Red Bull Racing besloot het vanaf de Grand Prix van Japan anders te doen. Tot en met de laatste minuut in VT3 was Max Verstappen bezig met data verzamelen om de auto optimaal af te stellen, want er zijn nog steeds correlatieproblemen. Sky Sports-analisten Bernie Collins, Simon Lazenby en Karun Chandhok vinden dat het team complimenten verdient voor de auto die ze Verstappen hebben gegeven.
'Maar als we opnieuw kijken naar de positieve punten voor Max en voor Red Bull, dan was het verschil niet zo groot als in Bahrein', begint Lazenby in de Sky Sports F1 Show, die na het gesprek over Verstappens vijfsecondenstraf in Jeddah en zijn achterstand toen hij over de streep kwam, de progressie van de Oostenrijkse renstal wil aanwijzen. 'Dit keer was het 2,8 seconden', bekijkt de Brit het positief.
'Als er weinig bandenslijtage is en een gebrek aan medium-snelle bochten, dan is de Red Bull bijna even goed als de McLaren, misschien zelfs gelijkwaardig', vindt Lazenby. 'Het zat echt dicht bij elkaar', antwoordt Collins. 'Als je naar de kwalificatie kijkt, dan is dat meestal de beste indicatie. Als Oscar Piastri er alles uit had gehaald, denk ik dat de McLaren nog iets sneller had gekund.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri en Verstappen vochten op zaterdag om de poleposition nadat Lando Norris was gecrasht. Verstappen en Red Bull hadden het net iets beter voor elkaar. 'Max kreeg twee pogingen aan het einde van Q3, wat betekende dat hij zich in de ideale positie bevond. Ik denk dat Red Bull dat heel goed heeft gespeeld: rode vlag, twee runs, een pitstop. Dat zie je zelden in een kwalificatie', complimenteert Collins.
Geluk?
De voormalig strateeg van Aston Martin denkt ook dat het geluk ditmaal Verstappens kant opviel. 'Hij was op het juiste moment op de baan toen de rode vlag kwam, waardoor hij zijn zachte band nog niet had gebruikt. Dus hij kon nog een run doen. Een beetje geluk dus, maar ze reageerden er uitstekend op', vervolgt Collins, die de pitmuur van Red Bull een pluim geeft voor de communicatie in de laatste acht minuten van Q3.
In de race kampte Verstappen met een vijfsecondenstraf voor het incident in bocht 1 met Piastri. 'Daardoor had hij natuurlijk die langere stop, maar ik denk dat de McLaren nog meer snelheid in zich had gehad en dat Oscar gewoon deed wat nodig was om de overwinning veilig te stellen, zonder risico's te nemen. Ik zou graag gezien hebben hoe groot het gat had kunnen zijn als Oscar voluit was gegaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het circuit van Jeddah paste beter bij de RB21 dan Bahrein. Dat droeg ook bij aan de prestaties. 'Toen ik met wat Red Bull-mensen sprak onder het podium, hadden we het erover waarom ze hier competitiever waren dan in Bahrein', neemt Chandhok over. 'Ze denken zelf dat het (circuit van Jeddah, red.) een beetje lijkt op Japan. Meer snelle, vloeiende bochten in plaats van die langzamere bochten in Bahrein.'
De Red Bull-medewerkers vertelden aan Chandhok dat de auto daar veel beter mee overweg kan, zoals Verstappen ook al heeft benadrukt. 'Het asfalt is hier ook iets minder grof, in Japan lag er nieuw asfalt met veel grip. Dan beginnen we een beeld te krijgen, toch?', denkt Chandhok. 'Als de temperaturen hoger zijn, zoals in Miami, komt McLaren sterker voor de dag. Dat is waarschijnlijk waar het verschil vandaan komt.'
Complimenten voor Red Bull
Chandhok en Collins waren verrast door hoe snel de Red Bull was in Jeddah, waarbij ze niet vergeten dat Verstappen achter het stuur zat. Lazenby vindt de prestaties van de viervoudig wereldkampioen een compliment waard. 'Max koos voor Suzuka een afstelling die de simulator niet had aanbevolen. Ze zeiden na de problemen in Bahrein dat de correlatie tussen de windtunnel, simulator en circuitgegevens niet klopte', wijst hij aan.
Met Verstappen probeerden ze de auto in drie trainingen af te stellen voor de race, op basis van de data die hij op dat moment bij elkaar rijdt. 'Red Bull heeft weer geweldig werk geleverd. De ingenieurs en het team in de garage hebben geweldig werk geleverd om Max gedurende het weekend de best mogelijke auto te geven op basis van de data van het circuit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Collins is het met haar collega eens. 'Red Bull heeft enorm veel ervaring. Er zijn duidelijk moeilijkheden, of in ieder geval verschillen, met de correlatie. Is het de windtunnel of de simulator die verkeerd zit?' vraagt Collins. 'Ik ben wel benieuwd naar het volgende sprintweekend. Leren ze dan ook weer van de baan? In het verleden waren ze erg sterk tijdens sprintweekenden. Vorig jaar hadden ze de auto direct in het juiste venster. Dus ik ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties