Voor Red Bull Racing was de openingsdag van het GP-weekend in Singapore er één om snel te vergeten. Max Verstappen hield al wel rekening met een lastig weekend, maar het was volgens de Nederlander nog erger dan verwacht. Dit weekend worden de regels omtrent de flexibele vleugels ook voor het eerst een stuk strenger gehanteerd. Zou dit de mindere prestaties van Red Bull kunnen verklaren? Ernest Knoors denkt van niet.
Red Bull zag al langere tijd op tegen het raceweekend in Singapore. Helmut Marko liet eerder al weten heel erg tegen dit weekend op te zien en na de vrijdag lijkt ook wel duidelijk waarom. Ferrari kwam ijzersterk uit de startblokken, terwijl Red Bull-coureurs Sergio Pérez en Max Verstappen meer dan een halve seconde moesten toegeven. Beide coureurs klaagden over een gebrek aan grip en van dominantie lijkt dit weekend vooralsnog geen sprake. Dit weekend hanteert de FIA strengere richtlijnen om te voorkomen dat teams profiteren van flexibele vleugels. Zou dat een verklaring voor het mindere optreden van Red Bull kunnen zijn? Knoors gelooft daar in ieder geval niet in.
'Boze tongen zullen zeggen: er wordt meer gekeken naar flexibele vleugels en Red Bull staat er niet bij. Ik denk niet dat dit het verhaal is. Ik denk dat het meer gaat over de afstelling van de auto. Het is toch meer iets mechanisch', zo zegt de oud-ingenieur in het Viaplay-programma Shakedown. 'Red Bull is normaal gesproken op een vrijdagavond heel sterk in het analyseren van wat er is misgegaan en wat ze beter kunnen doen. Ze zullen er morgen wel een beetje beter bijstaan', denkt Knoors.
Ferrari maakt goede kans in Singapore
Voorafgaan aan het raceweekend werd niet verwacht dat Ferrari zo sterk voor de dag zou komen. Ook Charles Leclerc en Carlos Sainz waren positief verrast door de snelheid van de SF-23 op het Marina Bay Street Circuit. Ook Knoors vond zijn voormalige werkgever er sterk uitzien. Hij sluit niet uit dat het Italiaanse team Red Bull dit weekend kan verslaan en daarmee de eerste nederlaag van het seizoen kan toedienen. 'Ja ze trekken de lijn van Monza een beetje door. Het is wel een Ferrari-circuit met veel haakse bochten en een sterke belasting van de achterwielen. Je moet een goede tractie hebben en dat is toch een beetje het sterke punt van Ferrari dit jaar.'
'Voor de kwalificatie moet je echt rekening met ze houden, maar het zal vooral weer de vraag zijn of ze de banden in de race heel kunnen houden', gaat de analist verder. 'Inhalen is in Singapore echter wel een stukje moeilijker, dus ik denk dat ze wel een hele goede kans maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties