Max Verstappen ontving vrijdagmiddag een taakstraf van de FIA vanwege het taalgebruik dat de Red Bull Racing-coureur tijdens de persconferentie voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Singapore bezigde. In Shakedown geven de Viaplay-analisten hun mening over de straf en het gevloek van Verstappen, maar ook over de uitspraken van FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
Tijdens de persconferentie op donderdag reageerde Verstappen desgevraagd op de uitlatingen van Ben Sulayem, die de coureurs opriep om te stoppen met het gevloek en gescheld. De FIA-president ziet een voorbeeldfunctie voor F1 weggelegd en wilde dan ook dat de coureurs daar een positieve bijdrage aan zouden leveren. Verstappen vond de uitspraken van Ben Sulayem echter onzin en gebruikte tijdens de persconferentie het Engelse F-woord. Dat vond met name Mike Hezemans onverstandig.
'Hij zei: my car is f*cked. Hij schopte er expres tegenaan, omdat hij het er dan niet mee eens is', zegt Hezemans, die wel vindt dat een groot deel van de verantwoordelijkheid ook bij de FIA zelf ligt. 'Wij zijn in Nederland vrij makkelijk, wij denken daar heel anders over. In Amerika is dat niet zo, daarom is de grens soms lastig. Soms komt het radiobericht pas een minuut later. Als ze dat niet willen, dan moeten ze het gewoon niet uitzenden', stelt Hezemans dat de FIA zelf in de hand heeft wat wel en niet in de uitzending getoond wordt.
Knoors sluit zich daarbij aan. 'Je praat dan tegen de mensen thuis en je representeert je team. Om dan het F-woord te gebruiken, dat is niet zo slim. Daar moet je een beetje de grens trekken', vindt Knoors, die minder moeite heeft met het gescheld over de boordradio. 'Wij luisteren mee met de gesprekken die een rijder heeft met zijn engineer. Dat is eigenlijk een privégesprek. Dat hij daar emotioneel reageert, dat is prima', aldus Knoors, die aangevuld wordt door Tom Coronel, die het een wezenlijk verschil vindt of het gaat om schelden of iemand uitschelden. 'Dat is wat Max ook zei. Als wij racen hebben we veel adrenaline en dan komt er een bepaalde frustratie naar boven. Ik noem dat altijd 'te weinig zuurstof in je helm hebben'. Als je je helm afdoet, ga je pas nadenken.'
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Taakstraf stelt weinig voor
Desondanks zal Verstappen zich in de komende periode weer moeten melden bij de FIA voor zijn straf. Net als na het incident met Esteban Ocon na de Grand Prix van Brazilië in 2018 kreeg de Nederlander immers een taakstraf opgelegd. Deze stelt volgens Coronel in ieder geval weinig voor. 'Ik weet een beetje hoe die taakstraffen werken. Ze willen naar de buitenwereld doen alsof hij echt straf heeft gekregen, maar hij heeft toen (in 2018) helemaal niks hoeven doen hoor', verzekert Coronel.
'Het is eigenlijk vooral: kom even kijken hoe wij het doen, zodat je ook een beetje meer respect voor ons krijgt en dat je ook begrijpt hoe wij de dingen doen', vervolgt Coronel, die vervolgens stelt dat de taakstraf zijn doel niet bereikt. 'Nee, dat blijkt', reageert Coronel, terwijl hij naar de nieuwe straf verwijst, op de vraag of de eerdere taakstraf heeft geholpen.
Uitspraken Ben Sulayem
De FIA heeft vrijdag dus laten zien 'grof' taalgebruik daadwerkelijk aan te willen pakken, maar Lewis Hamilton was juist kritisch op de woordkeuze van Ben Sulayem. De Brit vond het namelijk vreemd dat de FIA-president het Engelse F-woord leek te willen verbinden aan rappers. Knoors kan de reactie van Hamilton wel begrijpen. 'Dat is gewoon een stomme opmerking. Hij zette daarmee bedoeld of onbedoeld een groep mensen weg', zo oordeelt de voormalig F1-engineer. 'Als hij wil dat de rijders zich gedragen, dan moet hij zelf het voorbeeld geven. Bovendien zit hij zelf aan de knoppen, stuur het gewoon niet meer de ether in, dan heb je er ook geen last van. Het is een beetje een raar verhaal', besluit Knoors.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties