Windsor prijst Verstappen de hemel in: 'Verstappen danste op een koord in Imola' Opinie
Opinie

Windsor prijst Verstappen de hemel in: 'Verstappen danste op een koord in Imola'

Windsor prijst Verstappen de hemel in: 'Verstappen danste op een koord in Imola'

Peter Windsor is behoorlijk onder de indruk van 'koorddanser' Max Verstappen. Ooit vormden Verstappen en Italië een zeer ongelukkige combinatie: drie bezoekjes aan het land in 2020 leverden drie uitvalbeurten op, inclusief een klapband in Imola. Inmiddels heeft de Limburger al vijf overwinningen in Italië op zak, en Windsor vond de meest recente een weergave van een briljante wereldkampioen.

Verstappen begon uiterst moeizaam aan het weekend in Noord-Italië. De vrije trainingen leverden een vijfde plek, een zevende plek, en een zesde plek op. Het contrast met de kwalificatie was dan ook groot: snelste in Q1, snelste in Q2, en snelste in Q3. De poleposition legde de basis voor een overwinning, die wel van ver moest komen, met de uitdaging van Lando Norris in de slotfase van de race.

Windsor blikte op YouTube terug op de Grand Prix. 'Verstappen boekte een uitmuntende overwinning, voor een oogverblindend snelle Lando Norris, die hem voor het vallen van de vlag nog bijna pakte', deelt de Britse analist. 'Het was een race die om bandendegradatie draaide bij een éénstopper waarbij de meeste coureurs op mediumbanden begonnen, en daarna naar de harde banden wisselden. Het was een rechtstreeks duel aan het einde van de race.'

Verstappen sleept onmogelijke zege uit het vuur

Hoe knap de zege van Verstappen was, werd wel duidelijk door het worstelen van teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan haalde de top tien in Q1 én Q2 niet, en eindigde in de race als achtste nadat hij duidelijk aantoonde niet over de snelheid te beschikken van de McLaren- en Ferrari-coureurs. Verstappen versloeg het viertal, en zijn prestatie zorgt dan ook voor de nodige complimenten van Windsor, die de strijd met Norris onder de loep nam. 'Verstappen verloor snel grip. Lando had geen briljante hoeveelheid grip, maar zijn bandendegradatie viel niet te vergelijken met die van Red Bull Racing', weet Windsor te vertellen.

Norris was net als in Miami veel sneller dan Verstappen in de slotfase van de race. 'Hij dichtte het gat op meedogenloze wijze op Max Verstappen. Verstappen kreeg het ook te horen via de boordradio: Max, het gat is nu minder dan vijf seconden. Je moet nu heel erg voorzichtig zijn met de track limits, dat is het laatste dat we nodig hebben.' Windsor ziet het niet als negatief dat Verstappen letterlijk en figuurlijk op het randje balanceerde met de track limits, en de Engelsman doelt er dan ook vooral op dat Verstappen de limieten moest opzoeken om deze over de streep te trekken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor prijst Verstappen de hemel in: 'Verstappen danste op een koord in Imola'
Verstappen houdt stand tot de finishvlag.

'Verstappen danste op een koord in Imola, waar je grindbakken naast het circuit hebt, en je ook nog straffen hebt voor track limits', zo omschrijft Windsor de penibele situatie van de Limburger. 'Norris liep ongeveer een halve seconde per ronde in. Er stond veel druk op Verstappen, en het leek erop dat ze zij aan zij zouden komen te rijden in de laatste ronden. Je moet Verstappen echter nageven dat hij in de laatste ronden in de eerste sector een paar tienden verloor, maar in de tweede en derde sector kon hij Norris matchen.'

Verstappen simpelweg briljant

Op een gegeven moment naderde Norris Verstappen met rasse schreden, maar Verstappen wist die trend te doorbreken. 'Norris pushte hard, maar in de laatste ronden kon hij niet meer dichterbij komen. Hij wist nooit DRS te krijgen, dus wat dat betreft reed Verstappen weer simpelweg briljant. Hij stond onder druk, en maakte geen fouten. Dat is vooral knap omdat Verstappen en Red Bull zich in de laatste ronden zorgen maakten over de batterij, die bijna leeg was. Een mooie graphic liet zien dat Verstappen nog maar dertig procent had, en Norris had zo'n zestig procent. Lando zat daar dus veel comfortabeler', voegt Windsor als extra uitdaging toe voor de Nederlander.

'Max kreeg de keuze van het team dat hij mode 7 kon gebruiken om de batterij sneller op te laden, maar hij kreeg de waarschuwing van het team dat hij dan ook meer clipping zou krijgen', deelt Windsor. Clipping is het fenomeen dat we tegenwoordig vaak zien dat de batterij aan het einde van de rechte stukken geen vermogen meer levert, zodat deze minder snel leegloopt. 'Ik weet niet of Verstappen van die optie gebruik maakte. Ik verwacht dat hij dat niet gedaan heeft, maar daar komen we in de komende dagen wel achter.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws