Helmut Marko lijkt zich er goed van bewust te zijn dat Max Verstappen in de Grand Prix in Imola het meubilair van Red Bull Racing heeft gered. Volgens de Oostenrijker was McLaren 'duidelijk sneller', maar mede dankzij enkele achterblijvers wist Verstappen de aanval van Lando Norris toch nog af te slaan.
Voor de race werd al een spannende strijd verwacht tussen Verstappen, Norris, en Ferrari-coureur Charles Leclerc. In de eerste helft van de race leek Verstappen zich echter aan die strijd te onttrekken, met een voorsprong van zes seconden na twintig ronden. 'Max reed in de openingsfase een paar seconden weg', vertelt Marko in eigen land bij ServusTV.
Harde banden de boosdoener
Uiteindelijk bleef van de opgebouwde voorsprong nagenoeg niks over. 'Toen we naar de harde banden wisselden, ging het in de eerste twee of drie ronden nog oké, maar daarna merkten we dat de temperatuur te veel zakte.' Dat had er volgens Marko ook mee te maken dat Red Bull Racing op vrijdag zoekende was naar een goede afstelling. Uiteindelijk vond het team een redelijke oplossing, maar had het niet meer de kans om de balans op verschillende bandencompounds te checken.
'De aanpassingen aan de afstelling hielpen om in de kwalificatie de banden beter op te warmen, maar dat bleek minder goed te werken bij de harde banden', vervolgt de 81-jarige. Teamgenoot Sergio Pérez startte op de harde banden, en kreeg het daarop ook steeds lastiger in de race. De Mexicaan presteerde in zijn tweede stint op het mediumrubber al wat beter. Verstappen profiteerde in de kwalificatie in de eerste sector ervan dat hij de banden daar wel op temperatuur kreeg, en zijn poleposition zou de basis leggen voor een nieuwe zege.
Magie van Max
Juist omdat Red Bull zo'n zwaar weekend had, komt deze overwinning extra op het conto van de wereldkampioen te staan, meent de adviseur van Red Bull. 'Max was ongelofelijk! Hij werkte een foutloze race af, terwijl Lando Norris duidelijk sneller was.' Net als op zaterdag profiteerde Verstappen volgens Marko van langzamere deelnemers. 'Gelukkig stuitte Verstappen op drie of vier achterblijvers. Daardoor kon Lando de DRS niet pakken', prijst Marko zich gelukkig.
In Miami had Red Bull het ook al zwaar op de harde banden. Opvallend is ook dat de constructeurskampioen in beide weekenden niet met de harde banden reed in de vrije trainingen, en deze banden dus in de race pas voor het eerst uitprobeerde. Toch vindt Marko het te vroeg om van een trend te spreken. 'Nee, we konden er alleen de laatste twee of drie races niet mee overweg. De slijtage van het rubber lag hoger omdat de temperatuur terugliep. Maar wij hebben Max', zo sluit Marko lachend af, wijzend op de doorslaggevende factor in veel races en kwalificaties.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties