Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt denkt dat het hele spel van de rijdersmarkt afhankelijk is van de stappen die Max Verstappen gaat ondernemen. Het is volgens de Duitser duidelijk dat Mercedes momenteel niet snel genoeg is om een aantrekkelijke optie te zijn. Zodra Toto Wolff echter zijn rijdersduo voor 2025 bekendmaakt, weet Christian Horner dat Verstappen nergens heen kan, en is ook Helmut Marko niet meer beschermd door het dreigende vertrek van Verstappen, aldus Schmidt.
Sainz is nog steeds op zoek naar een zitje voor 2025. Het lijkt erop dat de Spanjaard kan kiezen tussen Red Bull, Mercedes en Audi. Dat Audi hem wil, is duidelijk. Als Sainz graag naar de twee eerstgenoemde topteams zou willen, dan moet hij bij Red Bull wachten tot één van de twee coureurs vertrekt, en bij Mercedes moet hij vermoedelijk genoegen nemen met een eenjarige deal. 'Sainz rijdt zijn beste seizoenen, maar de Ferrari-coureur heeft nog geen werkgever voor volgend jaar', schrijft Schmidt in zijn artikel voor Auto, Motor und Sport. 'Hij heeft wel de luxe van keuze. Voor de 29-jarige Spanjaard is er geen gemakkelijke weg. Hij zal een moeilijke beslissing moeten nemen, of hij nu voor Red Bull, Mercedes of Audi kiest', schrijft de Duitser.
'En niet alles ligt in mijn handen', heeft Sainz aangegeven. 'Het is niet waar dat ik Audi heb afgewezen. Audi is nog steeds een van de opties die ik heb.' Een langdurig contract met het merk uit Ingolstadt biedt zekerheid, aandacht en een grote uitdaging, maar ook een sportieve uitdaging zonder garanties op zeges. 'Audi zal in het eerste jaar nog als Sauber door het leven gaan. Bij de officiële intrede in 2026 zal Audi dan een nieuwkomer op het motorsporttoneel zijn. Sainz begrijpt dat hij mogelijk een tot twee jaar geduld moet hebben. Maar dat lijkt hem niet te deren', schrijft Schmidt, die aanwijst dat Sainz zei dat 'de VW-groep en Audi altijd succesvol zijn geweest in alles wat ze in de motorsport hebben gedaan.'
'Mercedes moet verbeteren om een alternatief te zijn voor Verstappen'
Als Sainz graag naar Red Bull wil, moet de Oostenrijkse renstal besluiten om het contract van Sergio Pérez niet te verlengen, of Verstappen zelf moet besluiten om eerder te vertrekken dan 2028. 'Wolff laat er geen twijfel over bestaan dat de drievoudig wereldkampioen op het verlanglijstje staat, mochten de turbulenties bij Red Bull hem daar wegjagen. Maar op dit moment heeft Mercedes technisch gezien geen aantrekkelijk pakket', weet ook Schmidt. 'Verstappen liet in Miami doorschemeren dat hij geen zin heeft om voor P5 of P6 te vechten. Mercedes moet dus verbeteren om überhaupt een alternatief te zijn voor de wereldkampioen. Of misschien toch nog Adrian Newey strikken voor de auto van 2026.' Mercedes liet na het vertrek van Newey niet direct van zich horen, maar inmiddels negeren de Zilverpijlen de beschikbare ingenieur niet langer.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Er zouden voorzichtige toenaderingspogingen zijn. Misschien zijn ze te laat. De gesprekken van de topontwerper met Ferrari zijn blijkbaar al vergevorderd', geeft Schmidt aan. 'Dit trekt ook de optie Mercedes voor Sainz langer door. Hij krijgt daar hoogstens een één-plus-één contract, omdat Mercedes alle deuren open moet houden voor 2026. Wolff zal desnoods tot oktober op de wereldkampioen wachten. Tot die tijd kan er nog veel in zijn voordeel gebeuren. En als er niets gebeurt, neemt hij gewoon het risico om zijn wonderkind Antonelli naast Russell in de tweede auto te zetten, in de hoop dat Verstappen een jaar later komt. Deze strategie wordt ondersteund door een intensief ontwikkelingsprogramma voor Antonelli en een mogelijke GP-deelname bij Williams vanaf Monza.'
'Zodra Wolff zijn rijdersduo bekendmaakt, is Marko niet langer beschermd'
Schmidt wijst aan dat Wolff om een andere reden zo lang mogelijk moet wachten op Verstappen, ook al loopt hij dan het risico dat hij Sainz verliest. 'Op het moment dat hij zijn coureurs voor 2025 bekendmaakt, is Marko niet langer beschermd door de dreiging van een vertrek van Verstappen. Horner zou dan weten dat zijn superster in 2025 nergens heen kan. Hij weet ook dat Verstappen de exitclausule onmiddellijk moet gebruiken bij het vertrek van Marko. Hij kan dan niet het tijdstip van zijn vertrek bepalen', schrijft Schmidt.
'Sainz heeft de mogelijkheid om te gokken en Audi uiteindelijk te verliezen, omdat Seidl ook niet eindeloos alternatieven op de markt kan vinden. Bij Mercedes moet hij zich ervan bewust zijn dat hij slechts een tijdelijke vervanger voor Verstappen zou zijn. En dan staan Russell en Antonelli nog steeds in de weg. Dus de tijd begint waarschijnlijk als eerste te dringen voor Sainz in dit spel. Hij is nog steeds bereid om te wachten. Hij zei: ik wil niets overhaasten, want dan zou het de verkeerde beslissing kunnen zijn', aldus Schmidt.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties