Al enige jaren presenteert F1Maximaal
analyses van de Formule 1 over hele seizoenen of delen daarvan, op basis van de
verzamelde cijfers en daarop toegepaste wiskundige en statistische methoden.
Het leek als F1-nerd daarom ook interessant om deze bewerkingen los te laten op
de progressie van de rijders en teams, met het oog op mogelijke resultaten, of
beter, voorspellingen, voor het aankomende raceweekend in Jeddah, voor de Grand
Prix van Saoedi-Arabië 2024.
Er zijn talloze mogelijkheden on vooruit te kijken naar een nieuwe kwalificatie en race, en dat gebeurt ook uitgebreid in de media, door analisten en journalisten. Al deze voorspellingen en vooruitblikken gebeuren echter puur op gevoel en interpretatie van ontwikkelingen op het gebied van teams, rijders, en de bolides zelf, en hun sportieve gedragingen op de circuits. Het leek daarom een interessante uitbreiding om hier een extra dimensie aan toe te voegen, namelijk die van statistische en mathematische interpolatie.
Natuurlijk is het vaak moeilijk om cijfers uit te werken die een goed beeld leveren over een periode, laat staan om vooruit te kijken, met name omdat er zich altijd incidenten voordoen, die resultaten kunnen beïnvloeden, nog afgezien van weersomstandigheden, en het gedrag van bolides op de verschillende circuits, en de afhankelijkheid van het vinden van een sweet spot in de setup van elke auto. Desondanks hebben we hier een poging gewaagd om aan de hand van beschikbare gegevens een voorspelling te doen.
De tekst gaat verder onder de foto.
Progressie jaar op jaar voor Bahrein
Allereerst kijken we naar de kwalificaties in Bahrein in 2023 en 2024, om voor de bepaling van poleposition een idee te krijgen van de prestaties en progressie gedurende deze periode van de stabiele reglementen, in deze tijd van grondeffectauto’s. We zien dan gelijk dat we met een aantal anomalieën rekening moeten houden. Allereerst is er Yuki Tsunoda’s fout in Q2 in 2023, waardoor we effectief gedwongen zijn om zijn beste tijd uit Q1 als referentie te nemen, zie ook Tabel 1.
De tekst gaat door onder de tabel.
Alexander Albon had een DNF in Q2, zette daardoor geen tijd neer, en ook voor hem hebben we daarom zijn beste ronde uit Q1 gebruikt voor de berekeningen. Daniel Ricciardo zat bij aanvang van het seizoen nog op de zijlijn, terwijl Nyck De Vries het circuit nog onveilig maakte als coureur bij AlphaTauri. De Fries presteerde niet echt geweldig, en we hebben daarom Ricciardo, die min of meer gelijke tred lijkt te houden met Tsunoda, dezelfde tijd voor de kwalificatie van 2023 toegekend als zijn huidige teamgenoot.
Tenslotte hebben we Nico Hülkenberg voor 2024 zijn beste tijd behaald in Q2 toebedeeld, aangezien hij alleen nog beschikte over gebruikte banden in Q3, en daarmee ook geen representatieve tijd kon neerzetten. Hiermee hebben we een lijst gecreëerd die per coureur de kwalificatietijd aangeeft in Bahrein voor 2023 en 2024, met daarnaast de tijd omgerekend naar seconden, in kolom vijf de voorsprong in seconden, daarna de progressie van 2023 naar 2024 in procenten, de rangschikking in 2024 na de kwalificatie, en een kolom met verwijzingen naar de opmerkingen die we hierboven al gedeeld hebben.
Lees ook
F1 in Cijfers | Vooruitblik 2024 coureurs: gaat Verstappen de concurrentie weer verpletteren?
Zo’n zelfde aanpak hebben we gevolgd voor de racetijden voor de Grands Prix van Bahrein in 2023 en 2024, met dien verstande dat we deze tijden natuurlijk genormaliseerd hebben, dat wil zeggen, statistisch geëxtrapoleerd voor uitvalbeurten en gelapte ronden, zie Tabel 2. We hebben dezelfde volgorde in kolommen gebruikt als voor de kwalificatie, alhoewel de waarden in kolom twee tot en met vier natuurlijk heel wat hoger zullen zijn dan in Tabel 1. We kunnen twee kanttekeningen plaatsen hierbij, te weten de problemen die Lando Norris had gedurende de race met zijn bolide, en natuurlijk Ricciardo die nog niet als coureur rondjes reed gedurende races.
De tekst gaat door onder de tabel.
Als je kijkt naar de tijd van Norris in 2023, dan zou dat een wel heel erg hoge progressie te zien geven, die natuurlijk niet verantwoord is voor verdere berekeningen. We hebben daarom zijn progressie in procenten gehalveerd, zodat deze meer in lijn ligt met die van zijn rookie-teamgenoot, Oscar Piastri. Ricciardo’s genormaliseerde tijd werd behoorlijk benadeeld door het geringe aantal races dat hij in 2023 gereden heeft, en we hebben zijn tijd derhalve licht aangepast op basis van de prestatie in 2024, en de tijden van Tsunoda, aangezien beide coureurs min of meer aan elkaar gewaagd lijken te zijn.
Vooruitblik kwalificatie Jeddah
Met de statistische progressie van alle coureurs berekend voor zowel de kwalificaties en de races zelf van 2023 naar 2024 in de Bahrein-weekends, kunnen we de berekende vooruitgang ten opzichte van vorig jaar gebruiken om een inzicht te krijgen in de te verwachten resultaten voor de race in Jeddah komend weekend. Dat zullen we doen op twee manieren, te weten door de jaar-op-jaar progressie te gebruiken voor een eerste berekening, en de onderlinge verschillen te gebruiken van de Grand Prix in Bahrein in 2024 voor een tweede, waarbij we beginnen met de kwalificatie.
De tekst gaat door onder de tabel.
We moeten ook weer de aandacht vestigen op een paar afwijkende situaties, voordat we verdergaan. Verstappen had een probleem met een aandrijfas tijdens de kwalificatie, waardoor hij op het Jeddah Corniche Circuit uitviel tijdens Q2, en daardoor op plek vijftien belandde. In de kwalificatie-analyse destijds, hebben we een interpolatie uitgevoerd, waarmee we tot de conclusie kwamen dat Verstappen makkelijk op poleposition had kunnen eindigen, met een tijd rond de 1:27,789, en dat is de tijd die we voor de berekeningen gebruikt hebben.
Daar Norris zwaar onderdeed voor Piastri, en ook problemen had met zijn bolide, die het aan het begin van het 2023-seizoen niet zo geweldig presteerde, en Piastri erg ver naar voren eindigde met erg hoge progressie, hebben we het groeicijfer enigszins aangepast om het in lijn te brengen met dat van Norris, door het met 0,75 te vermenigvuldigen, ofwel, door het maar voor driekwart te laten meetellen. Dat maakt de voortgang wat realistischer in onze ogen. Voor het aankomende weekend betekent dat dat Piastri op P2 zou kunnen eindigen. Dit gebaseerd op de progressie voor Bahrein van 2023 naar 2024.
De tekst gaat door onder de tabel.
Deze enigszins verbazende uitslag is de belangrijkste reden om ook te kijken naar de relatieve voorsprong van Bahrein in 2024. De McLarens deden het niet zo goed daar als tegen het einde van het 2023-seizoen, dus leek het beter om de voortgang te spiegelen aan de situatie aan het einde van de eerste kwalificatie in 2024. Ook hier hebben we de geïnterpoleerde tijd voor Verstappen gebruikt, en hebben we de voorsprong in procenten berekend op de langzaamste rijder tijdens de kwalificatie, zie Tabel 4. Hier zijn ook weer wat kanttekeningen te maken, gebaseerd op de realiteit van Bahrein in 2024.
De afstanden tussen de rijders lijkt een stuk groter dan we verwachten, omdat de top tien zich vermoedelijk binnen een seconde van elkaar classificeert. Verder is de positie van Esteban Ocon ook zeer onwaarschijnlijk, omdat de Alpine dit jaar een draak van een auto blijkt te zijn. Vermoedelijk zal hij ergens eindigen tussen plaats achttien en twintig, bij zijn teamgenoot in de buurt. De rangorde lijkt verder heel redelijk, gebaseerd op wat we gezien hebben, en wetend dat de McLarens het beter doen op een snel circuit zoals in Jeddah.
De tekst gaat verder onder de foto.
Vooruitblik hoofdrace, Grand Prix van Saoedi-Arabië
Gezien het feit dat de RB19, en daarmee waarschijnlijk de RB20 ook, het extreem goed goed qua hoge snelheid en hogesnelheidsbochten, en beduidend beter zijn in de lagesnelheidsbochten dan in 2023, lijkt het eveneens waarschijnlijk dat de top twee posities in kwalificatie voor de Red Bull-collega’s haalbaar is. De vraag wordt dan wat dit uiteindelijk gaat betekenen voor de race zelf. In Tabel 5 staan de berekeningen voor het eerst mogelijke antwoord, gebaseerd op de progressie van 2023 naar 2024. Net als in Tabel 3 hebben we hier de progressie van Piastri gelimiteerd op 75 procent van de berekende vooruitgang.
De tekst gaat door onder de tabel.
Interessant om te zien is dat Fernando Alonso nogal hoog scoort. Natuurlijk heeft de Aston Martin wel een hoge topsnelheid, maar qua bochtenwerk kan de auto het momenteel niet bijbenen. Het lijkt erop dat de goede start in 2023 hier de voorspelling van de vermoedelijke einduitslag toch wel parten speelt. Kevin Magnussen op P7 zien we ook nog niet gebeuren, en Pierre Gasly verwachten we eveneens een heel stuk lager op de ranglijst. Net als bij de kwalificatieranglijst, lijkt het daarom beter om eens naar de statistische verwerking met behulp van de prestaties in de Grand Prix van Bahrein in 2024 te bekijken, zie Tabel 6.
De tekst gaat door onder de tabel.
Ook hier, net als in Tabel 4 voor de kwalificatie, hebben we de voorsprong weer gebaseerd op de cijfers die voortkomen uit de uitslag van vorige week. De verschillen lopen echter behoorlijk op, en de verwachting is dat alles veel dichter bij elkaar zal liggen dan de tabel aangeeft. Dit keer zijn er echter maar twee echte vraagtekens wat betreft mogelijke eindposities, namelijk die van Alonso op P3, en die van Valtteri Bottas helemaal achteraan. De pech van vorig jaar zal hij waarschijnlijk niet hebben dit jaar, gezien de betrouwbaarheid van de auto’s in de eerste race, dus zal hij vermoedelijk wel een stuk hoger eindigen, net als zijn teamgenoot Zhou Guanyu overigens.
De tekst gaat door onder de foto.
De Spaanse veteraan zal het vermoedelijk
echter wat moeilijker hebben, zeker gezien het feit dat er veel meer verwacht
wordt van de McLarens op deze uitermate snelle baan. Zonder incidenten of DNFs
zullen echter de top vijf teams wel weer de dienst uitmaken voor de punten, dat
lijken de berekeningen toch wel aan te geven. Het blijft natuurlijk kristallen bol of koffiedik kijken, ondanks de (semi-)wetenschappelijke benadering. Neem deze analyse dus zeker met een korreltje zout, al lijkt er wel een behoorlijk grote kern van waarheid in te zitten.
We gaan echter wel nog op zoek naar alternatieve punten voor vergelijking, omdat het gevoel, ja, daar heb je die vermaledijde onprecieze, sensorische waarneming, die niet in nummers te vangen is, toch wel aangeeft dat we op zoek moeten naar een betere weergave van de nabijheid van alle teams bij elkaar qua racepace. Dat wordt echter makkelijker te beoordelen na een aantal races, dus tot dan zullen we het hier voorlopig mee moeten doen.
Door: Wim G. Vandebilt
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties