Autocoureur en analist Jeroen Bleekemolen ziet dat Red Bull een twee rijder-probleem heeft. Volgens de analist is geen enkele andere coureur momenteel onder contract bij de Oostenrijkse renstal goed genoeg om naast Max Verstappen te rijden, zeker niet huidig teamgenoot Sergio Pérez. Verder heeft Bleekemolen gemengde gevoelens over de verplichte stintlengtes van de FIA tijdens de Grand Prix van Qatar.
Bleekemolen begint zijn column met de loftrompet te steken voor Verstappen. De autocoureur en F1-analist zag dat Verstappen niet eens op de limiet hoefde te rijden, en zelfs nog tegen het einde van de race snelheid over had. Het contrast met teamgenoot Pérez was daardoor des te groter, en Bleekemolen vraagt zich daardoor op Formule1.nl af of de Red Bull-bolide wel de beste van het veld is. 'Ik moet bekennen, ik vraag me toch steeds meer af: hoe goed is die Red Bull-auto nou eigenlijk? Is het echt de beste auto of is het toch vooral Max, die steeds opnieuw het maximale eruit weet te persen?'
Volgens Bleekemolen is Pérez een prima coureur, maar wat hij in Qatar liet zien is een Red Bull-stoeltje onwaardig. Pérez pakte drie vijf seconden-tijdstraffen op, vanwege het twaalf keer overschrijden van de track limits. 'Sorry, maar dan ben je als coureur echt de weg kwijt', schrijft Bleekemolen daarover. 'Pérez was niet aan het pushen, hij was aan het overdriven, aan het forceren. Ik vermoed dat Pérez niet begrijpt waarom hij te langzaam is en daardoor extra zijn best gaat doen en dat is nou precies wat je niet moet doen. Wat hij in Qatar liet zien, sloeg nergens op.'
Bleekemolen denkt niet dat er een coureur naast Verstappen kan rijden
Bleekemolen begint daarom ook te speculeren welke coureur er dan beter naast Verstappen kan worden gezet tijdens het 2024-seizoen. De logische keuze is volgens de analist Daniel Ricciardo, maar Bleekemolen denkt dat 'hij het niveau niet meer heeft.' Liam Lawson verdient het stoeltje na zijn goede prestaties als vervanger van Ricciardo, maar Bleekemolen is bang dat als de Nieuw-Zeelander ondermaats presteert het een korte F1-carrière voor hem wordt. Ook Yuki Tsunoda vindt de analist niet goed genoeg voor het tweede Red Bull-plaatsje. 'De positie van teamgenoot van Max Verstappen is een serieus probleem voor Red Bull. Want wie kan die rol aan? Ik denk niemand.'
Bleekemolen had gemengde gevoelens over verplichte stintlengtes
De coureur besluit zijn column met dat hij de verplichte stintlengtes van de FIA tijdens de Grand Prix van Qatar nog niet eens zo'n slecht idee vond, want 'meer pitstops houdt ook in dat er voluit gereden kan worden. Net als vroeger: trappen met dat ding. Ze hoefden geen banden te managen, een verademing. Maar als je harder pusht, merk je dat meteen in je energieverbruik, weet ik uit eigen ervaring.' Het verbaasde Bleekemolen echter wel dat zelfs Verstappen helemaal uitgeput was na de race, ook al leek de Nederlander redelijk ontspannen rond te rijden.
Ondanks dat de meerdere pitstops er wel voor zorgden dat coureurs minder hun banden hoefden te managen, vindt Bleekemolen dat de teams eigenlijk vrij hadden moeten worden gelaten om zelf hun bandenstrategie te bedenken: 'Want hoe mooi is het als iemand dan toch voor een stop minder gaat en probeert om te kijken hoe ver hij komt? Dit is hoe het vroeger was, hoe het ook zou moeten zijn. Dit is racen!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties