Van de zes rookies die dit weekend begonnen aan hun eerste Formule 1-seizoen wisten slechts twee zich staande te houden: Andrea Kimi Antonelli en Oliver Bearman. Hoewel Liam Lawson niet echt meer een rookie te noemen is gezien zijn ervaring, stond hij wel aan de vooravond van zijn carrière bij Red Bull Racing. Het eindigde voor hem in tranen. Het wordt besproken bij Vrooooom, de talkshow van Viaplay.
Lawson begon goed aan de kwalificatie, maar richting de slotfase van Q1 maakte hij een paar fouten, waardoor hij niet uit de gevarenzone kon klimmen. Hij gaf toe dat het stomme fouten waren, en wilde op zondag beter werk leveren. De Nieuw-Zeelander moest vanuit de pitstraat starten na wat reparatiewerk op de auto. Het was voor alle rookies lastig om in de regen te rijden, maar Lawson had het al eens eerder gedaan: bij zijn 'eerste debuut' op Zandvoort.
Hij kwam niet echt vooruit, en spinde uiteindelijk toen hij nog op slicks reed en de pitstraat op wilde zoeken om te pitten voor intermediates. 'Het was echt dra-ma-tisch', zegt analist en coureur Mike Hezemans. 'Het (crashen op een natte baan op slicks, red.) kan natuurlijk gebeuren, maar er zit helemaal geen pace in hem. Hij heeft echt alles fout gedaan en hij ging niet vooruit', klinkt het oordeel van Hezemans. Hij is van mening dat Red Bull niet echt is opgeschoten met haar rijderssituatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Coronel ziet gevolgen
Lawson is bij Red Bull gekomen om Sergio Pérez te ontvangen, die te veel teleurstellende resultaten leverde. 'Niet van de regen in de drup, nu Pérez weg is, maar van de drup in de regen. Het is gewoon omgedraaid en het is veel erger', zegt Hezemans. Tom Coronel ziet vooral de gevolgen voor Lawsons mentale kracht. Daardoor werd hij juist naast Max Verstappen geplaatst, maar een debuutweekend als dat in Australië, komt hem niet ten goede.
'Jij bent diegene die er op slicks afgaat. Anderen op slicks reden nog gewoon. Dat zegt wel wat over de categorie waarin je staat', zegt Coronel. 'Dit doet pijn, en gaat nog heel lang knagen.' Lawson was na afloop duidelijk teleurgesteld en had op een ander weekend gehoopt. Hezemans was eerst hard voor hem, maar komt ook nog met een andere redenatie. 'Misschien is die auto echt heel moeilijk te rijden', oppert hij. 'Of Max is... Je zou hem dan in een andere auto moeten zetten, dan wint hij direct alles.'
Volgens Hezemans is het wel apart dat dit al de zoveelste teamgenoot is van Verstappen die niet in de tweede Red Bull kan rijden. 'Het is wel vreemd dat niemand in de buurt komt. Als je Pérez en hem erin zet, dan komen ze niet eens in de buurt van de top tien', zegt Hezemans. De Red Bull-simcoureur aan tafel vindt het moeilijk om aan te geven. 'Er wordt ook gezegd, als je de rijstijl van Max of Pérez na kan doen in de sim, kan je er gewoon mee rijden. Ik zou Liam even de tijd geven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen met veel grip aan de voorkant
Van Buren kan vanzelfsprekend niet alles prijsgeven over zijn dagen bij Red Bull in de simulator. 'Max rijdt met meer grip aan de voorkant, dat is ook geen geheim', zegt hij. 'De omschrijving van Albon, een paar jaar geleden, is de juiste omschrijving.' De oud-teamgenoot van Verstappen zei toen dat het te vergelijken is met de muis van een computer, waarbij de cursor supersnel ingesteld hebben. Met de kleinste aanraking beweegt de cursor al op het scherm. Dat is de voorkant van Verstappens auto. 'En dat is even wennen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties