De Grand Prix van Hongarije was er één om door een ringetje te halen en F1Maximaal.nl was erbij om verslag te doen van de fraaie race. Vanuit Hongarije deel ik elke dag mijn persoonlijke ervaringen op en naast het circuit, met vandaag dag 4: een racedag vol reuring en spanning, waarbij de uitslag uiteindelijk uiterst verrassend bleek.
TIP: Lees ook mijn blogs van de afgelopen dagen op het circuit in Hongarije
Mijn dag begon zonder autogenoot Yannick, want voor zijn taken als fotograaf moest mijn Duitse collega al vroeg naar de baan. Dat was in tegenstelling tot mijzelf, want het relatief lege programma van de zondag bood mij de mogelijkheid om iets aan mij slaaptekort te doen. Het schrijven van de artikelen en blogs tot in de nachturen eiste inmiddels wel zijn tol, zo voelde ik zaterdagavond. Zodoende reed ik zondagochtend in m’n eentje voor de laatste keer naar het circuit.
Snelwegen naar Hungaroring stampvol
Ik was de stad nog niet uit, of ik merkte al een wezenlijk verschil: de wegen zaten prop en propvol. Mijn geluk was dat ik op de snelweg als onderdeel van de media een speciale leeggemaakte rijbaan ter beschikking kreeg, maar de weg naar de snelweg toe was al compleet verstopt. Helaas miste ik dus de Formule 3 feature race, maar dat mocht de pret voor de rest van de dag niet drukken. Het was een drukte van jewelste in en rond het circuit, met nóg meer celebrities dan de dag ervoor en afgeladen busjes aan VIPS, die te pas en te onpas de motorhomes in en uitliepen, tot wanhoop van een hoop beveiligers.
Daar waar er met name op donderdag en vrijdag nog veel werd gekletst en gelachen in het mediacentrum, stond iedereen zondag op de werkmodus. Schatergelach was ingeruild voor gespannen hoofden, zo was wel duidelijk. Desalniettemin was de lunch voor het mediapersoneel beduidend uitgebreider, met zelfs een lekker toetje na afloop. Wat dat betreft is de racedag in vergelijking met de rest van het raceweekend toch allemaal net iets anders.
Hoe krijg je het voor elkaar, Ferrari?
Voorafgaand aan de race had ik een winstpartij van Ferrari op de Hungaroring al bijna in mijn toetsenbord gebeiteld. De Italianen hebben al het hele jaar de snelste auto en de pech moest nu eens op zijn, toch? Flater na flater overkwam het team. Eerst strategisch, toen mechanisch en in Frankrijk door flink wat persoonlijke fouten van de coureurs. Het gat tussen Verstappen en Leclerc bedroeg zondagochtend ruim zestig punten en het kon niet anders dan dat Leclerc hemzelf en zijn team zondag weer een sprankje hoop ging geven; Max startte immers vanaf P10.
Geloof het of niet, ik zat er weer eens naast wat betreft de voorspelling. Kansberekening is in de Formule 1 niet leidend voor het spelverloop en dus was het weer drama bij Ferrari. Dit keer was de strategische afdeling, zoals wel vaker dit seizoen, met het hoofd al bij de zomerstop. De keuze voor de harde band bij Leclerc en de daarbij horende driedubbele pitstop was, in mijn optiek, een haast krankzinnige zet. Uiteindelijk ging Verstappen er met de overwinning vandoor en dat bracht het puntenverschil tussen hem en Leclerc op 80.
Daar waar veel journalisten het succes van Max wijten aan zijn uitstekende racepace en strategie van het team, wilde ik de redenering omdraaien. Zeker omdat Leclerc zoveel polepositions heeft gepakt, kan men niet ontkennen dat Ferrari Max gedeeltelijk in zijn zetel heeft geholpen. Zodoende vroeg ik Max in de persconferentie na afloop van de race hoe hij aankeek tegen deze redenering.
Hungaroring een circuit om niet te vergeten
De persconferentie was mijn laatste horde van het weekend, mijn job in Hongarije zit erop. Ik heb enorm veel gezien en geleerd in Boedapest en had deze ervaring voor geen goud willen missen. Tevens betekent mijn trip naar Hongarije ook mijn officieuze afscheid als motorsportjournalist bij F1Maximaal.nl. Het was een prachtige laatste klus op locatie, waaraan ik later nog veel zal terugdenken. Het reporterstokje wordt nu overgegeven aan Mike, die de overige Europese Grands Prix zal bezoeken dit jaar. Ik ben benieuwd naar hoe hij verder zijn weg kan vinden op de enorm ingewikkelde, maar uitdagende paddock.
Door: Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties