Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat de reglementen het nog steeds toelaten dat coureurs bepaalde acties doen, zoals Max Verstappen deed in Mexico. Als de regels betreffende het inhalen en het verdedigen ruimte overlaten voor een andere interpretatie, weet iedereen dat een rijder als Verstappen de mazen in de wetten opzoekt. Wolff vermoedt dat er na de discussies in Austin iets is veranderd.
Lando Norris en Verstappen vochten in de slotfase van de Grand Prix van de Verenigde Staten al met elkaar. Net nadat de discussies over de tijdstraf van Norris, die in Austin vijf seconden kreeg voor het inhalen buiten de baan, en werd bevestigd dat Verstappen er toch echt voorzat bij de apex, gaven nieuwe incidenten de ruimte voor meer discussies en controverse. Verstappen wilde zijn P2 verdedigen na de safetycar en nadat hij werd ingehaald door Carlos Sainz, waarbij hij Norris in bochten 4 en 8 wijd duwde. De stewards gaven hem voor beide incidenten tien seconden, waardoor hij in totaal twintig seconden aan zijn broek kreeg.
Het verschil met de uitgedeelde straf in Austin was nogal groot, en dat vond Red Bull Racing zelf ook. Verstappen kwam na afloop ongeboeid over, over de straf, hij vond de 'verschrikkelijke pace' van de RB20 veel erger dan zijn tijdstraf. Norris was echter van mening dat Verstappen gevaarlijk aan de gang was. 'Een coureur zal altijd tot de limiet pushen en als de regels, de uitvoering van de regels of de interpretatie van de regels, een bepaalde manier van racen toestaan, dan zal een coureur als Max daar altijd misbruik van maken', zegt Wolff tegenover ESPN. Voorafgaand aan de race waren er ook discussies over de richtlijnen en of ze verduidelijkt moeten worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgende Verstappen-regel onderweg?
Verstappen heeft al voor wat wijzigingen in het FIA-wetboek gezorgd en mogelijk wordt er meer veranderd na de twee weekenden in Austin en in Mexico. Verstappen gaf direct aan dat een wijziging van de regels hem niet zoveel interesseerde, maar dat iedereen erop kon rekenen dat hij dan ook volgens die gewijzigde regels zou gaan rijden. 'Ik denk dat er een nieuwe interpretatie is geweest in het uitvoeren van die regels', zegt Wolff. 'Waarschijnlijk zal het de manier waarop iedereen racet in de toekomst veranderen. Ik vind dat je ruimte aan de buitenkant van de bocht moet laten, als er een auto naast je rijdt.'
De stewards beoordeelden dan ook dat Verstappen in principe ervoor zat bij de apex en dus racing room had, maar dat hij van de baan ging en zijn voordeel behield. Achteraf zouden ze dan kunnen zeggen dat Red Bull Verstappen die plek terug had moeten laten geven. 'Laat remmen en de andere auto naast de baan duwen, en zelf ook naast de baan belanden. Ik denk dat dát niet meer mag', legt Wolff uit. Zijn coureurs reden op P4 en P5 en hadden Verstappen achter zich, maar de Nederlander kon niets met de pace van de RB20 en bleef daarom op P6 rondrijden, een beetje in niemandsland tussen de twee Mercedessen en Kevin Magnussen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wolff tevreden met eigen race
Wolff had tijdens de race dan ook wel iets anders aan zijn hoofd dan het analyseren van het gevecht tussen Norris en Verstappen, zijn coureurs waren namelijk ook aan het vechten. George Russell had de vierde plek in handen, maar zijn voorvleugel was beschadigd, waardoor Lewis Hamilton in kon lopen en hem uiteindelijk in kon halen. Al met al goede punten voor de Duitse renstal. 'P4 en P5 is waarschijnlijk het maximale wat we konden doen', gaat de Oostenrijker verder. 'Op circuits die goede tractie vereisen, kunnen we niet concurreren met de voorste teams. Dat is frustrerend, maar we werken er hard aan om meer prestaties te leveren en momentum op te bouwen voor 2025.'
Naar zijn idee zijn de laatste paar races een goede kans om verschillende dingen uit te proberen om zo goed mogelijk voor de dag te komen in 2025. 'In de race werd George gehinderd door schade aan de voorvleugel, wat hem flink wat performance kostte. Hij reed desondanks sterk en zijn tempo was redelijk vergeleken met Verstappen achter hem. De Red Bull vormde na de eerste pitstop geen bedreiging meer voor onze race. We zagen ook dat Lewis, eenmaal in vrije lucht, een goede snelheid had op de harde band, vergelijkbaar met de voorste teams. Nu gaan we naar Brazilië en willen we de triple header zo goed mogelijk afsluiten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties