De titelstrijd in 2024 wordt steeds spannender, maar fans moeten nog even geduld hebben voordat het Formule 1-seizoen weer verder gaat. Na de herfststop komt de Formule 1 op 18 oktober pas weer in actie in Austin, met een sprintkwalificatie. Lando Norris zal de druk op Max Verstappen dan verder willen opschroeven, al denkt Peter Windsor dat de coureurs weinig te doen hebben met de beslissende factor in het kampioenschap.
Verstappen mag een kleine negen punten per weekend verliezen op Norris, voordat zijn titel in gevaar zal komen. Norris heeft zijn titelkansen voor het eerst dit seizoen niet langer in eigen hand, maar Windsor denkt dat het weinig zin heeft om te rekenen waar Norris en Verstappen per race moeten of mogen eindigen. 'Met het verschil, zoals het nu is, moet je je afvragen wat ervoor zou kunnen zorgen dat Verstappen niet in elke race in de top drie of vier eindigt', zo geeft Windsor al aan dat hij niet verwacht dat Norris alle races zal gaan winnen. Het gevolg is dan ook dat Verstappen niet altijd tweede hoeft te eindigen.
Betrouwbaarheid doorslaggevend
Windsor is heel duidelijk over de beslissende factor in het kampioenschap: 'Komen Red Bull en Honda nog betrouwbaarheidsproblemen tegen? Dat is de grootste vraag', laat Windsor optekenen op het YouTube-kanaal van Cameron CC. 'Alle slimme mensen in het team zullen puur hiermee bezig zijn: de betrouwbaarheid.' McLaren heeft in 2024 nog geen technische uitvalbeurten gehad. Oscar Piastri is de enige coureur die alle ronden van het seizoen completeerde, terwijl Norris alleen in de sprintrace van Miami na een startcrash niet finishte. In Oostenrijk haalde hij de finishvlag ook niet, maar werd hij wel nog geklasseerd na een laat incident met Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor denkt dat Verstappen sterk genoeg is om de titel over de streep te trekken, als hij geen problemen meer tegenkomt. 'Iedereen weet dat Verstappen niet lager gaat eindigen dan vierde of vijfde als zijn auto betrouwbaar is, dus de betrouwbaarheid is het belangrijke punt. Is de Honda net zo betrouwbaar als de Mercedes? Ze hebben al een extra motor moeten inzetten, al kan McLaren dat ook nog overkomen. Ik zou zeggen dat McLaren-Mercedes dit wat beter doet dan Red Bull-Honda, al scheelt het niet veel', oordeelt de 72-jarige analist.
Red Bull niet foutloos
'Red Bull deed het in Singapore qua betrouwbaarheid wel goed, maar we hebben wel al dingen fout zien gaan met die auto. Melbourne is een klassiek voorbeeld daarvan', zegt de analist over het weekend dat achteraf toch erg belangrijk lijkt te zijn in de titelstrijd. Verstappen viel daarin al snel stil vanuit leidende positie. Sergio Pérez is al vaker uitgevallen, maar nog nooit vanwege technische problemen. 'Max heeft ook al andere problemen met de auto gehad, bijvoorbeeld dat hij vermogen verloor. Daarnaast heeft hij nog balansproblemen, en problemen met de banden, maar zelfs met die problemen zal hij minimaal vierde of vijfde eindigen. Het komt dus op betrouwbaarheid aan', herhaalt Windsor.
Tot slot blikt Windsor nog even terug op het optreden van Verstappen in Singapore. 'Ik zag Max niet worstelen met de auto', zo spreekt hij Cameron tegen. 'Hij reed ongeloof sterk, en overschreed de limieten van de auto niet. Dit is ook het probleem met Max: bij een coureur als Max weet je nooit hoe slecht de auto is, want hij laat de auto toch wel goed uitzien.' Verstappen eindigde als tweede, en beperkte zo de schade in het kampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties