Windsor zag Verstappen 'door het rood gaan', vindt dat Red Bull in had moeten grijpen Opinie
Opinie

Windsor zag Verstappen 'door het rood gaan', vindt dat Red Bull in had moeten grijpen

Windsor zag Verstappen 'door het rood gaan', vindt dat Red Bull in had moeten grijpen

Voormalig teammanager en tegenwoordig Formule 1-journalist Peter Windsor vindt het jammer dat Max Verstappen besloot om zo agressief te rijden in gevecht met Lando Norris, maar vindt de straffen die de Nederlander kreeg terecht. Windsor zag wat oude trekjes van Verstappen terugkeren, vooral nadat hij gefrustreerd raakte omdat er iets niet goed ging met de batterij. Windsor vraagt zich af waarom Red Bull Racing hem niet probeerde te kalmeren om nog meer incidenten te voorkomen.

Verstappen startte de Grand Prix van Mexico als tweede, maar eindigde als zesde nadat hij twintig seconden kreeg van de stewards. In gevecht met Norris ging het mis, en duwde hij de Brit twee keer wijd, waarvoor hij tien seconden per keer kreeg. Opnieuw was een tijdstraf het onderwerp van veel discussies, aangezien Norris in Austin vijf seconden kreeg, en Verstappen twintig in Mexico. De beredenering erachter was echter dat Verstappen nog wel ruimte had om uit te wijken, maar Norris niet, waardoor de straf voor de Brit in Austin milder was. Verstappen kwam daardoor als zesde over de streep.

Norris liep tien punten in omdat hij als tweede eindigde. 'Verstappen eindigde als zesde, een heel verre zesde plaats, met twee tijdstraffen van tien seconden', begint Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Toen verschillende andere coureurs hoorden dat Verstappen een straf van twintig seconden had gekregen, dachten ze waarschijnlijk: wow, twintig seconden. Natuurlijk, twee keer tien voelt niet hetzelfde als een keer twintig, maar toch voelt het zwaar', gaat Windsor verder. 'Wat betreft die straffen: de eerste was een actie met Lando, wat een beetje leek op de tweede chicane in Monza, toen Piastri aan de buitenkant om Norris heen ging.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor zag Verstappen 'door het rood gaan', vindt dat Red Bull in had moeten grijpen
Norris en Verstappen waren in Mexico alweer aan het vechten.

'Lando deed hetzelfde bij Max en waar Lando op Monza het stuur naar links draaide om Piastri ruimte te geven - met als gevolg een klein momentje waardoor hij de controle verloor - zou Max dat hier natuurlijk nooit doen', analyseert de journalist. 'Max ging ook niet echt van de baan af, maar hij gebruikte wel de hele weg. Voor mij geldt: als je aan de binnenkant zit, mag je de hele baan gebruiken. Als de ander buitenom in wil halen, is dat zijn keuze. Maar dat is natuurlijk niet wat de reglementen zeggen, en vanuit Max' oogpunt was het wellicht niet het beste oordeel, want na alles wat er in Austin gebeurde en de manier waarop Norris van de baan ging, was het beter geweest om gewoon even in te houden.'

'Net als Lewis Hamiltons schuld in Copse op Silverstone 2021'

Naar het idee van Windsor maakte Verstappen daar een fout en had hij Norris beter de positie terug kunnen geven. 'Maar dat deed hij niet, want hij ging de esses in, bocht zeven, de eerste linker waar je nooit inhaalt, en Lando reed midden op de weg toen Max ineens binnendoor schoot', analyseert Windsor. 'Net als toen het Lewis Hamiltons schuld was in Copse op Silverstone in 2021. Hier gaat het om Lando die aan de binnenkant binnendoor gaat zoals Lewis dat deed in Copse, vergelijkbare actie en snelheid, en dwong hij Lando naar buiten om te voorkomen dat ze elkaar raakten. En daar kreeg Max de tweede straf voor. Die vond ik terecht omdat het A: geen echte inhaalplek was, en B: ik denk niet dat Max dat zou hebben gedaan als er een rij bomen of een vangrail stond.'

Dat is een klein beetje een non-argument, aangezien die rij bomen of die vangrail er sowieso niet stond. 'Hij deed dit omdat er een uitloopgebied was, en dat klopt niet. Als je beslissingen neemt over racelijnen en wat je doet in een duel met een andere auto, zou je keuze niet af moeten hangen van: als er iets misgaat, kan ik nog de uitloopstrook oprijden. Als je dat wel doet, moet je in mijn ogen gestraft worden', is Windsor van mening. 'En dat is precies wat er hier gebeurde, en dat was naar mijn idee terecht. Over de eerste staf ben ik minder zeker, want zoals ik al zei, als je aan de binnenkant zit en iemand anders ervoor kiest om buitenom risico's te nemen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 mexico racedag 2024 redbullracing
Verstappen reed alsof hij niets te verliezen had, maar verloor tien punten voorsprong.

Windsor verbaasd dat Red Bull niet ingreep

Windsor had gedacht dat de Red Bull Racing Verstappen wel zou vertellen dat hij het wat rustiger aan zou moeten doen, vooral met het oog op de discussies in Austin. Voorafgaand aan het weekend in Mexico hadden Norris en Verstappen ook nog een woordenwisseling bij de rijdersbriefing over de regels omtrent het inhalen en verdedigen. 'Gezien de situatie en de kans dat de stewards bij Max iets strenger zouden zijn na wat er in Austin gebeurde, zou ik als Red Bull hebben gezegd: Max, doe wat rustiger, want ze zullen extra op je letten. Het verraste me dat ze dat niet deden. Het was agressief en Max was agressief', oordeelt Windsor.

'Hij leek ook behoorlijk gefrustreerd door een probleem met de batterij-oplaadcyclus. Dit was niet de eerste keer dat we dat zagen bij Red Bull. Ik zeg altijd: we praten over de snelheid van de auto's en de komende races, maar betrouwbaarheid speelt ook een rol', wijst de analist aan. 'Je kunt niet aannemen dat de Red Bull zo betrouwbaar zal zijn als de McLaren en de Mercedes, want dat is niet zo gebleken. Hier was er weer een probleem, iets met het opladen van de batterij. Het leek zich vanzelf op te lossen, en daarna was Max erg snel op het rechte stuk. In het begin hoorde je hem over de boordradio ernaar vragen. Het leek alsof hij een rood waas voor zijn ogen kreeg en dacht: als ze me de power niet kunnen geven, dan compenseer ik het wel met stuurmanskunsten. Dat zag je een beetje terug bij Max.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 mexico racedag 2024 redbullracing
Verstappen kreeg twintig seconden aan zijn broek in Mexico.

'Max Verstappen heeft een simpele benadering'

Velen vonden Verstappens aanpak apart, aangezien het niet de bedoeling is dat Norris met veel punten per weekend inloopt. Vanwege zijn tweede plek en Verstappens zesde plek, is het gat nu nog 47 punten. Verstappen lijkt te suggereren dat hij die punten ook kwijt was geraakt als hij die straffen niet had opgelopen. Hij vreesde dat Norris zou winnen, en als hij dan als vierde was geëindigd, was de uitkomst vrijwel hetzelfde geweest.

'Sommigen zullen zeggen dat dat precies de reden is waarom hij nooit zo goed zal worden als Michael Schumacher of wie dan ook. En anderen zullen zeggen: dit is precies wat hem een echte racer maakt', gaat Windsor verder. 'Het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Max Verstappen heeft een vrij simpele benadering: is er een gat? Dan ga ik ervoor. Eenvoudiger kan niet', haalt Windsor zijn schouders op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws