Hughes verklaart plotselinge dominantie van Sainz en genoot van Verstappen: 'Geweldige comeback' Formule 1
Formule 1

Hughes verklaart plotselinge dominantie van Sainz en genoot van Verstappen: 'Geweldige comeback'

Hughes verklaart plotselinge dominantie van Sainz en genoot van Verstappen: 'Geweldige comeback'

Carlos Sainz is tot dusver duidelijk de man om te verslaan dit weekend. De Spanjaard is bezig aan zijn laatste races als Ferrari-coureur en wil zichzelf graag nog laten zien, en dit doet hij behoorlijk. Hij vangt de race in Mexico namelijk vanaf pole aan. Maar hoe kan het dat Sainz en Ferrari zo snel zijn? Mark Hughes, journalist van The Race, weet uit te leggen hoe dit allemaal zit. Ook genoot de Britse journalist van de prestaties van Max Verstappen, die tot aan de kwalificatie een lastig weekend kende.

Vorige week zondag in Austin was Ferrari duidelijk het snelste team, maar ook in Mexico is dit het geval. Vanaf de eerste kilometers op vrijdag is Sainz duidelijk de snelste. Ook sneller dan zijn teamgenoot Charles Leclerc, zo ziet ook Hughes. 'Sinds de eerste vrije training op vrijdag was hij steevast de snelste. Teamgenoot Charles Leclerc gaf toe dat hij op circuits met weinig downforce zoals in Mexico vaak niet het maximale uit de auto kan halen. Uiteindelijk verliep de weg van Sainz naar pole relatief soepel', legt Hughes uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes verklaart plotselinge dominantie van Sainz en genoot van Verstappen: 'Geweldige comeback'
Sainz na het veroveren van pole.

In eerste instantie leek Lando Norris zich ook nog te gaan mengen in de strijd om pole, maar in het derde deel van de kwalificatie kwam de McLaren-coureur er niet aan te pas, aldus Hughes. 'Sainz werkte gewoon door aan de details, zodat hij in Q3 klaar was om met verwoestend effect bij ze weg te rijden. Norris vond slechts 0,1 seconde tussen Q2 en Q3, in tegenstelling tot een winst van 0,6 seconde die Sainz maakte', verklaart de Britse journalist.

Grote klasse van Verstappen

Verstappen klokte een tweede tijd en plaatst zichzelf tussen Sainz en Norris in. Volgens Hughes is dit een prestatie van grote klasse, omdat de Nederlander tot aan de kwalificatie geen lekker weekend kende. 'De kloof tussen Norris en Sainz werd gedicht door de Red Bull van Max Verstappen, die 0,225 seconde achter Sainz zat. Hij had een spannende laatste ronde, nadat zijn eerste ronde was geschrapt vanwege de track limits van bocht twee. Dit was een geweldige comeback nadat er vrijdag vrijwel niet gereden was vanwege een luchtlek in de motor, dat hardnekkig onvindbaar bleek', vertelt Hughes.

Maar hoe kan het dan dat de Ferrari ineens zo goed gaat? Vorig weekend voerde het Italiaanse team ook al de boventoon, en ook in Mexico lijkt alles de kant van de scharlakenrode bolides op te vallen. Hughes denkt dat dit vooral te danken is aan het feit dat ze de juiste afstelling hebben, ook is het opwarmen van de banden cruciaal. In Singapore reed Ferrari hard (relatief ten opzichte van de anderen) in het begin van de voorbereidingsronde en supertraag in het laatste deel, in een poging om al vroeg een goede temperatuur in de kern van de band te krijgen en deze erdoorheen te laten sijpelen, maar zonder het loopvlak te oververhitten. 'Het werkte niet echt', maar nu heeft het team het antwoord gevonden, stelt Hughes.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

241026 r20 messico av6 2751 16ac1303 f610 43df abf6 a59c3f8ca4c4
Sainz in actie in Mexico.

'Welke set-up of bandenvoorbereidingswijzigingen Ferrari ook heeft doorgevoerd, het stelde Sainz in staat om die aanpak met groot succes te gebruiken tijdens zijn eerste Q3-runs in Mexico, nadat hij ermee had geëxperimenteerd tijdens Q1 en Q2. Maar de nieuw gevonden flexibiliteit in de Ferrari was duidelijk toen hij in zijn tweede ronde overschakelde op een veel agressievere laatste sector. Het punt is dat beide benaderingen goed waren voor pole.'

Volgens Hughes rest Sainz nog één ding om dit weekend winnend af te sluiten: een goede start en openingsfase. 'Het enige wat Sainz nu nog hoeft te doen is goed uit bocht twee en drie komen en na de eerste ronde nog steeds aan kop liggen. Niet makkelijk, met Verstappen ernaast en Norris die mogelijk een dubbele slipstream krijgt op die lange run naar de eerste bocht', concludeert Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws