Boordradio's donderdag GP Bahrein | Verstappen nog niet in zijn element: 'Wat gaat dat uithalen?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's donderdag GP Bahrein | Verstappen nog niet in zijn element: 'Wat gaat dat uithalen?'

Boordradio's donderdag GP Bahrein | Verstappen nog niet in zijn element: 'Wat gaat dat uithalen?'

De eerste oefensessies van 2024 zitten er inmiddels op, maar voor de meeste coureurs was het op donderdag tijdens de eerste en tweede vrije training in Bahrein nog even wennen en viel er nog genoeg te leren over hun nieuwe strijdwapen. Lang niet iedereen was tevreden over het gevoel in de auto, zo ook regerend wereldkampioen Max Verstappen, die meer dan eens zijn onvrede uitte over de boordradio. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de eerste vrije trainingen van het seizoen voor je op een rijtje.

Ondanks dat de meeste coureurs flink wat kilometers hebben kunnen rijden tijdens de driedaagse test van een week geleden op hetzelfde circuit, valt er dit weekend (en ook de komende weekenden) voor de teams en coureurs nog genoeg te leren over de nieuwe bolides en dus was het dan ook niet vreemd dat vrijwel iedereen meteen, nadat het licht op groen was gesprongen, de baan opreed.

Verstappen was echter niet één van hen. De coureur van Red Bull Racing bleef nog enkele minuten in zijn pitbox staan, maar toen de Nederlander zijn RB20 voor het eerst het circuit opstuurde, was hij meteen snel. In zijn eerste getimede ronde zette de 26-jarige de klok stil op 1:33,900 en was daarmee flink sneller dan Carlos Sainz, wiens naam tot dan toe bovenaan de tijdenlijst prijkte. Even later schaafde hij nog eens bijna vier tienden van zijn eigen tijd af, maar desondanks had Verstappen het nog niet naar zijn zin in de RB20.

'Alles is ***', communiceert de drievoudig wereldkampioen naar zijn ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Het voelt totaal anders aan', lijkt de Nederlander naar het gevoel van een week geleden tijdens de testdagen te verwijzen. Het gevoel leek gedurende zijn run ook niet beter te worden. 'Het terug- en opschakelen is nog steeds bijzonder slecht. De auto is letterlijk aan het springen', klaagt Verstappen, waarop Lambiase hem naar binnenhaalt.

Na een kort bezoekje aan de Red Bull-garage probeert Verstappen het opnieuw, maar nog altijd is het nog niet naar zijn wens. 'Gebeurt er iets bij het remmen?', vraagt hij aan zijn team. 'Daar lijkt het niet op', is het antwoord van zijn ingenieur. Als hem vervolgens de suggestie gedaan wordt om een andere instelling te proberen, lijkt Verstappen niet overtuigd. 'Maar wat gaat dat dan uithalen?' Red Bull kon het probleem van Verstappen niet oplossen en dus was er werk aan de winkel.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

max verstappen red bull racing rb20
Verstappen voelde zich tijdens de eerste oefensessies in Bahrein nog niet comfortabel in de RB20.

Verstappen was echter niet de enige die zich nog niet comfortabel voelde in zijn auto. Ook Esteban Ocon en Lance Stroll hadden moeite om hun bolides onder controle te houden. 'De auto is echt verschrikkelijk inconsistent momenteel', liet de Fransman aan zijn team weten. 'We denken dat het voornamelijk met de wind te maken heeft. Er zijn flinke windvlagen rond het circuit', was het antwoord van de pitmuur. Ook bij Stroll leek de wind de boosdoener te zijn, volgend de Canadees was de AMR24 'super snappy' in bocht één en twee.

Leclerc wisselt Verstappen af

Waar Verstappen tijdens VT1 het meest bedrijvig was over de boordradio, daar nam Charles Leclerc die rol in de tweede oefensessie over. Ook hij was nog zoekende in zijn Ferrari en bij het opkomen van het rechte stuk kende hij een hachelijk moment. De Monegask vreesde zelfs voor schade. 'Ik heb een flinke fout gemaakt in de laatste bocht. Kijk voor de zekerheid even naar de vloer', sommeerde hij zijn team. De schade leek mee te vallen, maar Leclerc had zijn ritme in ieder geval nog niet gevonden. Even later maakte de Ferrari-coureur opnieuw een foutje in bocht vier.

Ook de eerste klachten over het rijgedrag van een collega kwamen van Leclerc. De Monegask was niet te spreken over Stroll, die volgens de Ferrari-coureur 'in het midden van de baan reed.' Stroll bleek echter niet de enige coureur te zijn waaraan Leclerc zich stoorde. 'Ze zitten allemaal te slapen vanavond', aldus Leclerc, die uiteindelijk geen goede ronde kon rijden en slechts als negende zou eindigen.

Aan het einde van VT2 werd duidelijk dat het euvel in de RB20 van Verstappen nog altijd niet verholpen was. Na de training kregen de coureurs de gelegenheid om de startprocedure te oefenen en de regerend wereldkampioen concludeerde dat het schakelprobleem nog altijd niet opgelost was. 'Het opschakelen bij de start is echt verschrikkelijk slecht', liet hij zijn onvrede nogmaals blijken.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws