Aston Martin ziet 'gouden kans' om vanaf 2026 kosten te besparen Formule 1
Formule 1

Aston Martin ziet 'gouden kans' om vanaf 2026 kosten te besparen

Aston Martin ziet 'gouden kans' om vanaf 2026 kosten te besparen

Luca Furbatto, de Engineering Director van Aston Martin, ziet het introduceren van een standaard versnellingsbak als een goede mogelijkheid om de kosten te drukken. Volgens de Italiaan is het echter niet waarschijnlijk dat dit idee op korte termijn doorgevoerd gaat worden. Furbatto vindt dat jammer, want hij ziet in het invoeren van een standaard versnellingsbak als een gouden kans.

Het team van Aston Martin, dat in het verleden als Force India en later Racing Point door het leven ging, maakt inmiddels al enige tijd gebruik van de versnellingsbakken van Mercedes. Vanaf 2026 zal de Britse renstal deze echter weer zelf gaan ontwikkelen, aangezien Honda vanaf dat seizoen de motoren aan het team zal gaan leveren. Dat zal Aston Martin meer geld kosten, omdat het team de versnellingsbak dan zelf moet ontwikkelen en produceren. Furbatto denkt dat standaardonderdelen een handige manier zijn om kosten te besparen en hij spreekt zelfs van een 'gouden kans.'

'We dringen aan op een gestandaardiseerde versnellingsbak omdat het financieel zinvol is in een omgeving met een budgetplafond', zegt Furbatto in een interview op de website van Aston Martin. 'Maar we stuiten op hevige tegenstand. Als ik eerlijk ben, dan gaat dit niet op korte termijn gebeuren. Het is mogelijk dat de FIA tot een soort middenweg komt, waarbij het ontwerp iets meer voorgeschreven, lichter en vereenvoudigd wordt.'

'Ik vermoed dat we over een aantal jaren zullen terugkijken en vaststellen dat we een gouden kans hebben gemist om de kosten te verlagen op het gebied van de aandrijflijn', gaat de Italiaan verder. 'Het is iets wat de fans niet zien, maar de technologie is bij alle teams hetzelfde en levert weinig op. Het geld dat bespaard wordt op de aandrijflijn kan gestopt worden in de aerodynamische ontwikkeling, wat op dit moment de enige manier is om de show te verbeteren.'

Samenwerking met Honda stap richting de overwinning

Aangezien de kans klein is dat de Formule 1 op korte termijn gebruik zal maken van een standaard versnellingsbak, is Aston Martin al druk bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van een eigen exemplaar. Dat zal nodig zijn vanwege de samenwerking met Honda, waarmee de Britse renstal vanaf 2026 zal samenwerken. De versnellingsbak zal immers op maat gemaakt moeten worden. Door de samenwerking met Honda wordt Aston Martin een fabrieksteam en dat is volgens Furbatto nodig om een gooi naar het wereldkampioenschap in de Formule 1 te kunnen doen.

'In het verleden hoefde je geen fabrieksteam te zijn om wereldkampioen te kunnen worden, maar sinds de introductie van hybride krachtbronnen hebben alleen fabrieksteams het kampioenschap gewonnen', constateert Furbatto. 'We zijn erg blij met wat we van Mercedes krijgen, maar we moeten ons wel gedeeltelijk aanpassen aan de wensen van Mercedes. We ontvangen de afmetingen van de krachtbron, versnellingsbak en de achterkant, dus moeten we het ontwerp van onze auto aanpassen aan wat zij ons bieden. In 2026 zullen we, met een krachtbron van Honda en onze eigen versnellingsbak, ons eigen lot in handen hebben. Als we de volgende stap naar de overwinning willen zetten, dan moeten we dit doen', aldus Furbatto.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws