Windsor: 'Als je het zo bekijkt, is het waanzinnig dat Verstappen praktisch dezelfde rondetijd rijdt als Sainz' Opinie
Opinie

Windsor: 'Als je het zo bekijkt, is het waanzinnig dat Verstappen praktisch dezelfde rondetijd rijdt als Sainz'

Windsor: 'Als je het zo bekijkt, is het waanzinnig dat Verstappen praktisch dezelfde rondetijd rijdt als Sainz'

Analist Peter Windsor ziet na de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië dat alle cijfers er vooralsnog op wijzen dat Carlos Sainz ook op zondag een serieuze kans moet maken op de overwinning. Na negen zeges op rij is Max Verstappen, ook vanaf de tweede startplek, de absolute topfavoriet, en de Nederlander sprak na de kwalificatie net als Christian Horner en Helmut Marko zijn vertrouwen uit, maar uit de data valt het voordeel voor de regerend wereldkampioen nog niet te ontdekken.

'Een poleposition voor Ferrari en voor Carlos Sainz. Absoluut een prachtige ronde! Hij ziet er de laatste vier of vijf races al erg sterk uit in die auto als het aankomt op constantheid en presteren onder druk', oordeelt Windsor in zijn analyse op YouTube over Sainz, die dit seizoen overigens nog niet op het podium wist te eindigen, maar wel voor teamgenoot Charles Leclerc in het kampioenschap staat. 'Vandaag was hij ijzersterk. De rondetijden van Ferrari en Red Bull Racing waren heel vergelijkbaar, al deed Ferrari dat wel met een groot voordeel qua topsnelheid.'

Ferrari ook indrukwekkend in de long runs

Er wordt nu toegeleefd naar de Grand Prix zelf, en dus haalt Windsor de racesimulaties uit de derde en laatste vrije training erbij. 'Ik heb het beperkt tot Sainz versus Verstappen, want die strijd zat er altijd al aan te komen. We moeten aannemen dat ze ongeveer evenveel brandstof aan boord hadden', aldus de 71-jarige voormalige teammanager van Ferrari. De cijfers laten zien dat Sainz beduidend sneller onderweg was. 'Op basis hiervan moet je concluderen dat er 's nachts niks veranderd is bij Red Bull.'

Ferrari had het in Hongarije en Nederland nog zwaar, maar presteerde in België, ook een snel circuit, wel goed. 'Deze circuitconfiguratie is perfect voor Ferrari, als ze allemaal met weinig neerwaartse druk rijden. Ferrari kan hier haar sterke topsnelheid benutten, maar toch was Sainz de snelste coureur in de middensector', merkt Windsor op. Die middensector is juist het bochtige gedeelte van het circuit.

Windsor vermoedt dat er bij Verstappen sprake was van enige voorzichtigheid. 'Dat is aan twee dingen te wijten: ten eerste maakte Verstappen een foutje in Q1 bij het uitkomen van de tweede Lesmo-bocht.' Verstappen verloor die openingsronde van de kwalificatie vanwege het overschrijden van de baanlimieten. 'We hebben bij Max (Verstappen, red.) gedurende het gezien, dat als er iets gebeurt - bijvoorbeeld dat Pérez crasht in Sainte Devote, of dat Max zelf een foutje maakt - dat hij daarna wat marge overhoudt. Waarom ook niet? Hij heeft een enorme voorsprong in het kampioenschap, dus waarom zou hij risico moeten nemen?'

Sainz vliegt over het Italiaanse asfalt

Vervolgens komt Windsor bij de tweede factor aan: 'Er was een ander heel belangrijk punt in die ronde. Als we naar de topsnelheden kijken, zette Sainz met 350,8 kilometer per uur de hoogste topsnelheid neer. Dat heeft hem absoluut geholpen. Verstappen haalt daar 344, en Pérez 346. Het is waanzinnig dat Max praktisch dezelfde rondetijd neerzet als Sainz en bijna poleposition pakte. Zo kan je er ook naar kijken.' Windsor toont daarnaast aan dat Ferrari dit weekend ook over een zeer effectieve DRS beschikt, en laat zien dat Mercedes onderaan bungelt qua topsnelheden en dus moeilijk zal kunnen inhalen.

Sainz mag hopen op thuisglorie

Hoewel Verstappen de favoriet blijft, is uit de data dus te zien dat Sainz goede long runs rijdt, een hoge topsnelheid heeft, en een effectieve DRS. 'Ik zou zeggen dat Carlos Sainz in een zeer, zeer goede positie zit voor de race', concludeert Windsor dan ook. 'Als hij dit soort rondetijden laat zien in de racesimulatie, kan hij misschien tot buiten DRS-afstand wegrijden en op zijn banden gaan letten, zoals Ferrari-coureurs dat al lang niet meer hebben kunnen doen. Hij moet op die achterbanden letten, want dat wordt de achilleshiel van Ferrari. Max weet dat als hij de leiding niet pakt bij de start, dat hij DRS krijgt. Als je de cijfers ziet, zou Sainz echter snel genoeg kunnen rijden om vooraan te blijven en op zijn achterbanden te letten. Dat wordt de uitdaging waar hij voor staat.'

Verstappen kan dit weekend zijn tiende zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws