Voormalig Formule 1-teammanager en tegenwoordig Formule 1-journalist Peter Windsor dacht onlangs ineens aan voormalig Mercedes-topman Norbert Haug. Hij heeft een zeer hoge pet op van de Duitser, die een belangrijke rol speelde in de successen van Mercedes. Haug werd in 2013 opgevolgd door Toto Wolff, en Windsor vraagt zich af wat Haug van de hedendaagse gang van zaken bij Mercedes zou vinden.
Haug leidde van 1990 tot 2012 de motorsportactiviteiten van Mercedes, waaronder de Formule 1 en de DTM. De Duitser was cruciaal in het opzetten van Mercedes' samenwerking met McLaren en de ontwikkeling van de eigen aandrijflijn, wat leidde tot grote successen in de Formule 1. Hij wordt vooral geprezen vanwege zijn strategische inzicht, organisatorisch talent en brede kennis overall. Hoewel hij in 2012 vertrok en werd opgevolgd door Wolff, wordt hij nog steeds gezien als een belangrijk figuur in de geschiedenis van Mercedes. Windsor vindt het jammer dat hij niet meer bij het team betrokken was toen haar dominante periode aanbrak.
Vanaf 2014 tot en met 2021 won Mercedes bijna alles wat er te winnen viel. Met Lewis Hamilton pakte het team zes rijderskampioenschappen en acht constructeurskampioenschappen. Pas in 2021 werd Mercedes echt uitgedaagd door een ander team: Red Bull Racing. 'Ik vind het nog steeds jammer dat hij vertrok voordat de dominante periode aanbrak', begint Windsor in de livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Weet je, ik dacht hier een aantal dagen geleden nog aan. Ik dacht: ik vraag me af hoe Norbert er allemaal over denkt. Want eigenlijk was ik een beetje een Norbert Haug-fan. Ik ben alleen nog wat verward over zijn relatie...' lacht Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor looft Haug als veelzijdige manager
Haug speelde een belangrijke rol in het opzetten van de Mercedes High Performance Powertrains. Door zijn voorwerk, waarop Wolff in 2013 kon voortborduren, was Mercedes vanaf het begin van het hybridetijdperk ontzettend dominant. 'Hij was absoluut instrumenteel in het opzetten van de powertrains, gebaseerd op wat Ilmor had gedaan met Mercedes, wat een enorme, enorme prestatie was', looft de analist. 'Hij was ook goed in het scherp houden van Ron Dennis toen McLaren aan het winnen was met Mercedes. Hij hield Ron erg gefocust op wat hij heel goed kon doen, terwijl Norbert op zijn beurt deed waar hij goed in was bij Mercedes.'
Haug heeft nog met Michael Schumacher gewerkt, die in 2010 terugkeerde naar de sport om nog drie seizoenen bij Mercedes te rijden. 'Hij was een erg goede man en een effectieve operator. Ik bedoel, als Michael hem en zijn brein omarmde zoals hij deed, dan is er zeker weinig mis met Norbert wat betreft zijn racetalent, inzicht en vermogen om dingen te organiseren. Hij zou waarschijnlijk een erg goede FIA-president zijn, als ik erover nadenk', zegt Windsor. 'Ik had altijd het gevoel dat Norbert mentaal erg sterk was, en slim. Ik sprak hem relatief recent nog, en hij was heel goed geïnformeerd over wat er allemaal gebeurt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij vertrok met veel waardigheid'
Eind 2012 moest Haug echter plaatsmaken voor Wolff, die het team nog steeds leidt. Windsor heeft Wolff al eens geprezen voor de zakenman die hij is, maar is ook al een paar keren flink kritisch geweest op de manier waarop Wolff zijn team managet. 'Norbert werd in feite ontslagen vanwege het nieuwe regime bij Mercedes. Hoe dan ook vertrok hij wel met veel waardigheid, vond ik. Het was geen geweldige situatie, want hij was een goede man', herhaalt Windsor.
'Hij heeft ook veel gedaan voor Hockenheim, toch? Hij deed zijn best om die race in het kampioenschap te houden. Hij was goed in alles wat ertoe deed, en verspilde geen tijd aan dingen die er niet toedoen, zoals we tegenwoordig veel zien in de Formule 1. Ik zou hem graag langer in de Formule 1 hebben gezien. Sterker nog, ik zou hem nog steeds graag in de Formule 1 willen zien, ik denk dat hij hier had moeten zijn', sluit de 72-jarige af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties