Formule 1-journalist Michael Schmidt denkt net als andere analisten en journalisten dat de update van Red Bull Racing in Austin cruciaal zal zijn. Als de upgrade niet aanslaat, vreest Schmidt dat de Oostenrijkse renstal beide titels uit het hoofd kan zetten. Lando Norris liep in Singapore zeven punten in op Max Verstappen, en er zijn nog zes Grands Prix en drie sprintraces te gaan. Dat de druk er vol op staat, werd door Red Bulls protest tegen McLarens achtervleugel extra verduidelijkt.
Verstappen wist met zijn tweede plek in Singapore de schade opnieuw te beperken. Norris won weliswaar met een voorsprong van meer dan twintig seconden, maar omdat Daniel Ricciardo in de laatste ronde van de race het punt voor de snelste raceronde bij McLaren wegkaapte, liep de Brit uiteindelijk maar zeven punten in op Verstappen in het kampioenschap. Met een voorsprong van 52 punten begint de regerend wereldkampioen aan de laatste twee triple headers van de kalender. 'Je merkte al op zondag na vier, vijf ronden, dat Norris het tempo opvoerde en Verstappen er niets aan kon doen', begint Schmidt in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport.
'Het duurde drie ronden en het gat was vijf seconden en werd alleen maar groter. Christian Horner zei na de race dat dit eigenlijk het demoraliserendste van de hele race was', gaat de Duitser verder, die de uitspraak van de Red Bull-teambaas herhaalt. 'Op verzoek reed Norris rondetijden die een seconde sneller waren dan Max Verstappen, en dat eigenlijk uit het niets. Je moet erbij zeggen dat de McLaren op circuits waar maximale downforce wordt gevraagd van de afstellingen, gewoon goed is. Dat heeft het team in Boedapest, Zandvoort en in Singapore nu laten zien', wijst Schmidt aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Oplossing voor Red Bulls probleem lijkt gevonden te zijn
Red Bull heeft in Singapore hoe dan ook een stap gezet met de RB20. De vrijdag verliep nog wat chaotisch, maar op zaterdag gaf Verstappen aan zich een stuk beter te voelen. Dat komt door een cruciale aanpassing aan de ophanging. 'De vooras wilde niet meedraaien, en daarom deed Red Bull het tegenovergestelde van wat er eerder was veranderd: de ophanging werd weer laag en hard afgesteld', zegt Schmidt. 'Dat was eigenlijk de sleutel. En toen liep het. Tenminste, bij Verstappen ging het heel goed. Bij Sergio is het vaak zo dat, zoals Marko zegt, dat Pérez wat langer moet wennen aan grote setup-veranderingen.'
De Mexicaan kwam in de kwalificatie al niet zo heel goed uit de verf, waardoor hij op zondag een inhaalrace voor de boeg had. Pérez wist echter wel een punt te scoren. 'Max was zoals altijd snel uit de startblokken', gaat de Duitser verder. De progressie van de Oostenrijkse renstal klinkt positief voor de aankomende race in Austin. Voor de Grand Prix van de Verenigde Staten neemt Red Bull ook een updatepakket mee. 'Daar heb ik mijn twijfels over', zegt Schmidt op de vraag wat de upgrade kan brengen. 'Red Bull weet nog niet hoe groot de upgrade zal zijn. Dat hangt nu een beetje af van de evaluatie van de cijfers', verklaart de journalist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'McLaren houdt zich mogelijk in'
De race op het Circuit of the Americas zal echter wel een belangrijke race worden voor Red Bull. Horner vreest dat, als Red Bull daar ook niet competitief is, het team beide titels kan vergeten. 'Austin is eigenlijk de lakmoesproef voor iedereen, ook voor Red Bull. Horner zei tegen me: als we in Austin niet competitief zijn, zullen we dat ook niet meer zijn voor de rest van het seizoen. McLaren houdt zich mogelijk in: ze kunnen alleen kleine upgrades meenemen, omdat ze precies weten hoe riskant het is om nu, zo laat in het seizoen nog grotere upgrades door te voeren. Wie zo'n goede auto heeft, neemt geen risico's', zegt Schmidt.
Volgens de Duitser kan Red Bull eigenlijk alleen nog maar voor de rijderstitel gaan met Verstappen. Naar zijn idee moet de Oostenrijkse renstal de constructeurstitel uit haar hoofd zetten. 'Red Bull heeft daar al verloren. Het verschil is nu 41 punten. De omslag kan niet meer zo groot zijn', is Schmidt van mening. 'Zelfs als die plaatsvindt, zouden ze waarschijnlijk met Verstappen weer maar één coureur hebben die echt punten pakt. Norris en Piastri zijn zeker sterker in te schatten dan Pérez. En hoe groot de druk is bij Red Bull, is duidelijk te zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull kreeg haar zin met achtervleugel McLaren
Voorafgaand aan het weekend in Singapore was de paddock in de ban van de achtervleugel van McLaren. Op bepaalde beelden van de achterkant van de bolide in Bakoe was te zien dat de Britse renstal als het ware een 'mini-DRS' had gecreëerd door het bovenste element van de vleugel te laten openen om minder last van drag te hebben. Dat leverde voordelen op, en na protest van Red Bull kreeg McLaren de opdracht van de FIA om de vleugel aan te passen. 'Ze hebben zich in de vleugelkwestie enorm uitgesloofd, analyses gemaakt, en expertise bij de FIA ingediend om te bewijzen dat die achtervleugel uit Bakoe illegaal was', zegt Schmidt.
'De zogenaamde slotgap, de ruimte tussen het 'hoofdblad' en de flap, boog te ver door. In eerste instantie wilde de FIA niets doen, want volgens hun berekeningen leverde het misschien maximaal 1 kilometer per uur extra op. Maar met de slotgap-regel was er natuurlijk geen speld tussen te krijgen', vervolgt de Duitser. 'Zoals al gezegd, Red Bull heeft er veel energie in gestoken. Stella gaf een beetje een spottende opmerking terug, maar het laat wel zien dat er druk achter zit. Ook Ferrari heeft een beetje meegedaan in de achtergrond. Iets rustiger dan Red Bull, omdat ze ook wel nattigheid voelde met haar eigen achtervleugel', sluit Schmidt af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties