Christian Horner is dolblij met de Formule 1-zege van Max Verstappen in Hongarije. Na vanaf de tiende plek te starten zag hij zijn Nederlandse stercoureur zegevieren, en het gat naar Charles Leclerc in de titelstrijd vergroten tot 80 punten. Red Bull Racing deed het op strategisch gebied uitstekend, en de teambaas is dan ook van mening dat zijn werknemers de zomerstop meer dan verdiend hebben.
'Verstappen was fantastisch vandaag', laat de Engelsman weten in een eerste reactie bij Viaplay. 'We hadden aan het begin een klein probleempje, de koppeling werkte niet helemaal naar behoren, maar we wisten het op te lossen. Toen kon hij aanvallen', zag hij. 'Zodra we dat oplosten, zette hij een van zijn beste races ooit neer.'
Verstappen deed zijn beklag over de boordradio toen de RB18 aan het begin van de wedstrijd niet meewerkte. Of Verstappen zich stil houdt in de cockpit? 'We hebben de radio niet nodig', stelt hij grappend, om vervolgens serieus zijn verhaal voort te zetten: 'De relatie die hij met Gianpiero Lambiase (zijn ingenieur, red.) heeft, is heel belangrijk. Lambiase weet al wat er uit zijn mond komt voordat hij het zegt. Die dynamiek is erg sterk.'
'Na de kwalificatie was hij teleurgesteld, maar hij vond het leuk om op zondag weer eens te kunnen racen. Hij houdt van die gevechten, en nogmaals, er heerst veel respect tussen hem en Charles Leclerc. Ze racen hard, maar fair', ziet de Brit. 'Verstappen wist goed gebruik te maken van de mediumband ten opzichte van Leclerc. Zonder de virtuele safety car had Sergio Pérez daarnaast ook gevochten voor het podium.'
Ferrari vergooit de overwinning
Ferrari maakte in Hongarije wederom een slechte indruk qua strategie. Eerder dit jaar, in Monaco en Groot-Brittannië, ging het al mis, en wederom zag Horner hoe de Italiaanse concurrenten een één-twee door het putje spoelden. 'Ik kan me alleen richten op onze race, en wij hebben het geweldig gedaan', aldus Horner, die bij Sky Sports F1 de concurrenten niet af wil vallen.
'Wij hebben onze strategie aangepast op de grid. Wij hadden moeite met het genereren van temperatuur in de banden. We wilden op de harde banden beginnen, maar gingen toch maar over op de softs', meldt hij. Ook Verstappen liet al weten dat Red Bull haar plannen op het laatste moment wijzigde, en looft zijn renstal voor het feit dat ze onder druk de juiste keuze wisten te maken.
Horner: 'Zodra Leclerc op de harde band stond, wisten we dat we een kans hadden'
De grootste fout van Ferrari was dat ze Leclerc halverwege de wedstrijd op de hardste bandenset zetten, ondanks dat bij Alpine al wel duidelijk werd dat die band niet echt goed werkte. 'Zodra we zagen dat Leclerc op de harde band stond, wisten we dat we een kans hadden', meldt Horner.
'Pérez reed geweldig op een andere strategie. Hij liet Verstappen meteen los op Leclerc. Verstappen spinde, warmde zijn banden wat verder op, en haalde hem wéér in. Een geweldige prestatie van hem', vervolgt hij lovend. De spin was uiteraard niet het beste moment van de Nederlander gedurende de race, maar het wordt hem niet kwalijk genomen.
Horner kijkt ook nog even met tevredenheid naar het strategische team dat achter de twee coureurs staat. Dit team wordt geleid door Hannah Schmitz. 'We hebben een geweldig strategisch team, hier en in Milton Keynes. Hannah leverde weer uitstekend werk. Zij doet het geweldig onder druk, maar het hele team eigenlijk. Het gaat niet om één persoon. Het pitstop-team heeft bijvoorbeeld ook weer geweldig werk geleverd', benadrukt hij.
Red Bull tevreden de zomerstop in
Horner gaat met een lach op zijn gezicht de zomerstop in. Het gat van Verstappen naar Leclerc is groter dan het tot nu toe geweest is in 2022, en ook in het constructeurskampioenschap hoeft Red Bull dit jaar niet echt te vrezen. 'Twee overwinningen in twee weken is de perfecte manier om de zomerstop in te gaan. Dit was een geweldige race. Fijn om zoveel punten te pakken, en Verstappen deed het weer indrukwekkend.'
'Het hele team verdient een pauze, maar die komt vrijdag pas. De komende week proberen we nog zo veel mogelijk werk te verrichten', zo suggereert Horner dat er nog geen vakantie gevierd gaat worden. Over de voorsprong op Leclerc en Ferrari zegt Horner het volgende: 'Het is een hele gezonde voorsprong, maar we hebben nog veel races te gaan.'
'Vandaag hadden we een probleem met de koppeling, dat had makkelijk een DNF kunnen zijn. Godzijdank was dat niet het geval. Wij hebben ook nog wel wat werk te verrichten, en er komen nog veel races aan. Je ziet ook dat Mercedes weer aansluit, dus misschien hebben we de technische reglementswijzigingen in Spa helemaal niet nodig', zo sluit Horner, die zich publiekelijk geregeld verzet heeft tegen het gelobby van Mercedes, af. 'Die wijzigingen zullen ons niets doen. Ik hoop dat we deze week meer horen over de plannen voor 2023.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties