Peter Windsor denkt dat de vrijdag van Max Verstappen en Red Bull Racing in China vooral in het teken stond van de rest van het weekend. De Britse journalist zag de viervoudig wereldkampioen zijn snelle ronde afbreken in de eerste en enige vrije training op het Shanghai International Circuit en ook gaf een bericht over de radio hem het idee dat Verstappen misschien wel de sprintpole had kunnen pakken.
Verstappen kwam in de sprintkwalificatie slechts achttien duizendsten tekort om zaterdagochtend vanaf poleposition te mogen starten in de sprintrace. Zijn rivaal uit 2021, Lewis Hamilton, was uiteindelijk net iets sneller, maar Windsor gelooft dat de Red Bull Racing-coureur mogelijk wel in staat was om de 40-jarige Brit te verschalken en zo optimaal te profiteren van het tegenvallende optreden van McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris, die respectievelijk als derde en zesde eindigden.
Om zijn overtuiging kracht bij te zetten, haalt Windsor een aantal momenten uit de sessies op de openingsdag op het Shanghai International Circuit in China aan. 'Max had een vrij onregelmatige eerste training, maar voor mij was het vanaf de eerste ronde duidelijk', begint de Britse journalist in een video op zijn YouTube-kanaal. 'Bij Red Bull zullen ze dit niet zeggen, maar voor mij was het heel duidelijk dat men bij Red Bull vooral denkt aan de kwalificatie en aan de race', doelt Windsor op de 'gewone' kwalificatie van zaterdag en de hoofdrace op zondag.
Wat Windsor vooral opviel, was dat Verstappen heel erg op zijn zachte banden lette. 'Ze zorgden ervoor dat ze genoeg banden over hebben om het goed te kunnen doen in de kwalificatie en de race', legt de Brit, die daarna een moment uit de vrije training aanhaalt, uit. 'Het was veelzeggend dat hij (Verstappen, red.) zijn snelle ronde, en het was echt een snelle ronde, opgaf. Hij zat in de eerste twee sectoren niet ver af van de tijden van de McLaren-coureurs. Toen brak hij zijn ronde af en dook hij de pitstraat in. Daarom stond hij ook zo laag in de tijdenlijst', doelt Windsor op de zestiende plek waarop de Nederlander eindigde. 'Dit was puur om de banden te sparen', is de overtuiging van Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ook in SQ3 spaarde Verstappen zijn banden
In de eerste twee kwalificatiesegmenten waren alle deelnemende coureurs, zoals gebruikelijk is tijdens een sprintkwalificatie, verplicht om hun ronden af te werken op het mediumrubber van Pirelli. In SQ3, wanneer er door de tien overgebleven coureurs gestreden wordt om de poleposition, moet iedereen een setje van de zachte band gebruiken. En precies in deze sessie viel Windsor opnieuw iets op bij Verstappen en Red Bull.
'Toen Max in SQ3 weer naar buiten ging, kwam er opnieuw een boodschap over de radio. Ze zeiden: Max, denk aan het sparen van deze banden in bocht zeven, acht, negen en tien. We hebben deze set morgen misschien nog nodig', herhaalt Windsor het bericht dat in de oren van Verstappen klonk. 'Misschien willen ze deze set morgen wel gebruiken in Q1. Wie zal het zeggen', aldus de Brit, die niet uitsluit dat Verstappen daarmee wel de poleposition heeft verloren. 'Hij was iets langzamer dan de McLarens in boch acht, negen en tien, nadat hij een enorme lift deed in bocht zeven. In sector drie was hij de snelste, dus daar (bochten zeven tot en met tien) verloor Max de pole door een marge te bewaren.'
Windsor durft desondanks niet met zekerheid te stellen dat Verstappen de poleposition zou hebben veroverd als hij wel overal voluit zou zijn gegaan. 'Hij zou misschien op een andere manier zijn ronde hebben gereden', doelt Windsor op het feit dat bandenmanagement in China van groot belang is en Verstappen zijn ronde wellicht anders zou hebben ingedeeld. 'Ik wil daarnaast ook niet afdoen aan de prestatie van Lewis, maar dit is wel iets om in het achterhoofd te houden', aldus Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties