Red Bull-CEO Oliver Mintzlaff heeft zijn steun aan Red Bull Racing-teambaas Christian Horner uitgesproken. Mintzlaff blikte verder vooruit op de grote regelwijzigingen die in 2026 voor de deur staan, waarbij Red Bull voor het eerst met eigen motoren aan de start zal verschijnen. De Duitser ging ook nog kort in op het toekomstperspectief van Max Verstappen.
Al langere tijd doen geruchten de ronde dat er binnen Red Bull sprake zou zijn van een machtsstrijd tussen de Thaise eigenaar, Chalerm Yoovidhya, die Horner zou steunen, en de Oostenrijkse kant, met Mark Mateschitz, de zoon van oprichter Dietrich Mateschitz, die Helmut Marko zou steunen. Mintzlaff, afkomstig uit Duitsland, denkt echter dat Horner het team ook op de lange termijn naar successen kan leiden. 'Daar ben ik van overtuigd. Hij is alleen bezig met de successen van het team, en hij is een zeer goede CEO van het team.'
Mintzlaff zag in ieder geval Newey bij de constructeurskampioen vertrekken. 'Adrian (Newey, red.) heeft door de jaren heen geweldige dingen gedaan en een grote rol gespeeld in het winnen van dertien wereldtitels', vertelde de 48-jarige in eigen land aan BILD. 'Het is natuurlijk jammer dat hij ons nu verlaat, maar we hebben het in een respectvol en eerlijk gesprek besproken. Hij laat niet alleen een unieke erfenis achter, maar ook een structuur die hij mede heeft opgebouwd. Natuurlijk gaan we hem missen, ook als persoon, maar zonder hem weten we ook nog wel hoe we een hele snelle Formule 1-auto moeten ontwerpen', zo bagatelliseert hij het verlies van de topontwerper.
Red Bull Powertrains
De kans is levensgroot dat Red Bull ook dit jaar weer de titels wint, en in 2025 geldt het team ook weer als de favoriet, maar in 2026 zorgen grote regelwijzigingen ervoor dat de teams bijna weer vanaf nul moeten beginnen. De regels voor zowel het chassis als de power unit gaan flink op de schop. 'In 2026 willen we doorgaan waar we nu staan, namelijk aan de top van de Formule 1. Daar hebben we uiteraard geen garanties op, al hebben we wel bewezen dat we goede regelwijzigingen goed aankunnen', zo wijst Mintzlaff op een specialiteit van Newey.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De RB18 vormde in 2022 de basis voor de dominante auto's uit 2023 en 2024. 'De andere teams zijn er in de afgelopen drie jaar niet in geslaagd om het gat te dichten. Dat zal Max ook gemerkt hebben, en daarom kijk ik vol optimisme naar de toekomst', deelt Mintzlaff. 'We zijn al langer bezig met de voorbereidingen op 2026. Het bouwen van een eigen motor is natuurlijk een zware opdracht en een grote uitdaging, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we deze stap kunnen zetten. Dit is de volgende ontwikkelingsfase voor Red Bull.'
Marko als puppet master
Tot slot ging Mintzlaff ook nog in op de rol van Helmut Marko op de transfermarkt. De 81-jarige Oostenrijker zou een clausule in het contract van Verstappen verwerkt hebben, waardoor de Nederlander kan vertrekken als Marko niet meer voor het team werkt. Daardoor heeft Marko de touwtjes in handen. Mercedes zou dan ook Marko willen halen om de overstap van Verstappen mogelijk te maken. 'Ik denk dat dit onmogelijk is', oordeelt Mintzlaff over de teamadviseur. 'Helmut heeft nauwe banden met Red Bull en er is veel waar we hem dankbaar voor mogen zijn. Hij liet ook de moed zien om Max op 17-jarige leeftijd in een Formule 1-auto te zetten.'
Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay.
Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties