De geruchtenmolen draait in de Formule 1 op volle toeren, en alle ingrediënten zijn aanwezig om veel coureurswissels te mogen verwachten. Hoewel het in dit geval uiteraard ook om speculatie en geruchten gaat, heeft F1Maximaal.nl een poging gedaan om de rijdersbezetting van 2025 te voorspellen. Heb je een andere mening? Laat het gerust weten in de reacties!
Voor de teams is 2025 een ideaal moment om nieuwe coureurs in te zetten. Tussen het einde van 2023 en 2024 vonden er helemaal geen coureurswissels plaats, waardoor er steeds meer talent op de deur klopt. In 2026 worden de reglementen flink op de schop genomen, wat inhoudt dat veel teams tussen 2025 en 2026 liever vasthouden aan hetzelfde coureursduo. Het gevolg is dus dat 2025 voor veel coureurs en teams ideaal is om bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan.
Dat hebben we inmiddels als gezien aan Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg. Beide coureurs hebben nu al een contract voor 2025 bij een ander team, en in beide gevallen is dat ook met het oog op 2026. Vooral Audi speelt een hoofdrol op de rijdersmarkt: het Duitse automerk heeft eigenlijk al aangegeven dat de huidige coureurs, Valtteri Bottas en Zhou Guanyu, niet bovenaan de wensenlijst staan. Hülkenberg werd al aangetrokken, en teamvertegenwoordiger Alessandro Alunni Bravi gaf al aan dat Carlos Sainz de voorkeur krijgt voor het andere stoeltje.
Wie hebben al een contract?
De bekendmaking van Hülkenberg als Audi-coureur in de toekomst geeft ons tien coureurs die een contract hebben voor komend seizoen. Daarbij valt in de onderstaande tabel op dat de meeste van deze coureurs dus ook al een contract voor 2026 hebben, en dat vooral de plekjes bij de topteams snel vergeven worden. Er staan nog twee plekjes open bij topteams, en daar wachten veel andere teams dan ook op voordat ze hun eigen plannen bekend gaan maken.
Coureur | Team | Contract tot en met |
Max Verstappen | Red Bull Racing | 2028 |
George Russell | Mercedes | 2025 |
Charles Leclerc | Ferrari | Onbekend, minimaal 2026 |
Lewis Hamilton | Ferrari | 2026 |
Lando Norris | McLaren | Onbekend, vermoedelijk 2027 |
Oscar Piastri | McLaren | 2026 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2026 |
Lance Stroll | Aston Martin | Onbekend |
Nico Hülkenberg | Audi | 2027 |
Alexander Albon | Williams | 2025 |
Het is wel belangrijk om te vermelden dat veel contracten ook clausules en opties bevatten. Dat werd in februari wel duidelijk toen Lewis Hamilton zijn overstap naar Ferrari wereldkundig maakte. Mercedes had namelijk enkele maanden daarvoor nog bekendgemaakt dat de 39-jarige Brit tot en met 2025 had bijgetekend bij het team. Zo simpel was het in de realiteit dus niet. Ook van Max Verstappen wordt veelvuldig gezegd dat hij mag vertrekken als Helmut Marko bij Red Bull Racing vertrekt, en de teamadviseur van de Oostenrijkers vertelde recentelijk nog dat Lando Norris, ondanks een langdurig contract, gewoon op het lijstje staat. Dat wijst erop dat Norris mogelijk bij McLaren zou mogen vertrekken als hij naar Red Bull kan gaan. Daar heeft hij momenteel weinig reden voor, maar het geeft wel aan dat contracten de nodige clausules hebben.
Lees ook
Marko voegt naam met langdurig contract aan lijstje toe: 'Als hij naar ons komt, wint hij wel'
Wat doet Verstappen?
Ondanks zijn contract moet de rol van Verstappen toch benoemd worden in de rijdersmarkt. Zoals bovenstaande tabel laat zien, worden de stoeltjes eerst bij de topteams gevuld, de rest mag dus afwachten. Verstappen heeft dan ook de macht op de rijdersmarkt. De Limburger is de afgelopen jaren de beste coureur geweest, en zoals Toto Wolff eerder al zei: 'Iedere teambaas zou een handstand doen om Verstappen te kunnen krijgen.' Vooral Wolff zelf maakt graag ruimte voor de Nederlander. Ferrari is met Leclerc en Hamilton voorzien, en hetzelfde geldt voor McLaren met Norris en Piastri. Mercedes heeft na het vertrek van Hamilton een vrij stoeltje, en Wolff slaapt 's nachts sindsdien in Verstappen-pyjama's.
Wolff heeft echter één probleem: Verstappen wil ook graag een goede auto hebben, en juist dat ontbreekt momenteel bij Mercedes. Handstands of contracten tot 250 miljoen euro per jaar: Verstappen laat zich er vooralsnog niet door verleiden. De wereldkampioen gaf eerder al aan dat hij in principe alleen voortijdig bij Red Bull vertrekt als het team helemaal uit elkaar valt. De eerste barsten zijn inmiddels zichtbaar: Adrian Newey is al afgehaakt bij het Formule 1-team, al leek daar vooral vermoeidheid, en niet de politieke onrust binnen het team aan ten grondslag te liggen.
Lees ook
Newey geeft duidelijkheid over nabije toekomst en noemt 2021 als oorzaak: 'Ben een beetje moe'
Wat doet Wheatley?
Na Newey wordt ook sportief directeur en teammanager Jonathan Wheatley nadrukkelijk in verband gebracht met andere teams. Wheatley stond klaar als vervanger voor Christian Horner tijdens de onrustige opening van het seizoen. Hoewel het onderzoek naar Horner nog niet volledig afgerond is, lijkt de 50-jarige Brit wel aan te blijven. Wheatley wil graag teambaas worden, en als dat niet bij Red Bull kan, dan is de kans groot dat hij naar een ander team verkast. Het is dus waarschijnlijk dat ofwel Horner ofwel Wheatley bij Red Bull vertrekt.
Wheatley zal met zijn ervaring ook als kanshebber gezien worden bij andere teams. Op poleposition staat Audi, dat voor de aanzienlijke uitdaging staat om Stake, om te toveren van lelijk eendje naar een prachtige zwaan. Een grote naam als teambaas doet dan al wonderen, en of teamvertegenwoordiger Alessandro Alunni Bravi - wie kent hem niet? - volgens Audi-CEO Andreas Seidl de juiste man is om het project te leiden, is maar zeer de vraag. Een alternatief voor Wheatley is wellicht Alpine, maar daar houdt Bruno Famin vooralsnog de touwtjes in handen, en als Wheatley mag kiezen tussen Audi en Alpine, zal de keuze snel gemaakt zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Als Wheatley vertrekt, neemt de leegloop bij Red Bull wel serieuze vormen aan. Zowel Newey als Wheatley behoren/behoorden hoogstwaarschijnlijk tot de drie werknemers met de hoogste salarissen bij Red Bull, die buiten het budgetplafond vallen. Als je van die drie er twee kwijtraakt binnen enkele maanden tijd, moge het duidelijk zijn dat dat niet is wat Verstappen voor ogen had toen hij zei dat hij het team bij elkaar wilde houden.
Gezien het huidige niveauverschil tussen Red Bull en Mercedes, en de recente uitspraken van Verstappen, lijkt het er echter wel op dat Verstappen in ieder geval in 2025 bij Red Bull blijft. Dan heeft hij nog een jaar extra de tijd om de situatie te evalueren, ook met het motorenproject, en Mercedes zal op haar beurt zorgen dat er zo nodig een plekje voor Verstappen is in 2026. In 2025 blijft Verstappen in de voorspelling in ieder geval bij Red Bull staan.
Wat doen Mercedes en Red Bull?
Mercedes heeft dan voor 2025 alsnog een vacature. De kanshebbers lijken Andrea Kimi Antonelli en Carlos Sainz te zijn. Audi trekt ook nadrukkelijk aan de Spanjaard, die zal twijfelen tussen het betere team op de korte termijn, Mercedes, en een investering in de lange termijn, Audi. Wolff en voormalige rechterhand James Vowles, zijn duidelijk bezig met het klaarstomen van Antonelli voor een Formule 1-carrière. Vowles zou Antonelli echter liever alleen willen contracteren als hij de 17-jarige Italiaan een meerjarige deal kan aanbieden.
Als Mercedes echter het bonnetje betaalt, kan Williams de exposure van het inzetten van een megatalent echter goed gebruiken. Het team vroeg al dispensatie aan voor de nog te jonge Italiaan, maar ik verwacht niet dat Antonelli al in Imola wordt ingezet. Mijn voorspelling is dat Antonelli in Monza, zijn thuisrace die een week na zijn achttiende verjaardag plaatsvindt, debuteert in de Formule 1. De vraag is vervolgens wanneer Mercedes hem overhevelt naar het hoofdteam. Met het oog op de regelwijzigingen in 2026 en het vermoedelijk verloren jaar in 2025, verwacht ik dat Antonelli vroeg voor de leeuwen gegooid wordt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sainz geldt bij Red Bull ook nog als het voornaamste alternatief voor Sergio Pérez. De Mexicaan heeft echter de touwtjes in handen, want als hij voldoende laat zien, gaat Red Bull hem niet vervangen, zeker niet met de financiële inbreng van de sponsoren van Pérez. De zwaardere concurrentie van McLaren en Ferrari zal de druk op Pérez echter verhogen, dat werd in Miami al duidelijk. Vooralsnog biedt de 34-jarige Red Bull nog onvoldoende reden om hem in te ruilen, dus ik voorspel Pérez bij Red Bull, en Sainz bij Audi. Mocht Sainz het plekje wél krijgen, moet Pérez kiezen tussen een pensioen, of een plekje in de achterhoede, bij teams als Audi, Williams, en Haas. In de onderstaande tabel staan de opties van de 24 grootste kanshebbers op een stoeltje, met tussen haakjes de minder waarschijnlijke opties.
Opties coureurs
Coureur | Opties 2025 |
Max Verstappen | Red Bull Racing, (Mercedes) |
Sergio Pérez | Red Bull Racing, (Audi, Williams, Haas, of pensioen) |
George Russell | Mercedes |
Lewis Hamilton | Ferrari |
Charles Leclerc | Ferrari |
Carlos Sainz | Mercedes, Red Bull Racing, Audi |
Lando Norris | McLaren |
Oscar Piastri | McLaren |
Fernando Alonso | Aston Martin |
Lance Stroll | Aston Martin, (pensioen) |
Esteban Ocon | Alpine, (Audi, Mercedes) |
Pierre Gasly | Alpine, (Audi) |
Alexander Albon | Williams |
Logan Sargeant | Vermoedelijk exit, mogelijk Williams |
Yuki Tsunoda | RB, (Red Bull, of Aston Martin bij exit Stroll) |
Daniel Ricciardo | RB, mogelijk exit, Williams of Haas |
Valtteri Bottas | Vermoedelijk exit, mogelijk Williams of Haas |
Zhou Guanyu | Vermoedelijk exit, mogelijk Williams of Haas |
Nico Hülkenberg | Stake en later Audi |
Kevin Magnussen | Haas, anders exit |
Oliver Bearman | Vermoedelijk Haas |
Andrea Kimi Antonelli | Mercedes, Williams |
Liam Lawson | Kandidaat bij RB, anders Williams |
Jack Doohan | Kandidaat bij Alpine bij vertrek Ocon of Gasly |
Alpine-coureurs Ocon en Gasly zouden bij Audi volgens de geruchten gezien worden als opties voor het tweede stoeltje, mocht Sainz niet toehappen. Beide Franse coureurs zouden hoger aangeschreven staan dan huidige coureurs, Bottas en Zhou. Ocon is vooralsnog het sterkste bij Alpine: hij pakte in Miami het eerste punt voor het team en staat in de kwalificaties ook al met 5-1 voor, en is dit seizoen vaak sneller dan Gasly. Als voormalig Mercedes-talent geldt Ocon ook nog als een verre outsider voor het Mercedes-stoeltje, mocht Sainz geen trek hebben in een korter contract, en Antonelli nog niet rijp genoeg geacht worden.
Twee stoeltjes voor drie opties bij RB
Bij Visa Cash App RB, het zusterteam van Red Bull, strijden Yuki Tsunoda, Daniel Ricciardo, en Liam Lawson voor twee plekken. Tsunoda is daarbij duidelijk de sterkste optie nu, en het lijkt onwaarschijnlijk dat de Japanner promotie naar Red Bull krijgt, terwijl Aston Martin alleen een optie zou worden als de Stroll-familie nog meer aandelen gaat verkopen. Tsunoda staat bij RB dus op poleposition, terwijl Ricciardo er echt een stap bij moet zetten als hij de voorkeur voor Lawson wil krijgen. Mocht Lawson het stoeltje krijgen, wat doet de dan 35-jarige Ricciardo dan? Hij heeft dan de keuze tussen de achterhoede of niks.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vervolgens blijven de plekken bij Haas en Williams nog over. Haas zal hoogstwaarschijnlijk voor Oliver Bearman kiezen. Daarnaast kan gekozen worden voor bekende factor Kevin Magnussen, of een coureur die minder vaak in de problemen komt. Daarbij komen dan de afvallers van andere teams om de hoek kijken: Bottas, Zhou, en Ricciardo kunnen kanshebbers zijn. Bottas en Ricciardo hebben de ervaring en het cv, terwijl Zhou een flinke zak geld kan meenemen. Deze drie mannen kunnen ook kanshebbers voor Williams worden, als Antonelli inderdaad al in de Mercedes komt te zitten.
Voorspelling rijdersduo's 2025
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar ik heb toch een poging gedaan om de startgrid van 2025 te voorspellen. Veel valt of staat al met de invulling van de twee topstoeltjes, terwijl er achterin ook genoeg opties zijn. Ik vermoed dat Haas de keuze gaat hebben tussen verschillende bewezen en ervaren mannen. Vorig jaar was Ricciardo al in gesprek met het Amerikaanse team, en ik denk dat hij nu wel zal tekenen als hij zijn RB-stoeltje verliest, nu hij beseft dat hij nog niet wil stoppen.
Als Haas kan kiezen tussen Magnussen, Bottas, en Ricciardo, verwacht ik dat de keuze op Ricciardo valt. Bottas wil voorlopig niet met pensioen, en dan geldt debuut-team Williams als een goede optie voor hem, als Mercedes voor Antonelli gaat. Daarmee kom ik uit op de volgende startgrid, met Antonelli, Bearman, en Lawson als nieuwkomers. Drie coureurs moeten dan ook het veld ruimen, en dat zouden dan Kevin Magnussen, Logan Sargeant (later dit jaar al), en Zhou Guanyu zijn.
Team | Coureur 1 | Coureur 2 |
Red Bull Racing | Max Verstappen | Sergio Pérez |
Ferrari | Charles Leclerc | Lewis Hamilton |
McLaren | Lando Norris | Oscar Piastri |
Mercedes | George Russell | Andrea Kimi Antonelli |
Aston Martin | Fernando Alonso | Lance Stroll |
Visa Cash App RB | Yuki Tsunoda | Liam Lawson |
Haas | Oliver Bearman | Daniel Ricciardo |
Alpine | Esteban Ocon | Pierre Gasly |
Williams | Alexander Albon | Valtteri Bottas |
Audi | Carlos Sainz | Nico Hülkenberg |
Heb je een andere mening? Deel die dan vooral! Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties