. Pérez kwam eerder naar binnen dan Piastri en daardoor was de McLaren-coureur kwetsbaar voor de undercut.

'Het was gewoon een gelukkige samenloop van omstandigheden voor McLaren dat Norris op de juiste plek reed om Pérez op te houden', schrijft Hughes. Hierdoor werd de overcut van Piastri een reële optie. 'Red Bull zat in een lastig parket toen ze Pérez aan het eind van ronde dertien binnenhaalden. Ze wisten dat hij door die pitstop achter Norris zou komen te liggen, maar als ze hem niet binnenhaalden, zou Sainz hem waarschijnlijk hebben ingehaald met een undercut.'

Piastri negeert race-ingenieur en dankt McLaren-oplossing

Pérez leek dus voor even de favoriet te zijn voor de zege, zeker gezien het feit dat hij de snelste leek te zijn van het clubje achter Piastri, nadat de McLaren-coureur de leiding nam. Daarvoor moest Piastri wel zijn race-ingenieur negeren. 'Hij is een groot fan van schone lucht en dit is al een tijdje een stokpaardje van hem. Soms heeft een coureur gewoon een beter begrip van de nuances van een situatie dan een ingenieur kan hebben. Dit was een van die momenten.' Piastri reed zo hard als hij kon, terwijl zijn race-ingenieur juist wilde dat de coureur banden ging sparen. Dan was Piastri echter niet voorbij Leclerc gekomen.

Het was uiteindelijk een gewaagde actie van de tweevoudig racewinnaar, aangezien hij van ruim 25 meter achterstand zijn inhaalmanoeuvre inzette. Leclerc hield de deur redelijk open, maar het was onzeker of Piastri de bocht zou halen. Tot zijn eigen verbazing kwamen beide rijders de bocht ongeschonden door en lag de McLaren-rijder dus aan de leiding. Het was alleen niet heel makkelijk om de leiding te behouden, aangezien Leclerc constant binnen DRS-afstand zat.

De Monegask verbaasde zich uiteindelijk over de rechtelijnsnelheid van McLaren. De derde reden dat Piastri zijn zege kon boeken, heeft te maken met de achtervleugel, die een groter gat vertoonde op hoge snelheid. 'Bij hoge snelheid was te zien dat de voorrand van de flap een beetje vervormde, waardoor het gat tussen de achterrand van het hoofdvlak en de voorrand van de flap groter werd, wat de luchtweerstand zou verminderen. McLaren lijkt echt voorop te lopen met (legale) gecontroleerde vervorming, op dezelfde manier als Red Bull dat in voorgaande jaren deed', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws