Analyse: wat de onthulde Haas-bolide zegt over de ontwerpen van 2022 Formule 1
Formule 1

Analyse: wat de onthulde Haas-bolide zegt over de ontwerpen van 2022

Analyse: wat de onthulde Haas-bolide zegt over de ontwerpen van 2022

Haas heeft vandaag (4 februari) als eerste team haar bolide voor aankomend seizoen onthuld. Dit deed het door vooral te belichten met welke kleuren in 2022 gereden gaat worden. De traditionele livery, die we in 2021 ook zagen, blijft. Wel verschilt de bolide significant van het showmodel dat de FIA produceerde om fans een idee te geven van hoe de nieuwe generatie auto's eruit zou zien. F1Maximaal legt uit wat opvalt.

We gebruiken hiervoor de foto's die Haas gedeeld heeft op haar social mediakanalen en in haar content pool. Het is goed om te beseffen dat we het hier hebben over de allereerste foto's. Tot aan Barcelona en Bahrein gaat er nog heel veel gesleuteld worden aan deze basis en daarna ook, dus in die zin luidt de waarschuwing: hecht aan deze foto's niet teveel waarde. Wel is het interessant om te zien welke trends de teams volgen in vergelijking met de verwachtingen van de FIA.

Vooraanzicht van de Haas VF-22

Het vooraanzicht van de Haas VF-22 biedt enkele details waar de FIA in haar showmodel geen rekening mee heeft gehouden. Zo zien we dat de initiële voorvleugel (ook hier gaan we nog veel verandering zien) iets vlakker is in het begin en een iets bollere buik heeft in het midden. Wel bekijk je de auto's uit een verschillende hoek dus ook hierdoor kan er een discrepantie ontstaan tussen de 2022-bolide en het showmodel. Ook achtte de FIA de kans groter dat de neus wat breder zou zijn aan de voorkant, wat bij het eerste model van Haas dus niet het geval is.

Wat verder opvalt is de vorm van de sidepods. Uit het FIA-model is op te maken dat verwacht werd dat de teams voor een ovaal ontwerp zouden gaan, maar eigenlijk is er sprake van twee halve cirkels. Ook zijn de sidepods vergeleken met de voorgaande jaren relatief klein, wat te maken kan hebben met het gebruik van de E10-brandstof. Deze brandstof vergt immers minder koeling. Uit aerodynamisch oogpunt loopt de bolide flink uit naar de zijkant naast de sidepods.

Tenslotte is het ook nog noemenswaardig dat de air intake boven het hoofd van de coureur driehoekig gevormd is. Eerder zagen we ook al beelden opduiken van een vergelijkbare vorm bij Ferrari. Waarom de FIA in haar ontwerp voor een cirkelvormige inlaat gegaan is, is niet helemaal duidelijk. Dit is echter een van de grootste verschillen die op te maken is uit deze eerste foto's.

Aerodynamische rondingen bij nieuwe Haas

Het zijaanzicht biedt weinig nieuwe inzichten, maar zegt al wel wat over de vorm van de sidepods. Bij de FIA is er als het ware een rechte streep getrokken van de zijkant van de bolide naar de achterkant. Bij Haas zie je dat de sidepods sterk afzakken, eigenlijk precies wat we bij de 2021-bolides ook zagen. Dit concept heeft de Amerikaanse renstal op haar nieuwe ontwerp dus ook toegepast.

Ook hier zouden nog veranderingen plaats kunnen vinden, maar vermoedelijk zitten deze wijzigingen meer in de details aan de vloer, rondom de ophanging, et cetera. Ook hier zat de FIA er dus enigszins naast, al valt het qua verschillen mee. Ook is het interessant om te zien dat de neus van de Haas niet extreem lang lijkt - een ingreep waarvan toch wel verwacht werd dat deze duidelijk te merken zou zijn in 2022.

De achterkant

De foto's van de achterkant zijn het lastigst te interpreteren omdat de hoeken van de foto's aanzienlijk verschillen. Het lijkt echter of Haas voor een iets hoekiger ontwerp is gegaan, waar de achtervleugel van het FIA-ontwerp juist iets futuristischer en gestroomlijnder oogt. Daarnaast lijkt de uitlaat van Haas erg uit te steken ten opzichte van het model van de FIA, wat dus doet vermoeden dat ze het chassis relatief vroeg op laten houden.

De foto's zijn vrij donker en deze achterkant, met de achtervleugel, ophanging en diffuser, zal ook onderhevig zijn aan grote wijzigingen van het ingenieursteam. Daarom is het voorlopig nog niet mogelijk om echt diep in detail te treden, maar het is goed om mee te geven wat er in eerste instantie opvalt aan de bolide van 2022 die als eerste getoond is. Over een kleine week zien we wat Red Bull Racing vrijgeeft, en of dit meer is dan Haas.

Meepraten? Laat een reactie achter in de comments of volg mij op Twitter!

Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws