Ingenieurs Red Bull zien dat alles aan de manier van rijden zal veranderen Formule 1
Formule 1

Ingenieurs Red Bull zien dat alles aan de manier van rijden zal veranderen

Ingenieurs Red Bull zien dat alles aan de manier van rijden zal veranderen

Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, verwacht dat de nieuwe bolides in de Formule 1 een stuk sneller zullen op de rechte stukken. De teams zijn momenteel nog steeds bezig om hun nieuwe auto's voor te bereiden voor het nieuwe seizoen. Red Bull heeft woensdagavond de nieuwe livery laten zien van de RB18, maar gaf voor de rest niks prijs. Het is de verwachting dat de meeste teams de echte onthulling pas laat tot de testdagen in Barcelona.

De nieuwe reglementen in de sport moeten zorgen voor een opschudding in het veld. Waché ziet dat de luchtweerstand door de nieuwe aerodynamische structuur al flink is afgenomen. 'Het grondeffect creëert natuurlijk een andere neerwaartse druk dan die we al kenden', wordt de Fransman geciteerd door Motorsport.com. 'Het verandert alles aan de manier van rijden, de mechanische grip en de neerwaartse druk.'

'Het is een hele efficiënte manier om downforce te genereren', vervolgt Waché. 'De nieuwe auto's zullen daardoor een stuk sneller zijn op het rechte stuk.' Adrian Newey ziet dat deze verandering heel significant is voor de Formule 1. 'Het was een heel vreemd proces. Het is een hele grote verandering. De grootste verandering die we hebben gezien sinds 1983.'

De nieuwe reglementen moeten inhalen een stuk gemakkelijker maken voor de coureurs. Auto's zouden elkaar beter moeten kunnen volgen door de veranderende aerodynamica. 'De lucht wordt nu als het ware als een soort hanenstaart naar buiten gedrukt door de vleugels. Hierdoor zal de lucht naar boven worden gestuurd, waardoor de auto die volgt er minder last van zou moeten hebben.'

Ook banden zorgen voor verandering in aerodynamica

Naast de nieuwe aerodynamica zal de Formule 1 ook rijden met nieuwe 18-inch banden. Deze banden zijn een stuk groter dan de banden van afgelopen jaren. 'Het heeft zeker wat extra gewicht toegevoegd aan de auto', zegt Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull. 'Dat heeft ook veel effect op de aerodynamica. We moeten deze nieuwe banden gaan begrijpen. We wisten hoe we te werk moesten gaan met de banden van vorig jaar, maar nu moeten we weer opnieuw beginnen', aldus Monaghan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws