In de LMGT3-klasse wisten Morris Schuring en consorten de 24 uur van Le Mans te winnen. Schuring was echter niet de enige Nederlander met succes, in de LMP2-klasse belandde Job van Uitert op het podium met zijn collega's van IDEC Sport. De 92ste editie van de 24 uur van Le Mans was er weer eentje voor in de boeken. Regen, gele vlaggen, een urenlange safetycar, crashes, alles kwam weer langs. Ferrari won voor het tweede jaar op rij. F1Maximaal.nl vat de prestaties van de Nederlanders voor u samen.
Op de kwalificatiedag blonken de rijders uit ons kikkerlandje al uit. Larry ten Voorde, Van Uitert, en Renger van der Zande wisten het tot de Hyperpole-sessie te schoppen en pakten een startpositie in de top drie van hun klassen. De start verliep voor Van der Zande, die de auto deelde met Scott Dixon en Sebastian Bourdais, wat minder soepel. De pace vooraan het veld met Porsche en Ferrari lag behoorlijk hoog, en dat kon Bourdais niet bijbenen. Van der Zande gaf dan ook aan dat de #3 bolide van Cadillac bij de start van de race veel had verloren.
De Nederlander en zijn collega's wisten de nacht te overleven, maar tartten het noodlot op zondagochtend. Even voor 11:00u was te zien dat de Cadillac-bolide stilstond op het Mulsanne Straight. Dixon probeerde de auto weer aan de praat te krijgen, maar het ging nogal moeizaam. Op de elektromotor wist hij uiteindelijk terug te rijden naar de pitstraat. Van der Zande liet aan pitreporter Allard Kalff weten dat er een olielek was, en dat hij het somber inzag. Niet veel later liet de wedstrijdleiding weten dat Cadillac een DNF achter haar naam kon schrijven. Eerder in het jaar, tijdens de 24 uur van Daytona, zat het ook al niet mee voor Van der Zande.
Pech voor veel Nederlanders
Ten Voorde, die een fantastische stint reed vroeg in de race, had ook pech. De Tukker reed in de #66 Ferrari van JMW Motorsport en bracht zijn team naar de leiding van de wedstrijd met zo'n veertig seconden voorsprong. Helaas overleefde de Ferrari-bolide de nacht niet. In de late uren kregen Ten Voorde en zijn teamgenoten een probleem met de fuel pump, wat het einde van de race betekende. 'Ik heb absoluut van elk moment genoten en ik heb zeker een raceklasse gevonden die ik verder wil ontdekken in 2025 en daarna', schrijft Ten Voorde op zijn officiële kanalen. 'Ik zie jullie in Le Mans in 2025!', aldus de meervoudig wereldkampioen in de Porsche-kampioenschappen. Bij Bent Viscaal ging het niet veel beter. De jonge coureur uit Albergen kwam net uit de auto voordat het nachtuur zou vallen toen de LMP2-bolide problemen kreeg.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij gaf direct al aan dat het er niet goed uitzag, en dat hij zijn twijfels had of het team de problemen kon verhelpen. Niet veel later werd bekend dat het om de motor ging en het betekende ook het einde van de Le Mans van Viscaal. De Tukker baalt ongetwijfeld. In 2023 werd hij 34ste in de LMP2-klasse met Prema Racing. Ook Nicky Catsburg had geen geluk. Hij reed in de LMP2-bolide van Crowdstrike Racing. De Nederlander kon zich voor de ochtend al bij de uitvallers voegen. Frijns had op zaterdagmiddag al problemen, en twintig minuten voor de start van de finish was BMW wederom bezig met het repareren van de auto. Uiteindelijk lukte het wel om de auto weer op de baan te krijgen en te laten finishen.
De Vries, Van Uitert en Schuring leveren spektakelstuk
Gelukkig verliep de race niet voor alle Nederlanders zo moeizaam. Nyck de Vries stuitte in de ochtend op een kleine tegenslag, hij had een heel knappe opmars gemaakt vanuit het middenveld van de Hypercar-klasse, maar moest naar binnen komen vanwege een heel vieze voorruit. De Nederlander kon niets meer zien, en dat was vanzelfsprekend niet veilig. Met nog twintig minuten te gaan lag Jose Maria Lopez, die de auto deelt met De Vries, tweede en was de jacht op de Ferrari die aan de leiding lag absoluut nog gaande, aangezien de tank van de Ferrari-bolide bijna leeg was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Van Uitert reed de laatste stint in de LMP2-bolide van IDEC Sport en was goed los. In de regen en in lastige situaties voelt hij zich fijn, zo liet hij eerder aan F1Maximaal.nl weten. De Brabander had de Inter Europol-auto met Clement Novalak achter stuur in zijn vizier, en hij probeerde hem in te halen. Op de natte baan was dat niet zo makkelijk, maar Van Uitert bleef het absoluut proberen. Een paar bochten lang werd vrijwel elke chicane afgesneden, maar de heren hielden hun bolides op de baan. Van Uitert besloot eieren voor zijn geld te kiezen en zakte iets af.
In de LMGT3-klasse lag Richard Lietz, die de auto deelt met Schuring, comfortabel aan de leiding. Het team van de 19-jarige Porsche-coureur had een voorsprong van meer dan veertig seconden. Iedereen weet dat het venijn in de staart zit bij Le Mans, dus bleef het cruciaal om geconcentreerd te blijven en geen fouten te maken. Lietz hield het hoofd koel en wist als eerste over de finish te komen in de LMGT3 klasse. In zijn Le Mans-debuut pakt Schuring dus de zege. Van Uitert werd derde in de LMP2-klasse. De Vries pakte de tweede plek in de Hypercar-klasse.
De volledige uitslag van de 24 uur van Le Mans 2024.
Resultaten van de Nederlanders in Le Mans
Resultaat | Coureur | Klasse |
---|---|---|
P1 | Morris Schuring | LMGT3 |
P2 | Nyck de Vries | Hypercar |
P3 | Job van Uitert | LMP2 |
P17 | Robin Frijns | Hypercar |
DNF | Larry ten Voorde | LMGT3 |
DNF | Renger van der Zande | Hypercar |
DNF | Nicky Catsburg | LMP2 |
DNF | Bent Viscaal | LMP2 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties