Analist Peter Windsor heeft in zijn laatste analyse op YouTube zijn licht laten schijnen op de vrijdag in Zandvoort. Max Verstappen mag hierbij, ondanks het missen van de snelste tijd, rekenen op de nodige complimenten van de 71-jarige voormalige teammanager, die ook opmerkt dat Ferrari en Aston Martin echt in de problemen zitten, nu Red Bull Racing meer neerwaartse druk aan de RB19 toevoegt.
'Het is een prachtig circuit met veel geschiedenis, zowel droevig als monumentaal. De sfeer was geweldig op vrijdag', zo opent Windsor in zijn analyse. Hoewel de meeste actie plaatsvond in de tweede vrije training, keek Windsor ook nog even terug op de eerste training. 'De eerste sessie werd onderbroken door de onvermijdelijke rode vlag, veroorzaakt door Nico Hülkenberg. Verstappen liet aan het einde van de sessie, niet bepaald verrassend, de geweldige snelheid van Red Bull te zien', zegt Windsor. 'Ferrari was helemaal nergens. Het andere team dat weinig bijzonders liet zien, was McLaren, maar zij waren met aero rakes onderweg, een teken dat ze tegenwoordig best veel vertrouwen hebben, en zoveel tijd als nodig spenderen aan het vergaren van data.'
McLaren profiteert van harde Pirelli-banden
Vervolgens geeft Windsor enige aandacht aan de bandenkeuze voor het weekend: 'Pirelli heeft hier voor de harde banden gekozen (van C1 tot C3, red.), net als in Bahrain, Silverstone, en Barcelona. Dat is niet zozeer vanwege de natuur van het circuit, maar vanwege de twee kombochten. Die zijn heel erg zwaar voor de banden, dus Pirelli nam vanwege voor de hand liggende redenen geen risico.' In 2005 ging het met Michelin in Indianapolis nog helemaal fout, waarna de andere bandenleveranciers voorzichtiger proberen te zijn om een vergelijkbare blamage te vermijden.
Die keuze speelt McLaren flink in de kaart, denkt WIndsor. 'Raad eens welk team er altijd goed uitziet op die harde banden? Laten we Bahrein even buiten beschouwing laten, helemaal aan het begin van het seizoen. In Spanje kwalificeerde McLaren geweldig, en in Silverstone was McLaren ook sterk', somt de analist op. 'Je kon dus al voorspellen dat McLaren het hier in Zandvoort ook weer goed zou doen. Om de een of andere reden is McLaren altijd sterk op die hardere banden.
Red Bull aan het begin van VT2 nog het snelste
De sessie in de namiddag ging van start met mediumbanden en harde banden, waarbij Verstappen in eerste instantie de lijst aanvoerde. 'Verstappen en Pérez waren de twee snelste coureurs op de mediumbanden, over een enkele ronde, voor de beide Mercedes-coureurs', zegt Windsor, die laat zien dat Piastri in het begin van die tweede vrije training nog de vijfde tijd liet noteren op de harde band, een compound harder dan de voorgaande vier coureurs dus.
Uiteindelijk zette Norris de snelste tijd neer in de tweede vrije training. 'Hij had hiervoor nog niet veel ronden gereden, dus dit was heel indrukwekkend van Norris. Verstappen reed bijna dezelfde tijd, maar net niet helemaal. Hij had de nodige berichten die gecensureerd werden, aangezien hij de ene na de andere langzame auto tegenkwam', zegt Windsor. 'Albon pakte de derde tijd in de Williams, een enorm goede prestatie. Je kunt zeggen dat Lewis Hamilton sterk uitziet met de vierde tijd, maar je kan ook zeggen dat hij maar een tiende voor de AlphaTauri van Yuki Tsunoda staat.'
Verstappen versus Pérez
'Pérez zag er precies uit zoals Pérez meestal uitziet: erg sterk in de tractiezones, bij het uitkomen van de eerste bocht en de chicanes, maar je kunt gewoon zien dat Max (Verstappen, red.) net een streepje voor heeft als hij in de snellere secties op de banden moet leunen', analyseert Windsor. 'Max zag er zoals altijd geweldig uit in de middelsnelle bochten, maar Sergio (Pérez, red.) zal zijn bochten hebben in Zandvoort, en hij zal de achterbanden goed kunnen gebruiken, maar hij zal in de race waarschijnlijk de linkervoorband meer belasten dan Max.'
Verstappen heerst in de racesimulaties
Tot slot verlegt Windsor de aandacht naar de long runs. 'De zachte band ziet er als een goede raceband uit. Max was, zoals altijd, heel indrukwekkend. Kijk naar die consistentie, wauw! Dat is een sensationele prestatie van Max', zegt Windsor vol ontzag, terwijl hij rondetijden opnoemt. 'Dat is de maatstaf, dat is wat Verstappen kan doen als hij vooraan rijdt. 'Norris zit daar wat achter, maar presteert ook sterk. Dat kan zomaar het verhaal van de race worden op zondag. Mercedes heeft een kleiner raamwerk waarin ze goed presteren.'
Opvallend genoeg is Red Bull dit weekend een van de allerlangzaamste teams op de rechte stukken, terwijl Red Bull daar normaal vaak in uitblinkt. 'Norris haalde 292 kilometer per uur op start-finish, terwijl Hamilton op 287 bleef steken. Het verschil in rondetijd kan dus in de topsnelheid zitten. Interessant genoeg is Verstappen, met 285, niet bepaald snel op de rechte stukken, en dat had Pérez ook', toont Windsor. 'Je kan de filosofie van Red Bull hier dus goed zien en hoeveel downforce ze genereren.' Windsor laat vervolgens zien dat Charles Leclerc en Fernando Alonso maar liefst 297 kilometer per uur aantikken. 'Dat is vooral een indicatie van hoeveel downforce Red Bull heeft, en hoeveel downforce er bij Ferrari en Aston Martin ontbreekt.' Het wordt voor Verstappen en Pérez dus wel cruciaal om goed te kwalificeren, aangezien inhalen lastiger kan zijn dan anders.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties