Schmidt weet dat Marko de ernst van de situatie inziet: 'Anders kan Verstappen vertrekken' Opinie
Opinie

Schmidt weet dat Marko de ernst van de situatie inziet: 'Anders kan Verstappen vertrekken'

Schmidt weet dat Marko de ernst van de situatie inziet: 'Anders kan Verstappen vertrekken'

Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt ziet dat Red Bull Racing de 'verdedigingsmodus' heeft ingeschakeld. Beide titels staan op dit moment op het spel, en Max Verstappen heeft al aangegeven dat er heel wat aangepast moet worden aan de auto om Red Bull weer op een competitief niveau te krijgen. In Zandvoort stond Verstappen nog wel op het podium, maar in Spanje won hij voor het laatst.

Verstappen luidt sinds de Grand Prix van Spanje dan ook al de noodklok, waarna het steeds duidelijker werd waarom. Verstappen wist ondertussen zijn voorsprong in het kampioenschap zelfs nog even uit te breiden, maar na Monza heeft hij acht punten in moeten leveren. McLaren heeft een ontzettend veelzijdige auto, en Red Bull moet er nu voor zorgen dat de RB20 ook weer veelzijdiger wordt. De balans is nergens, zo gaven beide Red Bull-coureurs aan. 'Red Bull en Max Verstappen hebben de verdedigingsmodus ingeschakeld', schrijft Schmidt in zijn artikel voor Auto, Motor und Sport.

'Beide titels staan op het spel. De auto die ooit het best was verzet zich tegen elke poging tot verbetering. Dit zorgt ook voor spanningen binnen het team', gaat de journalist verder. 'Sinds de Grand Prix van Spanje heeft Verstappen geen race meer gewonnen. Een reeks die een jaar geleden nog ondenkbaar leek. Ook Monza zorgde niet voor een ommekeer', zucht Schmidt. 'Horner zei: als we zo doorgaan, verliezen we beide titels. Het weekend op het snelste circuit van de kalender weerspiegelde de turbulentie waarin Red Bull recentelijk is beland', wijst Schmidt aan. 'Verstappen verloor bijna zeven tienden op de pole van Norris.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt weet dat Marko de ernst van de situatie inziet: 'Anders kan Verstappen vertrekken'
Verstappen werd 'slechts' zesde op Monza.

'Zo win je niet van McLaren'

Volgens Schmidt is dat echter nog niet het hele verhaal. 'In Q2 leek Verstappen met de tweede snelste tijd op gebruikte softbanden nog een kandidaat voor de pole. De RB20 is nog steeds een snelle raceauto, maar helaas te zelden. De kleinste afwijkingen van de norm gooien de auto uit balans', schrijft de Duitser. Op nieuwe softbanden ging het in Q3 fout voor Verstappen. Toen werd hij slechtst zevende. 'Zo win je niet van McLaren. De MCL38 is inmiddels een auto die op elk circuit, met elk bandentype snel is. Hier komen snelheid en consistentie samen.'

Het laatste weekend waarin Red Bull in topvorm was, was de GP van China. 'Sindsdien moet Verstappen de tekortkomingen van de auto compenseren. Met elke upgrade werd de RB20 grilliger. Hij heeft meer downforce dan aan het begin van het jaar, maar maakt de coureurs gek met een onvoorspelbare balans', gaat Schmidt verder. 'De ingenieurs probeerden tevergeefs de auto op alle elf bochten af te stellen. Als één bocht onder controle was, ontstond er een probleem in een andere bocht. Verstappen is ervan overtuigd dat het probleem in de auto zelf zit.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp italie zaterdag 2024
Verstappen duikt zelf de data in met de ingenieurs om het probleem te vinden. 

Schmidt bespreekt het vleugeldilemma

Tijdens het raceweekend in Italië dachten Christian Horner en Helmut Marko dat de voorvleugels van Mercedes en McLaren wellicht nog een keer extra onder de loep genomen moesten worden. De FIA reageerde dat er niets mis is met de vleugels en ze dus niet te veel flexen. 'Ze geloven dat de concurrentie met de voorvleugels de technische reglementen aan het overtreden zijn. Beelden van voorvleugelcamera's tonen aan dat McLaren en Mercedes voorvleugels gebruiken die, vanaf een bepaalde load, eerst de flaps naar achteren laten buigen en vervolgens de hele vleugel om de horizontale as laten draaien.'

Dit zorgt voor een perfecte balansafstemming op snelheid. De FIA gaf onder andere aan dat de vleugels alle tests gewoon hadden doorstaan, waardoor het bestuursorgaan geen extra reden zag om nog een keer te kijken. 'FIA-topman Nikolas Tombazis onderzoekt sinds Spa de buigzaamheid van de vleugels tijdens het rijden, maar strengere regels komen op zijn vroegst in 2025, als ze er al komen. Red Bull zal noodgedwongen een vergelijkbare vleugel moeten bouwen. Marko zag in ieder geval dat er dringend actie ondernomen moet worden. Als de situatie niet verbetert, zou Verstappen snel kunnen vertrekken. Hij bereidt zich voor op het ergste. Over zijn auto heeft hij alleen nog maar spot over.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws