Verstappen verbaasde F1-analist: 'Daar was de Red Bull bijna ongevoelig voor' Opinie
Opinie

Verstappen verbaasde F1-analist: 'Daar was de Red Bull bijna ongevoelig voor'

Verstappen verbaasde F1-analist: 'Daar was de Red Bull bijna ongevoelig voor'

Formule 1-analist Mark Hughes zag de strijd tussen McLaren en Red Bull Racing weer kantelen, want de RB20 was een stuk stabieler en sneller in de snelle bochten zonder balans te verliezen. Hughes kaart aan wat voor Red Bull de sleutel tot succes is geweest en of Max Verstappen inderdaad de poleposition had kunnen pakken als hij zijn ronde niet af had moeten breken.

Verstappen was op zaterdagmiddag in Austin razendsnel onderweg met twee paarse sectoren om de snelste tijd af te pakken van Lando Norris, maar een crash van George Russell gooide roet in het eten. De Brit veroorzaakte daarmee gele vlaggen in sector drie, waardoor Verstappen van zijn gas moest en zijn ronde af moest breken. Norris had op dat moment al een tijd geklokt, en had een goede ronde gereden die hem de eerste tijd opleverde. Volgens velen moest hij opgelucht zijn dat Verstappen zijn ronde niet af had kunnen maken.

De verhoudingen zijn een beetje veranderd ten opzichte van Singapore, waar McLaren duidelijk de overhand had. De updates op de RB20 slaan aan, en Verstappen voelt zich weer comfortabel in de auto. Dat is iets wat heel gevaarlijk is voor de concurrentie. 'Hoewel dit misschien een lucky pole genoemd kan worden, was het een fenomenale ronde op het randje', erkent Hughes eerst betreffende de ronde van Norris, in zijn analyse bij The Race. 'Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij die ronde beschouwt als de beste ronde van zijn carrière.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren vrijdag usa sprintweekend cota mcl38
Norris reed een dijk van een ronde eerder in Q3, die hem de pole opleverde.

Het verbaasde Hughes dan ook een beetje, want in Q1 leek het nog helemaal niet zo goed te gaan met de Britse renstal. 'In feite zat de McLaren, afhankelijk van de bandenspanning, op een dunne lijn tussen vrij slecht (P10 en P12 in Q1) en redelijk', gaat de analist verder. 'McLaren probeerde hier het uiterste eruit te halen door ongelooflijk laag en stijf afgesteld te rijden, wat het erg lastig maakte in de Esses, die niet opnieuw geasfalteerd zijn en dus nog steeds hobbelig zijn. De auto om daar te hebben, was de Red Bull.'

Hughes bewierookt vorm Red Bull

De Red Bull was eerder juist erg gevoelig voor de hobbels en bobbels op een circuit, maar die van COTA leek de RB20 moeiteloos te slikken. 'Het is duidelijk dat de aanpassingen die het team heeft kunnen doen, die alleen op de auto van Verstappen zijn toegepast, tijdens de vier weken pauze zeer effectief voortbouwen op de vooruitgang sinds Singapore', schrijft Hughes. 'In de Esses was de Red Bull ongelooflijk, en bijna ongevoelig voor het stuiteren en schrapen (van de bodem over het asfalt, red.), waar de andere auto's last van hadden.'

Dat betekende echter niet dat de RB20 over een ronde de overhand had op de MCL38. 'Verstappen verloor tijd ten opzichte van McLaren en Ferrari in de langzamere bochten, waarvan er hier meerdere zijn. Bij zijn eerste run in Q3 verloor Max veel tijd in bocht 19, meer dan Lando tijdens zijn overstuurmoment. Hij verloor daar zoveel momentum dat hij een extra versnelling terug moest schakelen om te herstellen, en toch was hij nog maar een paar honderdsten langzamer dan Norris', wijst de analist aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen verbaasde F1-analist: 'Daar was de Red Bull bijna ongevoelig voor'
De esses, aan de andere kant van waar Verstappen op de foto rijdt, is Red Bull-territorium volgens Hughes.

'Dat is iets wat de Ferrari heel goed doet, en de McLaren niet van houdt'

Hoe dan ook maakte Verstappen zich geen zorgen. Achteraf gaf hij aan dat hij zeker wist dat er een pole in had gezeten. De crash van Russell verpestte het echter voor hem. 'Dat was natuurlijk een klap voor Verstappen, maar ook voor Sainz. De Ferrari was supersnel in de langzame bochten, zoals altijd, maar op de zachte banden was de balans niet goed genoeg, tot die laatste afgebroken run', schrijft Hughes. Wat de Ferrari erg goed doet, is het vermijden van het belasten van de voorbanden tijdens het remmen en het lateraal opvangen van de krachten tijdens het ingaan van de bochten.

'Dat is iets wat de Ferrari heel goed doet, maar waar de McLaren niet van houdt. Dus Norris liet de auto gaan, en toen hij dat deed, met de auto die door de supersnelle Esses vloog, tegen de bodem aan crashte, met de achterkant die uitbrak maar toch grip hield, kwam hij in een andere zone terecht', gaat Hughes verder. 'Maar zou Verstappen Norris van pole hebben gestoten als Russell niet was gecrasht? Hij begon tijd te winnen in de laatste lange bochten die volgden, net voordat de gele vlaggen verschenen. Het is mogelijk dat hij dat kleine verschil met Norris in het laatste deel had kunnen goedmaken.'

Red Bull niet zo fenomenaal als eerder, maar genoeg voor Verstappen

Met name in de laatste lange bochten ging het voor Verstappen erg goed, en dat is waar de McLaren niet zo snel was als waar Norris op had gehoopt. De Brit had vooral last van het gestuiter onder hoge snelheid. Vergeleken met de Ferrari's verloren ze te veel tijd in de langzame bochten. Bovendien gaf Norris aan dat ze geen stap hebben gezet na Singapore, maar de anderen wel. 'En dat is misschien het belangrijkste punt. De Red Bull heeft hier haar vorm van het begin van het seizoen niet teruggevonden, maar heeft wel de snelheid in snelle bochten hervonden zonder balans te verliezen in de langzamere bochten. Het is goed genoeg om Verstappen te laten meedoen – en dat is een behoorlijk vooruitzicht voor de anderen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws