Het is alweer de derde en dus de laatste dag hier in Monaco. Net als de afgelopen twee dagen, ging mijn wekker om half 6 in de ochtend, zodat ik om half 7 in de trein kon zitten. Gedurende het weekend, merk je dat we steeds meer richting de race gaan, want met de dag wordt het openbaar vervoer drukker. Nog een leuke bijkomstigheid voor deze zondag: het is een stuk koeler dan de afgelopen dagen en er heerst nog een sprankje hoop op een regenrace op het stratencircuit.
Eenmaal aangekomen op het station in Monte Carlo, weet ik de weg richting het circuit inmiddels uit mijn hoofd. Of ik daarvoor de snelste route had geleerd, weet ik niet, want telkens was ik een halfuur kwijt om in het mediacentrum te komen. Maar ik was al blij dat ik mijzelf zonder navigatie door de grote doolhof van Monaco wist te banen. Het eerste waar ik naar keek, was het weer. Ik zag een paar wolkjes, maar vooral een strak blauwe lucht en dus geen kans op regen.
Het verhaal gaat verder onder de Tweet.
Onderweg naar het circuit kwam ik al veel fans tegen met een goed humeur, maar ook gezond spanning, want hun Charles Leclerc start vandaag vanaf poleposition. Waar veel fans zich al richting het circuit aan het verplaatsen waren, was het mediacentrum rond acht uur nog akelig leeg. Wel stond er al een lekker ontbijtje klaar, namelijk croissantjes of chocoladebroodjes. Ik startte mijn laptop alvast op, pakte er een lekkernij bij, en maakte mijzelf klaar voor deze racedag.
Blik op mijn geïnterviewden
Rond tien uur begon de hoofdrace in de Formule 2, dus lag mijn focus allereerst daarop. Die race werd gewonnen door Felipe Drugovich, de leider van het kampioenschap die ik op vrijdag nog had gesproken. Daarna was het alweer tijd voor de Porsche Supercup, en daar ging mijn aandacht vooral uit naar Larry ten Voorde. Ik sprak gisteren (zaterdag) met de Nederlander, die vanaf poleposition startte. Hij gaf de race niet meer uit handen en won. Ook Ten Voorde gaat daardoor aan de leiding in zijn klasse.
Met nog een uur voor de start van de race besloot ik nog even de paddock in de duiken. Ik was namelijk benieuwd hoe het ervoor stond met het weer. De blauwe lucht die ik 's ochtends zag, was compleet verdwenen. Donkere wolken hingen boven het circuit, maar regen kwam er niet. Mijn weerapps gaven aan dat het droog zou blijven, en ook vanuit de FIA werd de kans op regen in eerste instantie nog minimaal ingeschat. Toch voelde je, en merkte je aan iedereen, dat het mogelijk wel eens heel anders zou kunnen worden.
Spotten
Het voordeel aan in de paddock staan, is dat je zo'n uur voor de race nog allemaal coureurs en teambazen richting de pitstraat ziet gaan. Carlos Sainz liep als eerste aan mij voorbij, gevolgd door Leclerc. Esteban Ocon nam nog wat tijd om een paar handtekeningen te zetten, en liep daarna ook door naar zijn pitbox. Christian Horner kwam niet veel later voorbij, net als Lando Norris, die snel doorliep, en Daniel Ricciardo, die nog wat zwaaide naar fans. Toto Wolff sloot het rijtje af op zijn razendsnelle step.
Het verhaal gaat verder onder de Tweet.
Na een halfuur buiten te hebben gestaan en nog geen regen te hebben gevoeld, dook ik weer het mediacentrum in om mij klaar te maken voor de Grand Prix van Monaco. Nog geen paar minuten later begon het te druppelen. Ook op de borden kregen we te zien dat het risico op regen tijdens de race was verhoogd naar 80 procent. Krijgen we dan toch een regenrace hier in Monaco? Het antwoord was: ja, want de regen werd heviger en heviger, terwijl we nog moesten beginnen.
Maar helaas, dat begin werd ogenblikkelijk uitgesteld. Vlak voor de start van de race kregen we te horen dat de start procedure was uitgesteld. Eerst was dat naar 15.09 uur, later zelfs nog naar 15.16 uur. De coureurs moesten de formatieronde starten op de full wets achter de safety car. Terwijl de regen nog met bakken uit de hemel kwam, konden we eindelijk beginnen. Dat bleek te mooi om waar te zijn, want na twee formatieronden achter de safety car werd de rode vlag gezwaaid.
Onduidelijkheid overheerst
Daarna volgde vooral veel onduidelijkheid. Vanuit de wedstrijdleiding werd er vrijwel niks gecommuniceerd, en toen het op een gegeven moment droog was, gebeurde er nog steeds niks. Binnen het mediacentrum merkte je dat journalisten er ook niks van begrepen. Ook ik vroeg mijzelf af waarom we niet gewoon konden gaan rijden, of zoals Max Verstappen het over de boordradio zei: 'Waar zijn we op aan het wachten, tot het droog wordt of zo?'
Pas 25 minuten nadat de rode vlag werd gezwaaid, kregen we het eerste seintje vanuit de wedstrijdleiding. Over 10 minuten zou de race dan eindelijk gaan beginnen, weliswaar met een rollende start achter de safety car, maar dat is een logische keuze. Dit is de race waar veel fans naar uitgekeken hebben, een regenrace op het smalle stratencircuit in Monaco. Het zorgde misschien niet voor meer inhaalacties op de baan, maar wel voor een interessante en strategische race.
Pierre Gasly zorgde misschien wel voor het meeste spektakel op de baan. De Fransman ging in ronde 13 voorbij aan Guanyu Zhou bij het ingaan van bocht 5. Een ronde later was Daniel Ricciardo het haasje, want bij het ingaan van de zwembad-sector ging Gasly voorbij aan hem. Zowel op de baan als in het mediacentrum werden die twee acties van Gasly zeer gewaardeerd in een race die er normaal gesproken om bekend staat dat er niet wordt ingehaald.
Miscommunicatie bij Ferrari
In de pitstraat werd het meeste spektakel verzorgd door Ferrari, en dan bedoel ik dat op een knullige manier. Nadat Leclerc al was overgegaan op de inters, en Sainz in ronde 22 aan de leiding reed en voor de harde band ging, werd de Monegask ook naar binnen geroepen voor zijn tweede pitstop, vanwege een opdrogende baan. Maar dat was eigenlijk niet de bedoeling. Zijn engineer riep over de boordradio dat hij toch buiten moest blijven, maar dat was al te laat, tot grote woede aan toe bij Leclerc.
Een mazzeltje voor Red Bull, dat een ronde later Sergio Pérez en Verstappen naar binnen haalde voor dezelfde harde band. Doordat Sainz werd opgehouden door een achterligger na zijn pitstop, lukte het Pérez om op de eerste plek te rijden. Ook voor Verstappen pakte het Ferrari-fiasco goed uit. De Nederlander schoof namelijk door naar de derde plek, vóór Leclerc, die vanaf poleposition dus helemaal was teruggezakt. Daarmee eindigde de race in een drama voor Ferrari en Leclerc, die zijn vloek in Monaco nog niet kwijt is.
In het mediacentrum is er flink genoten van de race, die om zes uur exact was afgelopen. Een zware crash van Mick Schumacher zorgde ervoor dat niet alle ronden gereden konden worden, omdat een race maximaal maar drie uur mag duren. Gelukkig kwam de Duitser vooral met de schrik vrij, want zijn auto was compleet doormidden. Bij Red Bull heerste er naar afloop van de race veel vreugde, want Pérez won de race en Verstappen eindigde derde. Leclerc wilde het liefst zo snel mogelijk naar huis.
Ferrari in protest tegen Red Bull
Alsof het nog niet genoeg was, ging Ferrari ook nog in protest tegen Red Bull. Dat had ermee te maken dat beide Red Bull-coureurs na hun stop bij het uitkomen van de pitstraat over de gele lijn zouden zijn gegaan. Dat zou niet mogen, en dus wilde Mattia Binotto om opheldering vragen bij de FIA middels een protest. Het duurde dan ook twee uur voordat we duidelijkheid kregen. Zowel Pérez als Verstappen werden vrijgesproken, en dus blijft het resultaat staan. Een flinke domper voor Ferrari.
Het was inmiddels iets over half tien in de avond. Ik besloot om mijn tas in te pakken. Om mij heen waren er nog journalisten hard aan het werk, maar er was ook een deel alweer vertrokken. Nadat ik het mediacentrum had verlaten, wierp ik nog even een blik over de paddock. Direct na de race is er al begonnen met het afbouwen van de motorhomes en het opruimen van alle spullen. Wat het afgelopen weekend een Formule 1-paradijs was, wordt langzaamaan weer teruggebracht naar de werkelijkheid.
Daarmee zit mijn tijd in Monaco er ook alweer op. Deze drie dagen zijn voorbij gevlogen. Behalve de overvolle trein met dronken mensen in de avond, ga ik het hier wel missen. Hou vooral de site in de gaten voor de interviews met Drugovich en Ten Voorde. Over drie weken is de Grand Prix van Canada, en daar zal mijn collega Christian Moerman bij aanwezig zijn. Hij zal er dan ook weer voor zorgen dat je helemaal op de hoogte bent van wat er allemaal speelt op en rondom het circuit.
Door: Rick Pasker | Twitter: @rickpasker
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties