Max Verstappen heeft in de afgelopen jaren heel wat bijzondere kwalificatieronden gereden, maar wat Peter Windsor betreft behoort het kunststukje van de Nederlander tot de absolute uitblinkers. De analist sprak in zijn terugblik op de kwalificatie uitgebreid over de wereldkampioen, waarbij hij ook uitvoerig over de Q2-ronde van Verstappen sprak.
Na de vrijdag leken Ferrari en McLaren voor poleposition te gaan vechten, maar iemand als Verstappen mag nooit uitgevlakt worden, en dat bewees de 26-jarige nog maar eens. 'Dit was een van de spannendste kwalificatiesessies die ik in lange tijd gezien heb', zo opent Windsor zijn kwalificatie-analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Het is een veeleisend circuit, met weinig ruimte om fouten te maken. Met deze banden is het ook eigenlijk onmogelijk om in alle sectoren optimaal te presteren. Het was een waanzinnige kwalificatiesessie met ongelofelijk kleine verschillen tussen Red Bull-Honda en McLaren-Mercedes.'
Comeback van Verstappen
'De grote vraag na de vrijdag was of Max Verstappen en Red Bull Racing zich nog wisten te herstellen', weet Windsor. 'Op vrijdag zagen ze er helemaal niet goed uit. Ze waren niet snel op de rechte stukken, en Verstappen kon de banden niet gedurende de hele auto laten werken. In de derde vrije training zag je wel dat Red Bull het min of meer al had opgelost.' Verstappen kwam daarin niet toe aan een volledige ronde op zachte banden, maar de sectortijden lieten al zien dat er meer in het vat zat.
'Ze hadden op zaterdag zeker wel wat meer topsnelheid te pakken, zo'n twee tot drie kilometer per uur', deelt de 71-jarige Brit. 'Het leek ook alsof Max veel meer uit de banden kon halen. Max had opeens een echte raceauto, en ging meteen aan de slag met mediumbanden in de derde vrije training. Daarna deed hij een korte long run, van vier of vijf ronden. Hij deed nu duidelijk mee, en haalde de schade in na de zwakke vrijdag.'
Mercedes op achterstand
'Het lijkt erop dat McLaren, Red Bull, en Ferrari enorm aan elkaar gewaagd zijn, in ieder geval in Imola', vervolgt Windsor, die één van de vier beoogde topteams zag afhaken. 'Mercedes leek aan snelheid ingeboet te hebben sinds de vrijdag. Op de vrijdag leken ze progressie te hebben geboekt, maar ze waren niet zo snel op de rechte stukken, vergeleken met McLaren of zelfs Visa Cash App RB. Lewis Hamilton zag er wederom niet overtuigend uit in de Mercedes. Hij ging nipt door in Q1, als vijftiende. Mercedes staat dus eigenlijk nog steeds waar het aan het begin van het seizoen ook al stond, ondanks de veelbelovende vrijdag.'
Q2 met magie van Verstappen
Windsor verlegt de aandacht daarna weer naar de strijd voorin. 'Q2 liet zien hoe spannend de kwalificatie zou worden. Verstappen was het snelste, totdat Yuki Tsunoda ongelofelijk snel was. Daarna zette Charles Leclerc de snelste tijd neer. In de slotfase reed Verstappen een 1:15,1 op gebruikte zachte banden', zegt Windsor vol ontzag. 'McLaren reed ook op gebruikte banden, en de rest reed op nieuwe banden. De McLaren-coureurs en Max hadden er het meeste vertrouwen in dat ze door zouden gaan. Max reed op die gebruikte banden een 1:15,1, echt waanzinnig', aldus Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Engelsman is nog niet uitgepraat over die topronde van Verstappen. 'Aan het einde van Q2 zag je aan de sectortijden dat je de Pirelli-banden niet in elke sector perfect kan laten presteren. De eerste sector behoorde aan Verstappen toe, de tweede sector was van Leclerc en Ferrari, en in de derde sector zagen we nagenoeg identieke tijden van de McLaren-coureurs. Als je die sectoren aan elkaar knoopt, kom je uit op een 1:14,866, en bedenk dan dat Verstappen op gebruikte banden een 1:15,1 reed!'
Verstappen met een masterclass
Ook in Q3 trok de Limburger weer aan het langste eind. 'Het was weer Max. Als je een definitie wil zien van hoe goed Verstappen is, kreeg je die in Imola in Q3', zegt Windsor. 'Hij was het snelste in de eerste sector, ongeveer even snel in de tweede sector, maar minder snel dan Norris en Piastri in de derde sector. Hij pakte pole met 0,073 seconden', zegt Windsor over het verschil met Piastri, die de tweede tijd liet noteren, maar teruggezet werd. 'Net als in Q2 werden de drie snelste sectoren door drie verschillende sectoren neergezet. Leclerc en Sainz wisten in Q3 niks extra's te vinden. Ze werden waarschijnlijk benadeeld door de lagere topsnelheid, waar McLaren het voordeel heeft.'
'Max was het snelste in de eerste sector, Oscar Piastri was het snelste in de tweede sector (met één duizendste voorsprong op Verstappen, red.), en Norris was het snelste in de laatste sector', somt de voormalige teammanager op. 'Als je die drie sectoren samenpakt, krijg je een 1:14,492. Verstappen zat nog bijna drie tienden achter de perfecte ronde, en dat heeft alles te maken met die zachte Pirelli-banden. Je moet ergens een compromis doen. Verstappen bleef in zichzelf geloven, en was ongelofelijk snel in de eerste sector. Hij is ongelofelijk goed met die richtingswijzigingen, en houdt zijn auto stabiel, en gaat perfect op het gas. Het is een vrij simpele sector, maar je kan daar wel veel tijd verliezen.'
Nagenoeg perfect
Windsor komt vervolgens bij de eindconclusie uit. 'Het was een ongelofelijke kwalificatiesessie voor Verstappen, om pole te pakken voor de McLarens, terwijl het erop leek dat McLaren de betere auto en het betere pakket had op de vrijdag. Ze hadden hun huiswerk heel goed gedaan, en Red Bull moest een steile berg beklimmen. Toen ze in de buurt kwamen, moest Verstappen nog een nagenoeg perfecte ronde rijden. Het was briljant om te kijken, en een van mijn favoriete kwalificaties recentelijk.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties