Windsor bewierookt 'hardwerkende' Verstappen: 'Hij heeft Norris waar hij hem wil hebben' Opinie
Opinie

Windsor bewierookt 'hardwerkende' Verstappen: 'Hij heeft Norris waar hij hem wil hebben'

Windsor bewierookt 'hardwerkende' Verstappen: 'Hij heeft Norris waar hij hem wil hebben'

Voormalig Formule 1-teammanager en tegenwoordig Formule 1-journalist Peter Windsor bewierookt Max Verstappens kwalificatie na een lastige vrijdag. De Nederlander wist de eerste startrij te bemachtigen nadat hij alleen tijdens de derde vrije trainingen de kans had om de auto af te stellen. Windsor kan het werk van de drievoudig wereldkampioen dan ook alleen maar bewonderen. Hij kijkt uit naar een spannende start, met Carlos Sainz, Verstappen en Lando Norris.

Verstappen had op vrijdag in Mexico wat problemen waardoor hij maar een klein aantal rondes heeft kunnen rijden. De focus lag dan ook volledig op de derde vrije training, wat voor Verstappen de enige kans was om de auto voor te bereiden op zowel de race als de kwalificatie. Red Bull Racing had wel wat data kunnen verzamelen van Sergio Pérez, maar zijn long runs in VT1 en VT2 waren niet sterk, en de pace over één ronde was er ook niet. Het resulteerde voor Pérez in een dramatische kwalificatie, terwijl Verstappen na vrijdag een ongelooflijke comeback wist te maken. Windsor heeft genoten van de Nederlander.

Windsor begint in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal eerst nog over Sainz, maar wil dat onderwerp snel afsluiten. 'Genoeg daarover. Max Verstappen. Hem vond ik geweldig dit weekend', zegt de analist. 'Ik gebruik VT1 als referentie en kijk dan naar de coureurs die de sessie moesten overslaan, zoals Lando en Lewis, en Charles. Maar Max zat in een andere situatie. De auto was nog steeds niet makkelijk te besturen, en dat was te zien bij Pérez, voor zijn thuispubliek, op een circuit waar de auto redelijk zou moeten zijn. Hij had op zijn minst Q3 moeten halen, maar hij kwam niet verder dan Q1.'

Pérez gaf aan dat hetzelfde probleem optrad als in Austin, wat te maken had met het remmen in de bochten. 'Hij was aan het klagen over de remmen, hij kreeg de auto niet gestopt, waardoor hij weer last kreeg van de banden', zegt Windsor. 'Ik probeer nog steeds te begrijpen wat dat eigenlijk betekent. Ik denk dat hij bedoelt dat alles te heet werd en dat hij niet de vertraging kreeg via het rempedaal die hij nodig had. Red Bull heeft veel werk verricht aan de remkoeling in Mexico, dus als dat een probleem was, zou je zeggen dat dit ook op Max' auto zichtbaar zou zijn', peinst Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez redbullracing rb20 mexico kwalificatie zaterdag 2024
Pérez mag de race in Mexico aanvangen vanaf P18.

Windsor niet mals voor Pérez: 'Dan moet hij daar die tienden weghalen'

Voor de Mexicaan was het een zaterdag om te vergeten. Voor de ogen van zijn supporters op de tribunes zal hij op zondag de race vanaf P18 mogen aanvangen. Windsor snapt niet hoe het komt dat de verschillen tussen de twee Red Bull-rijders zo groot zijn. 'Ik kan me niet voorstellen dat er iets heel specifieks aan zijn auto anders is dan bij Max', zegt Windsor. 'Het doet me denken aan Australië, toen Pérez ook moeite had met remmen. Toen zei ik, kijkend naar Miami, dat er misschien iets met het asymmetrische remventiel was dat ze van de auto hadden gehaald en dat Pérez daarom problemen had', kaart hij aan.

'Misschien is de auto nu aangepast dat Max ermee kan remmen zoals hij dat wil, terwijl Pérez op dat gebied nog steeds wat verloren heeft', vermoedt Windsor. 'Het is vreemd dat hij zo traag is in vergelijking met Max op een circuit waar hij minstens een paar tienden zou moeten halen dankzij de steun van het publiek, zou je denken. Hoe dan ook liet dat zien dat de auto nog steeds niet gemakkelijk is en dat Max bleef werken met de volle focus op de RB20, ondanks dat hij in VT2 geen enkele ronde kon rijden door die motorproblemen. In VT3 ging hij direct de baan op, wanhopig om een high fuel run gedaan te krijgen, en dat deed hij.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 zaterdag kwalificatie redbullracing mexico
Verstappen maakte wederom het verschil in VT3 en de kwalificatie.

Verschillende programma's kunnen voordelig zijn voor Red Bull

Verstappen moest de programma's van drie trainingen in één uurtje weten te proppen, en naar het idee van Windsor is dat gelukt. Verstappen heeft op zaterdag zowel long runs gereden als kwalificatiesimulaties. 'Hij was de enige die echt long runs heeft gedaan. Ferrari en McLaren hebben geen long runs gedaan, zij focusten zich allemaal op de snelle ronden. Mercedes deed een paar, maar kijk naar Max: 22,0, 22,1, 21,8', somt Windsor de rondetijden van Verstappens long run op. 'Dat is veel brandstof in die auto, en dat zou hem in de race goed kunnen helpen. Die voorbereiding, die toewijding, zelfs al is de auto niet helemaal geweldig', prijst Windsor.

'Je zag af en toe een klein slippertje van Max, maar hij vangt het zo goed op dat je van buitenaf eigenlijk niet kunt zeggen dat hij geen grip heeft.' Hij analyseert tevens dat Red Bull haar topsnelheid heeft verbeterd ten opzichte van een dag eerder. 'Je zag Ferrari de 350 kilometer per uur aantikken. Red Bull vond ook wat snelheid, dat is zeker, net als McLaren. McLaren is nu niet ver weg, nog maar een paar kilometer per uur achter Red Bull. Het wordt op zondag dus een veel spannendere race qua topsnelheid. Maar het blijft het belangrijkste dat Max de eerste rij van de grid heeft, met Lando achter zich. Dat is precies waar hij Lando wil hebben.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen carlos sainz lando norris top3 kwalificatie mexico
De top drie van de startopstelling van de Grand Prix van Mexico 2024.

'Lando staat nu onder druk om Max in te halen'

Aanvankelijk had niemand verwacht dat Verstappen op de eerste startrij zou starten, en dat hij Norris zou verslaan. In de derde vrije training zag McLaren er nog behoorlijk snel uit. 'Max leidt het kampioenschap en Lando staat nu onder druk om hem in te halen', gaat Windsor verder. 'Natuurlijk kan Max fouten maken, er kunnen dingen gebeuren in de race, zoals betrouwbaarheidsproblemen. Maar als alles goed gaat, ligt de druk nu op Lando om voor Max te komen. Hij moet proberen hem te verslaan, maar in die aanloop naar de eerste bocht heeft Red Bull een klein topsnelheidsvoordeel ten opzichte van McLaren', weet Windsor.

'En vergeet niet dat er geen DRS is in de eerste paar ronden van de race, dus dit (P2 pakken in de kwalificatie, red.) is precies wat Max moest doen, en dat deed hij onder druk, nadat hij zijn rondetijd had verloren', looft de analist. Sainz, Verstappen en Norris zullen het veld op zondag richting de eerste bocht leiden. Sainz verwacht Verstappen zeker in zijn spiegels te zien, maar hij is niet van plan om aan de kant te gaan. Verstappen zal er alles aan doen om Norris achter zich te houden, net zoals hij in Austin deed.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws