Mark Rushbrook, het hoofd van Ford Performance Motorsports, is ingegaan op de ontwikkeling van de power unit voor 2026. Bij de nieuwe reglementen zal Red Bull Racing voor het eerst aan de start verschijnen met een eigen krachtbron, waarvoor Red Bull samenwerkt met de Amerikaanse gigant Ford. Rushbrook wees daarbij op een voordeel en een nadeel vergeleken met de concurrenten.
Voor zowel Red Bull als voor Ford geldt het motorenprogramma als een grote uitdaging, verklaart de topman van het Amerikaanse concern bij Motorsport.com. 'Zoals bij ieder programma stel je bepaalde doelen en mijlpalen. Op dit moment halen we al onze eigen doelen en bereiken we de gewenste mijlpalen', geeft Rushbrook aan. 'In de Formule 1 gaat de ontwikkeling zoveel sneller dan in alle andere takken van autosport waar we actief in zijn. Het is echt vol gas vanaf het begin van de motorontwikkeling, tot en met 2030, als de periode met dit reglement eindigt.'
Vergelijking met concurrentie
Volgens geruchten uit de paddock zou Red Bull Powertrains in de ontwikkeling op achterstand staan ten opzichte van een aantal andere motorfabrikanten. 'Ik kan alleen zeggen dat we onze doelen voor de power unit gesteld hebben op basis van ervaring van wat wij denken dat nodig is om in 2026 succesvol te kunnen zijn. We hebben geen idee waar de concurrentie staat en wat hun ontwikkelingscurve is', zegt de Amerikaan als hij geconfronteerd wordt met de geruchten over een achterstand. 'Een directe vergelijking met onze tegenstanders hebben we simpelweg niet, maar als we kijken naar wat wij denken dat nodig is om succesvol te zijn, staan we er goed voor.'
Eerder gaf Red Bull-teambaas Christian Horner nog aan dat Red Bull-Ford zeventig jaar achterstand heeft op Ferrari, dat al heel lang haar eigen motoren ontwikkelt, net als Mercedes. 'In de Formule 1 is het altijd een grote uitdaging. Het is absoluut waar dat merken als Ferrari al de kennis hebben, de mensen hebben, en ook ervaring hebben met een systeem dat al werkt. In dat opzicht hebben zij een voordeel', beseft Rushbrook.
De Ford-topman wijst echter ook op de andere kant van het verhaal. 'Ik denk dat wij een voordeel hebben, doordat ons team alleen maar aan de motor voor 2026 werkt. We hoeven niet te werken aan de huidige krachtbronnen, dus wat dat betreft ligt onze focus volledig op dit project', aldus Rushbrook.
Ford helpt ook bij verbrandingsmotor
Ford zou Red Bull vooral bij de elektrische componenten gaan helpen, maar de Amerikaan benadrukt dat niet alleen de elektrische componenten een uitdaging vormen. 'Het is allemaal een grote uitdaging, we zijn vanaf nul begonnen', vervolgt Rushbrook. 'De interne verbrandingsmotor is voor ons in de Formule 1 ook een nieuwe ontwikkeling, waardoor we ook op dat gebied ervoor moeten zorgen dat we voldoende vermogen halen, en de betrouwbaarheid op orde hebben. Het is dus allemaal een uitdaging', herhaalt Rushbrook.
Daarbij paste Red Bull Powertrains de koers aan. 'De interne verbrandingsmotor en de turbo stonden eerst niet op de lijst van dingen waar wij aan bij zouden dragen, maar qua modellen en testen hebben wij kennis die daarbij kan helpen. Daar wordt nu dan ook gebruik van gemaakt, al ligt onze focus wel op de elektrische componenten. Er is voor al die elementen directe, technische ondersteuning van mensen uit mijn team op de campus in Milton Keynes. We noemen geen specifieke getallen (qua aantal werknemers, red.), maar dragen wel op veel gebieden bij.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties