McLaren heeft de overwinning in Japan mogelijk weggegeven door de verkeerde strategie te kiezen. Velen vragen zich af waarom het team besloot om Oscar Piastri eerst te laten stoppen en Lando Norris tegelijk met Max Verstappen naar binnen te halen. Teambaas Andrea Stella legt uit dat er geen andere optie was. Hij geeft tevens antwoord op de vraag of Piastri sneller was dan Norris of niet.
Norris werd vóór de twintigste ronde van de race al naar binnen geroepen, maar zijn ingenieur riep dat hij toch buiten moest blijven. Vervolgens was Piastri de eerste McLaren-coureur die naar binnen ging voor een pitstop. Hierdoor wist Red Bull al dat Norris een ronde later naar binnen zou gaan. 'Het is niet duidelijk of we de undercut hadden kunnen doen, maar ik denk dat, als we Lando eerst hadden laten stoppen, het een probleem voor Oscar was geweest', zegt Stella tegenover Sky Sports.
'We hadden dan moeten wachten, wat dan weer een probleem zou zijn voor andere auto's, in het bijzonder voor Russell', vervolgt de McLaren-teambaas. George Russell ging namelijk eerder naar binnen, en Piastri moest verdedigen. 'Hoe dan ook, we zullen dit uiteraard analyseren wat er niet werkte qua timing, om te begrijpen of er een mogelijkheid was om met Lando een undercut op Max te proberen.' De undercut werkte naar het idee van de Italiaan sowieso al niet heel goed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris eerder laten stoppen was ook geen optie
Een overcut, dus Norris eerst laten stoppen en dan Piastri binnenhalen, was ook geen goede strategie geweest. 'We mogen niet vergeten dat je de auto die de pitstop maakt ook blootstelt aan het risico van bijvoorbeeld een safetycar', vervolgt Stella. 'Lando had in dat geval posities verloren, dus achteraf is het makkelijk om te denken dat een undercut mogelijk was. Bij een overcut was het probleem geweest dat hij posities had verloren ten opzichte van andere auto's, waaronder Oscar.'
Voor McLaren viel er niet veel te schuiven met de rijders, waardoor ze op dezelfde plekken eindigden als waar ze begonnen. 'Toch denk ik dat het een goed resultaat is voor ons. We hebben veel punten gepakt en bemoedigende signalen gezien betreffende de auto. Het is duidelijk dat anderen niet ver achter ons zaten, en soms zelfs voor liggen', zegt Stella. 'Het punt is dat we zagen dat buiten blijven geen snellere optie was dan stoppen', concludeert hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piastri was niet sneller
McLaren hoopte haar kracht, het managen van de banden, in te kunnen zetten, maar het Japanse asfalt stak daar een stokje voor. 'De bandenslijtage met het nieuwe asfalt... Suzuka is volledig veranderd qua karakter. De slijtage is nu erg laag', legt Stella uit. 'Dat betekent dat het lastig is om in te halen als je op dezelfde strategie zit. Je hebt ongeveer acht tienden nodig, zoveel moet je sneller zijn, om überhaupt een aanval te kunnen proberen op de auto voor je.'
Dat is tevens waarom McLaren de rijders niet van positie wilde laten wisselen. Piastri dacht meer pace te hebben en wilde daarom voorbij Norris om Verstappen te pakken. 'Hij kwam dichtbij omdat Lando zijn banden aan het sparen was', verklaart Stella. 'Zoals ik al zei, heb je acht tienden nodig om aan te vallen. Dus ik vind het eerlijk dat Oscar dat opmerkt en feedback geeft aan het team, maar ik denk dat inhalen vandaag niet mogelijk was', aldus de McLaren-teambaas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties