Sergio Pérez heeft zijn eerste overwinning van dit seizoen weten boeken. De Grand Prix van Monaco werd later afgetrapt dan verwacht, nadat de regen een spelbreker was. Uiteindelijk werd het een strategische race waarin Red Bull Racing kwam bovendrijven en Ferrari haar één-twee in de kwalificatie niet kon omzetten in een één-twee in de race. In deze nabeschouwing kijken we met hoofdredacteur Terrence Riepma terug op een hectische Grand Prix van Monaco.
Snap jij de keuze van de wedstrijdleiding om de race zo lang uit te stellen?
'Ik snap de keuze van de wedstrijdleiding niet zo goed, want ze wachtten eigenlijk tot het harder ging regenen. Toen besloten ze pas om de rode vlag te wapperen. Als ze om 15.00u waren begonnen dan hadden ze alvast een aantal raceronden kunnen rijden en daarna de rode vlag kunnen wapperen. Er is nu wel nieuws dat het komt doordat het startsysteem niet goed werkte door de regen. Maar in eerste instantie begreep ik het niet. Ik vond dat ze het slecht aanpakten.'
Was het een strategische fout van Ferrari of goed gedaan door Red Bull?
'Ik denk dat het bovenal goed gedaan is door Red Bull. Het was niet echt een strategische fout van Ferrari. Ze moesten een beetje aftasten. Ze wilden natuurlijk ook geen risico's nemen, omdat ze vooraan reden. Als ze eerder naar inters of slick waren gegaan, dan hadden ze misschien ook meer posities verloren. Het was een hele lastige afweging om te maken.'
'Red Bull deed het natuurlijk goed om Pérez eerst naar binnen te halen. Het ging natuurlijk wel mis bij de pitstop van Charles Leclerc, maar Pérez was op dat punt ook gewoon al sneller. Als de pitstop bij Leclerc goed was gegaan, dan had hij alsnog de posties verloren. Dan had hij als tweede kunnen eindigen, dus het is zuur voor hem, maar ik denk ook dat Pérez het heel goed heeft gedaan. Mijn complimenten naar Red Bull. Misschien had ik Max Verstappen als eerste naar binnen gebracht, want hij is toch de leider in het kampioenschap.'
Het was een matig weekend voor Verstappen met een relatief goed einde. Wat ging er mis voor de Nederlander?
'Hij had gewoon de snelheid niet. Hij zei zelf ook dat het lastig was om de balans te vinden. In Q3 had hij wel een betere balans, maar dan heb je pech met de rode vlag. Daar moet je ook niet te veel in zien. Op deze baan betekent het natuurlijk ook dat het consequenties heeft voor je race. Op andere banen kan je het nog herstellen, zeker als je Verstappen heet.'
'Pérez was over het algemeen gewoon beter. Zulke weekenden heb je er nou eenmaal tussen zitten. Volgende races zal Pérez het natuurlijk ook wel goed kunnen doen, maar Verstappen is nog steeds de favoriet. Mensen moeten dit weekend van Verstappen gewoon niet groter maken dan dat het is.'
Also read
Pérez na overwinning in Monaco: 'Droom die uitkomt'
Verstappen blij dat race voorbij is: 'Was frustrerend en saai'
Pérez wint en was het hele weekend beter dan Verstappen. Gaat hij vooral Red Bull helpen of maakt hij echt een kans op het kampioenschap?
'Pérez heeft nog maar zes punten achterstand op Leclerc, dus hij kan zich zeker mengen in de titelstrijd. Op dit moment is dat echter nog wel giswerk. Op de lange termijn zie ik Verstappen het gat echt wel maken naar Pérez, maar nu heeft de Mexicaan gewoon zijn moment en dat is terecht. Toch zie ik het niet voor me dat hij zich echt gaat mengen in de titelstrijd.'
'Pérez heeft momenteel de vorm te pakken, maar het zal uiteindelijk wel gaan tussen Verstappen en Charles Leclerc. De teams zijn wat meer om hen heen gebouwd. Carlos Sainz was dit weekend bijvoorbeeld ook iets beter, maar hij had ook heel erg veel geluk ten opzichte van zijn teamgenoot. Ik zou ook niet zeggen dat Sainz mee kan doen om de titel. Ik denk dat hij nu wel klaar is.'
Is het circuit van Monaco nog gemaakt voor de Formule 1?
'Nee, maar ik denk dat er nog wel een belangrijkere vraag is: is de Formule 1 nog gemaakt voor Monaco? Die auto's zijn zo groot geworden. Ik zag laatst een vergelijkingsfoto, waarbij je auto's zag uit 2018, de jaren zeventig en de jaren zestig. Die bolides hadden al moeite om in Monaco in te halen en nu zijn de auto's tweeënhalf keer zo groot.'
'Je kan je afvragen waar het misgaat bij de Formule 1. De motoren zijn groter geworden, waardoor de bolides ook groter zijn geworden. De banden zijn ook nog eens groter geworden. Natuurlijk kan je dan niet meer inhalen op Monaco. Het circuit was nooit echt gemaakt voor de sport, maar de Formule 1 is totaal niet gemaakt voor Monaco, en dat is eigenlijk belangrijker.'
Moet Ferrari zich zorgen maken om de motorproblemen bij Haas en Alfa Romeo?
'Je moet je altijd zorgen als er motorproblemen zijn, maar het team van Ferrari heeft er zelf nog niet echt last van. Behalve dan in Spanje bij Leclerc. Misschien zitten de problemen wel bij de klantenteams zelf en hoe zij het pakket om die motor heen bouwen. Zoiets zag je ook bij de samenwerking tussen McLaren en Honda. De Japanse motorfabrikant moest de motor bouwen voor McLaren. Toen Honda naar Red Bull ging, zag je dat de Oostenrijkse renstal de auto om de motor van Honda heen bouwde.'
'Je moet gewoon een pakket bouwen dat in zijn volledigheid werkt. Het is geen toeval dat het bij Alfa Romeo gebeurt, want zij hebben meer problemen ook dan Haas. Ik denk dat Haas en Alfa Romeo vooral naar zichzelf moeten kijken. Het gaat eerder fout bij hen dan bij Ferrari.'
Schumacher weer met een megaklapper. Wat gaat dit betekenen voor zijn toekomst en het budget bij Haas?
'Hij heeft zijn naam met zich mee en die Ferrari-link is ook wel handig voor Haas. Ik vind hem wel tegenvallen, want hij legt het nu ook gewoon af tegen Kevin Magnussen. Mick Schumacher heeft de pech dat hij net op het natte gedeelte komt, maar het is wel gewoon weer hij en niet zozeer iemand anders. Dat is nu geen toeval meer. Hij zal nu wel weer bovenaan staan in het Brokkenpiloten-klassement en daar eindigde hij vorig jaar ook als eerste. Iedereen had wat te zeggen over Nikita Mazepin, maar Schumacher rijdt gewoon weer schade. Hij moet zich echt verbeteren, anders komt zijn toekomst echt in gevaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties