Dit weekend vindt er in Zandvoort een traditioneel Grand Prix-weekend plaats, dus zonder sprintrace, en zonder alternatieve bandenallocaties. Dat betekent dat de tweede vrije training in het teken stond van kwalificatiesimulaties, en de coureurs zich in de slotfase op de racesimulaties richtten. Daarbij kwam Max Verstappen als sterkste uit de bus, terwijl hij over een enkele ronde nog net achter Lando Norris eindigde. Het wordt zondag wel weer oppassen voor Lewis Hamilton.
De meeste topcoureurs reden op één bandencompound tijdens hun racesimulatie. De uitzondering hierop was Norris, die na een aantal ronden op de zachte banden nog even naar het hardere rubber wisselde. Dat zal vermoedelijk te maken hebben gehad met de crash van teamgenoot Oscar Piastri, waardoor Norris de enige McLaren-coureur was, die data in een racesimulatie kon vergaren. De meeste andere teams kozen er dan ook voor om de beide coureurs op verschillende typen banden te laten rijden.
Verstappen snelste op de zachte band
Zo reed Verstappen namens Red Bull Racing op de zachte C3-band, terwijl teamgenoot Sergio Pérez het mediumrubber mocht uitproberen. Op de zachte banden nam Verstappen het op tegen Norris, Alpine-coureur Pierre Gasly, en de beide Ferrari-coureurs, die dus allebei voor de zachtste band kozen. Opvallend genoeg reden Carlos Sainz en Charles Leclerc van dit vijftal veruit de minste ronden, maar tijdens hun stints van acht ronden waren ze toch langzamer dan de overige drie coureurs, zoals in Tabel 1 te zien is.
Gasly reed maar liefst dertien ronden, en was ondanks het effect van de bandenslijtage gemiddeld genomen sneller dan het Ferrari-duo: een zorgwekkende indicatie dus voor het Italiaans team. Gasly liet een goede indruk achter, want in zijn lange stint was hij alleen nipt langzamer dan Norris vanwege de slechte slotronde. Zonder deze langzamere dertiende ronde was hij uitgekomen op een gemiddelde van 1:16,527, nagenoeg identiek aan Norris dus.
Het verschil tussen Norris en Verstappen was echter nog aanzienlijk, met 0,362 seconden per ronde. Dat zou over de race, die 72 ronden lang is, zo'n 25 seconden verschil kunnen opleveren. Hierbij vallen vooral de constante tijden van de wereldkampioen op, die ogenschijnlijk dus een stuk sneller zal zijn dan Norris op de zondag.
Hamilton sneller dan Pérez
Net als Ferrari koos Mercedes ervoor op beide coureurs op hetzelfde rubber te laten rijden. In het geval van Mercedes was dat de mediumband, waarbij het duo concurrentie had van Red Bull-coureur Pérez, en outsiders Lance Stroll en Alexander Albon. Van deze vijf coureurs was Hamilton gemiddeld genomen het snelste, zoals in Tabel 2 te zien is, al dankt hij zijn voorsprong van anderhalve tiende op Pérez mede aan de wat kortere stint. Alle coureurs op de mediumbanden reden overigens minder ronden dan Verstappen op de zachte banden reed, en konden ook niet aan zijn tijden tippen.
In zijn eerste zes ronden was Pérez overigens wel nipt sneller dan Hamilton, maar de Mexicaan kreeg het aan het einde van zijn stint lastiger met zijn banden. George Russell sluit net achter Pérez aan, al lijkt het duidelijk dat Hamilton ook dit weekend weer de snelste Mercedes-coureur zal zijn. Stroll houdt Albon net achter zich, maar de Britse Thai reed wel een beduidend langere stint en lijkt dus zijn hoop op punten te kunnen vestigen.
Weinig coureurs reden op de harde banden
Slechts drie coureurs waagden een poging op de harde C1-banden: Fernando Alonso, Esteban Ocon, en Lando Norris. Hierbij geven de tijden van de Britse McLaren-coureur een vertekend beeld, omdat hij op de zachte banden begon en aan het einde van de sessie nog wisselde naar harde banden. Hij reed zijn tijden dus met minder brandstof aan boord, en reed daarnaast slechts drie ronden. Van de andere twee coureurs was Alonso gemiddeld genomen net wat sneller dan Ocon, maar de Fransman reed bijna tweemaal zoveel ronden en was in zijn eerste zeven ronden zelfs nog twee tienden sneller dan Alonso: een beeld dat weinig goeds belooft voor Aston Martin.
Beschikbare banden: Ferrari houdt nauwelijks mediums over
De coureurs mogen negen sets banden meenemen naar de zaterdag, waarbij alle coureurs ervoor kozen om één setje harde banden in te leveren, en dus één set mee te nemen naar de rest van het weekend. Dit setje banden wordt vermoedelijk door de teams achter de hand gehouden voor de race zelf. Verder zien we dit weekend kleine verschillen: sommige teams nemen zes sets zachte banden mee en twee sets mediumbanden, terwijl anderen slechts één setje mediumrubber overhouden.
De enige twee teams die dit met beide coureurs doen, zijn Ferrari en Alfa Romeo. Dit houdt in dat deze teams in de derde en laatste vrije training niet meer op de gele banden gaan rijden, om dat setje zo te bewaren voor de zondag. Hetzelfde geldt voor McLaren-coureur Piastri en AlphaTauri-coureur Liam Lawson, die de banden van Ricciardo over zal nemen. Dit zestal gaat vermoedelijk dus in zowel de laatste oefensessie als in de kwalificatie alleen maar op de zachte banden rijden. Het gevolg is dus dat Lawson op zondag de mediumbanden en de harde banden hoogstwaarschijnlijk nog niet zal hebben uitgeprobeerd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties