Analyse: onthulde Red Bull daadwerkelijk niets bij presentatie RB18? Formule 1
Formule 1

Analyse: onthulde Red Bull daadwerkelijk niets bij presentatie RB18?

Analyse: onthulde Red Bull daadwerkelijk niets bij presentatie RB18?

Red Bull Racing heeft als tweede team in de Formule 1 haar bolide onthuld aan het publiek. Zo werd de lancering tenminste geadverteerd door de Oostenrijkse renstal. In werkelijkheid liet het team van Max Verstappen en Sergio Pérez alleen maar de nieuwe livery van de RB18 zien. Men kan er natuurlijk ook over twisten hoe nieuw de kleuren van de RB18 daadwerkelijk zijn, aangezien het team zich aan de traditionele livery heeft gehouden.

Haas deelde op 4 februari haar nieuwe bolide en deze week enigszins af van het prototype van de FIA, ondanks dat het team alleen de nieuwe livery zou onthullen. De Amerikaanse renstal onthulde enige details bij de voorvleugel, de sidepods en de achtervleugel die verschillend zijn met het model van de FIA. Desondanks kon er nog weinig gezegd worden over het daadwerkelijke ontwerp van de VF-22. Red Bull maakte het nog iets bonter en liet nog minder los over de echte RB18.

Red Bull onthult ander showmodel

Als de voorkant van de onthulde RB18 wordt vergeleken met het bekende showmodel van de FIA dan zijn er wel enige verschillen aan te duiden. Zo heeft de onthulde Red Bull-bolide een slankere neus en werkt het slechts met drie elementen bij de voorvleugel. Voor aankomend seizoen mogen teams gebruik maken van maximaal vier elementen. Daarnaast zijn de sidepods van de twee prototypes verschillend. Het Red Bull-prototype heeft een veel bredere opening dan het showmodel van de FIA.

Analyse: onthulde Red Bull daadwerkelijk niets bij presentatie RB18?

Ondanks deze verschillen zegt de onthulde RB18 eigenlijk helemaal niets nieuws. De auto die de Oostenrijkse renstal heeft gebruikt tijdens de lancering is al bekend bij de FIA en de FOM. Waar het bovenstaande prototype alom bekend is en werd tentoongesteld op SIlverstone, gebruikte Red Bull een ander showmodel van de FIA. Op het hoofdkwartier van de Formule 1 stond een ander prototype tentoongesteld. Deze heeft dezelfde voorvleugel en dezelfde sidepods als de zogenaamde RB18. Red Bull heeft dus, zoals verwacht, niks anders losgelaten dan de livery.

Red Bull geeft ook niks weg qua aerodynamische structuur

Ook het zijaanzicht van de RB18 heeft niets laten zien wat enigszins vernieuwend is. Bij Haas zakte de sidepods nog af, maar Red Bull heeft net zoals het showmodel de rechte lijn over de sidepod behouden. Bovendien liet Red Bull een auto zien zonder DRS-systeem, ondanks dat de bolides in eerste instantie nog wel gebruik kunnen maken van het systeem. In alles heeft het team de showmodellen gekopieerd en geplakt, waardoor de werkelijke RB18 nog één groot mysterie is.

Analyse: onthulde Red Bull daadwerkelijk niets bij presentatie RB18?
Analyse: onthulde Red Bull daadwerkelijk niets bij presentatie RB18?

Ophanging F1-auto's als groot geheim

De Formule 1-teams kijken aankomend seizoen met grote interesse naar de ophanging van de wielen op de auto's van hun rivalen. Er wordt al enige tijd gespeculeerd dat teams een pull-rod-ophanging gaan gebruiken, maar enkele geluiden roepen dat Red Bull juist de andere kant op gaat. De renstal van Verstappen zal deze andere techniek waarschijnlijk gaan gebruiken aan de achterzijde van hun bolide.

Hiermee zou Red Bull dus een push-rod-ophanging gaan gebruiken bij de achterwielen. Dit zou voordelig kunnen werken met het nieuwe design van de vloer en de diffuser. Desalniettemin zal dit contrasterend zijn met de keuze uit 2009, toen Red Bull de pull-rod-ophanging juist herintroduceerde. Dat was toen een goede zet van het team, maar de dubbele diffuser van Brawn GP leek een nog betere uitvinding.

Wanneer zien we de echte RB18?

Bij de testdagen in Barcelona, die van start gaan op 23 februari, zal de wereld van de Formule 1 al een beter idee krijgen van de daadwerkelijke bolides. Desalniettemin gaf Christian Horner tijdens de lancering al aan dat de auto gedurende het jaar veel zal veranderen. 'Het doorontwikkelen van de auto is nu het allerbelangrijkste. De auto zal per race in afstelling verschillen.'

Bovendien heeft Red Bull al aangegeven dat er een upgrade op de auto komt tijdens de eerste Grand Prix in Bahrein, waardoor de auto al zal verschillen met de bolide die men in Barcelona te zien krijgt. 'De lancering van onze livery is vooral belangrijk voor de fans en de sponsors, maar we gaan geen geheimen verklappen', zei Helmut Marko tegenover SPORT1. 'De auto zal klaar zijn vlak voor de wintertest in Barcelona, maar we krijgen voor de eerste race in Bahrein nog een update.' De ware snelheid van Red Bull zal dus pas tijdens het eerste Grand Prix-weekend duidelijk worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws