De Grand Prix van Singapore was er een voor de boeken. Niet alleen omdat Max Verstappen eindelijk weer eens op het podium stond, maar ook omdat het de eerste keer ooit was dat de Safety Car niet de baan op hoefde de komen tijdens deze race. Het is een lange tijd geleden dat we de welbekende Mercedes-auto's op de baan hebben zien verschijnen. Maar liefst negen races geleden kwam de Safety Car voor het laatst in actie tijdens de Grand Prix van Spanje.
Het komt niet vaak voor dat de Safety Car zo lang geen opwachting hoeft te maken. Het is de eerste keer in twintig jaar dat het gat tussen twee optredens van de Safety Car zo groot is. De laatste keer dat het negen races duurde voordat er weer een Safety Car op de baan te zien was, was tussen de Hongaarse Grand Prix van 2004 en de Spaanse Grand Prix van 2004. Een verbazingwekkend fenomeen, maar Aston Martin-coureur Fernando Alonso denkt er wel een verklaring voor te hebben.
Geen makkelijke auto's
De Spaanse coureur is met zijn verklaring gekomen nadat het hem tijdens het raceweekend in Bakoe opviel dat hij 1,1 seconden won zonder heel drastische veranderingen te hebben aangebracht. 'Ik stond in Q1 op P15', vertelt de coureur aan Autosport. 'Zeven minuten later werd ik op een ander setje banden gezet en behaalde ik P5 in Q2. Ik won wel 1,1 seconden terwijl ik op dezelfde manier reed. Ik remde op dezelfde punten, ik bereidde mij hetzelfde voor en toch won ik 1,1 seconden. Bepaalde coureurs beleefden het tegenovergestelde. Zij waren heel snel in Q1 en heel langzaam in Q2. We konden geen verklaring vinden voor waarom we soms snel en soms langzaam waren.'
Toen Alonso eens goed naar de data ging kijken, viel hem op dat er veel uit de sensoren valt te halen. 'Als je goed naar de details kijkt en naar het bijna onbeperkte aantal sensoren in de auto, kun je kleine veranderingen zien wanneer de auto langzamer gaat', vertelt hij. 'Deze auto's zijn niet makkelijk om in te rijden, maar ik geloof dat het probleem van deze auto's ook is dat het moeilijk is om er de volle honderd procent uit te halen.'
Wanneer een coureur niet probeert om de limiet van de auto te bereiken, kan dit volgens Alonso positief uitpakken. 'Soms is het zo dat als je maar 90 procent van de auto benut, je sneller gaat omdat de hoek van de vloer of de rijhoogte niet ongunstig zijn. Je zoekt dan niet de limiet op. Het is juist op de limiet dat dingen misgaan en dus rijd je soms heel hard terwijl je maar 90 procent benut.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Minder Safety Cars als resultaat
Het gevolg van het benutten van slechts 90 procent van de auto is volgens Alonso dat er minder redenen tot een Safety Car zijn. 'Omdat we soms allemaal tijdens de race op slechts 90 procent rijden, moeten we op de banden letten, de brandstof, enzovoort. We zien dan niet al te veel problemen en dus zien we minder Safety Cars en/of ongelukken.'
De Aston Martin-coureur geeft toe dat deze manier van rijden wel tegen het instinct van coureurs ingaat. 'De auto's presteren beter als je op die snelheid rijdt. Het gaat tegen het instinct van de coureur in. Dat instinct zegt namelijk dat je er een nieuwe set banden onder zet, je naar de kwalificatie gaat en je vervolgens 110 procent uit de auto haalt. Maar met dit type auto moet je dat soms bijstellen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties