Max Verstappen won de Grand Prix van Emilia-Romagna, maar hij kwam in de slotfase nog wel onder vuur te liggen van Lando Norris, terwijl hij zich ook geen foutjes met de track limits meer kon veroorloven. De spanning in de slotfase zorgde voor de nodige communicatie tussen Verstappen en Gianpiero Lambiase, waarbij de wereldkampioen volgens Robert Doornbos zelfs een standje kreeg.
Red Bull en McLaren lijken elkaar de laatste races haast niks te ontlopen, merkt Doornbos op in het Race Café. 'Je ziet dat McLaren het in de laatste stint het beste doet, als de auto lichter is, net als in Miami. Het lijkt alsof McLaren er dan bovenop zit. Ik denk dat ze alle drie een waanzinnig snelle auto hebben, bijna identiek', oordeelt hij over Red Bull, McLaren, en Ferrari. 'Het zijn dan kleine details die het verschil maken, in plaats van dat Red Bull Racing dominant is, en aan de horizon verdwijnt en een één-twee pakt.'
Lambiase en Verstappen kibbelen erop los
Tijdens het rijden had Verstappen ook nog tijd voor een bijdehante opmerking, toen de Limburger te horen kreeg dat hij vooral in bochten twee en zes tijd verloor ten opzichte van Lando Norris, waarop Verstappen reageerde dat zijn banden niet werkten. 'Het is maar informatie, Max', verdedigde Lambiase zich. 'Ja, dat geldt ook voor mij', was de gevatte reactie van de wereldkampioen.
Doornbos kon wel lachen om de communicatie tussen beide mannen, die door teambaas Christian Horner eerder al als getrouwd stel omschreven werden. 'Ze nemen het elkaar niet kwalijk. Het is exact wat je nodig hebt van je engineer, want hij vraagt ook wel wat het gat is', hoort de analist. 'Hij wil die informatie wel hebben, maar hij gaat daar op zijn eigen manier mee om, en deelt ook gewoon wat hij voelt.'
Track limits
In de slotfase meldde Lambiase zich opnieuw bij zijn coureur. 'Nu het gat minder dan vijf seconden is, is het belangrijkste om je erop te focussen dat we ons geen track limits meer kunnen veroorloven, dus richt je daarop', verzocht de man met de directe verbinding met Verstappen. 'Hij krijgt hier een standje', vindt Doornbos. 'Lando zat binnen vijf seconden, en je weet dat Max er soms nog voor wil gaan aan het einde van de race. Als er nog wat in die band zit, denkt hij dat hij misschien nog de snelste ronde kan rijden. Dat zette Lambiase snel uit zijn gedachten, want als je dan een track limit krijgt, krijg je vijf seconden straf, en dan ben je echt stom. Dan is het klaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Uiteindelijk kleurde Verstappen binnen de lijntjes, en hield hij Norris achter zich. 'Het was zeven tienden in de laatste ronde, maar daar zijn weinig inhaalkansen. Om Max in een foutje te dwingen, moet je van goeden huize komen. Dat heb ik al jaren niet meer gezien, dat Max onder druk een foutje maakt. Als de Grands Prix zo eindigden na anderhalf uur racen, dan is dat te gek.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties