Bearman is alles behalve tevreden: 'Dat had ik niet als een idioot moeten doen' Formule 1
Formule 1

Bearman is alles behalve tevreden: 'Dat had ik niet als een idioot moeten doen'

Bearman is alles behalve tevreden: 'Dat had ik niet als een idioot moeten doen'

Voor de tweede keer dit seizoen zal Oliver Bearman, reserverijder voor de teams van Haas en Ferrari, een Grand Prix rijden. Na aan het begin van het seizoen in Saoedi-Arabië in de Ferrari van Carlos Sainz al een onuitwisbare indruk te hebben gemaakt, neemt de 19-jarige coureur ditmaal het stokje over van de gediskwalificeerde Haas-coureur Kevin Magnussen. Na op vrijdag te spreken van de beste sessie uit zijn carrière, is Bearman na de kwalificatie op zaterdag een stuk minder te spreken.

De zaterdag begon slecht voor Bearman. De eerste sessie die op de planning stond was de derde vrije training. Deze was nogal incidentrijk met twee rode vlaggen. De tweede werd veroorzaakt door Bearman nadat hij in de eerste bocht zijn auto in de muur zette. Het lukte de Brit niet om zijn auto zelfstandig weg te krijgen en dus zat er niets anders op dan de rode vlag te hijsen. 'De crash maakte het leven niet makkelijker, nee', zegt Bearman tegenover F1Maximaal.nl.

Reden achter de crash

Voordat Bearman ingaat op hoe de kwalificatie hem verging, neemt hij ruim de tijd om zijn crash tijdens de derde vrije training te analyseren. 'Gelukkig crashte ik in de eerste bocht en kon ik dus makkelijk alles vergeten en opnieuw beginnen. Maar natuurlijk zette het mij op een achterstand. Niet als het gaat om zelfvertrouwen. Maar als je kijkt naar de fout die ik (tijdens de kwalificatie, red.) in de tweede sector maakte... Daarvan geloof ik dat ik hem al in VT3 had kunnen maken om hem dan vervolgens niet weer te maken.'

De coureur weet uit te leggen waardoor zijn crash volgens hemzelf werd veroorzaakt. 'Ik had geen rekening gehouden met veranderingen in de baan. Ik ging verder met waar ik tijdens VT2 was gebleven, maar er waren geen auto's voor ons geweest. De staat van de baan was er dus eigenlijk op achteruit gegaan. Het was echt heel glad. Ik remde iets later dan ik in VT2 deed en toen ik uit de bocht probeerde te komen was het zo glad buiten de lijn om dat ik mijzelf niet op tijd kon corrigeren.'

Tekst gaat verder onder de foto.

haas oliver bearman gp azerbeidzjan vrijdag 2024 3
Bearman in de pitlane in Bakoe.

Coureur baalt als een stekker

In de kwalificatie wist Bearman uiteindelijk als elfde over de finishlijn te komen. Hij was vier tienden langzamer dan Alexander Albon die als tiende snelste uit de bus kwam. Geen dramatisch resultaat voor Bearman dus, maar zelf is hij er niet over te spreken. 'Ik ben geërgerd, omdat het gewoon slecht is om de auto te beschadigen. Ik heb de jongens in de garage met enorm veel werk opgescheept. Ze waren pas vijf minuten voor de start van de sessie klaar met het repareren van de auto. Het was een enorme klus voor hen.'

De Brit gelooft dat hij absoluut Q3 had kunnen halen. 'Ik ben teleurgesteld, omdat ik het tot Q3 had kunnen schoppen als ik die twee extra ronden op de zachte band had kunnen kunnen rijden in VT3.' De coureur heeft dan ook een heel duidelijk antwoord op de vraag wat hij anders had kunnen doen. 'Niet crashen. Niet die kwalificatiesimulatie tijdens VT3 als een idioot moeten aanpakken. Ik maakte een fout en daar ben ik niet eens heel teleurgesteld over. Het is meer dat ik het idee heb dat als ik de ronden in VT3 had gereden zoals had gemoeten, ik vandaag niet deze fouten had gemaakt. Ik denk dat ervoor heeft gezorgd dat ik Q3 niet heb gehaald.'

Toch weet Bearman ook dat hij wel vooruitgang boekt. 'Ik heb dit weekend heel veel vertrouwen in de auto. Ik ben nu streng voor mijzelf, omdat ik weet dat er meer in de auto zat. Als ik snel genoeg was geweest en op P11 was terechtgekomen, was ik nu best blij geweest. Maar de auto was echt wel snel genoeg om Q3 te halen en daarom ben ik nu gefrustreerd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws